Vraagje ivm het sperdifferentieel

jbcola
Brugse zot
Locatie: Seychellen
Berichten: 10532
Lid geworden op: 08 jul 2007, 16:09

Vraagje ivm het sperdifferentieel

05 jun 2014, 15:24

Heren,

ik vroeg me af of je op een facelift R53 sowieso altijd een sper had of was dat een optie in de tijd?

Alvast bedankt voor jullie antwoord! :icon_top:
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: vraagje ivm het sperdifferentieel

05 jun 2014, 15:36

Was niet standaard Dick!

Als je de laatste 7 tekens van het VIN nummer hier intikt moet je er wel achter komen volgens mij: http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
jbcola
Brugse zot
Locatie: Seychellen
Berichten: 10532
Lid geworden op: 08 jul 2007, 16:09

Re: vraagje ivm het sperdifferentieel

05 jun 2014, 19:43

:icon_top:
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Vraagje ivm het sperdifferentieel

06 jun 2014, 08:14

de optie is nummer "2TA - LIMITED SLIP DIFFERENTIAL"

(zei hij met geheimzinnige glimlach op z'n gezicht :-) )


Technisch weet ik niet precies wat het verschil is tussen een LSD en een Sperdifferentieel. Ik meen te begrijpen dat een echt sperdiff meer een landrover idee is (mechanisch vastzetten van je diff).

Echte racers zeggen overigens dat het OEM LSD niet zoveel doet en dat als je aftermarket wilt monteren, je beter gelijk een Quaife sper kunt plaatsen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
jbcola
Brugse zot
Locatie: Seychellen
Berichten: 10532
Lid geworden op: 08 jul 2007, 16:09

Re: Vraagje ivm het sperdifferentieel

06 jun 2014, 08:55

Heeft die originele sper dan wel nut? :?
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Vraagje ivm het sperdifferentieel

06 jun 2014, 09:26

Het originele sperdiff is een vrij milde platensper, maar levert alsnog voordeel op, zeker bij vlot straatgebruik. Een Quaiffe (die torque-sensing is, mechanische weerstand met wormtandwielen) levert wat meer sperwerking zonder onderhoud te hoeven hebben, maar kent alsnog nadelen bij circuit-gebruik (oa als je een kerbstone meepakt). Een OSGiken of Drexler is dan nóg mooier, maar die zitten in een hele andere prijscategorie en hebben regelmatig onderhoud nodig.
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

Re: Vraagje ivm het sperdifferentieel

06 jun 2014, 09:53

In België vind ik het geen meerwaarde. Bij volgas op slecht wegdek springt die van mij alle kanten op. Daarom laat ik ook niemand ermee rijden want het verrast je soms.
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

Re: Vraagje ivm het sperdifferentieel

06 jun 2014, 10:29

Volgens Rob wel. Ik verlies ook geen grip maar op een hobbelige weg -en die zijn er véél in BE- moet ik echt opletten als ik gas geeft want hij springt dan alles kanten op. Ondertussen ben ik het gewoon maar in het begin was ik er echt niet blij mee :)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Vraagje ivm het sperdifferentieel

06 jun 2014, 11:26

Doordat ie met een LSD zijn kracht beter kwijt kan op de ondergrond, trekt ie wel meer in het stuur dan dat je gewoon 1 spinnend wiel zou hebben... :wink:
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: Vraagje ivm het sperdifferentieel

06 jun 2014, 20:06

MartijnGizmo schreef:Het originele sperdiff is een vrij milde platensper, maar levert alsnog voordeel op, zeker bij vlot straatgebruik. Een Quaiffe (die torque-sensing is, mechanische weerstand met wormtandwielen) levert wat meer sperwerking zonder onderhoud te hoeven hebben, maar kent alsnog nadelen bij circuit-gebruik (oa als je een kerbstone meepakt). Een OSGiken of Drexler is dan nóg mooier, maar die zitten in een hele andere prijscategorie en hebben regelmatig onderhoud nodig.
Sommigen sperren ook tijdens het remmen, dat kan je ook meenemen in je keuze.
Een quaife volgens mij niet en mini's OEM-sper ken ik niet.
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”