DIY: Olie Verversen

tysie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 748
Lid geworden op: 22 mar 2007, 11:41

DIY: Olie Verversen

15 mei 2008, 01:15

Hier nog een LINK naar een webpage waarop haarfijn, aan de hande van duidelijke foto's wordt beschreven hoe je zelf de olie van je Mini kan vervangen.

[web]http://www.geekshocker.com/Claire/maint/oilChange.php[/web]
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Kolhorn
Berichten: 1635
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:53

03 jan 2011, 19:37

Hier een ontzettende schop voor dit topic :P

Ik heb een filmpje gevonden over een zogenaamde 'top side oil change'. Dat klinkt allemaal vrij geweldig en geniaal en gemakkelijk, maar!

Krijg ik dan wel alle shit uit het blok? En waar kan ik zo'n olie-opzuig-machine kopen in Nederland dan? Wij hebben niet echt de mogelijkheid om van een brug of iets dergelijks gebruik te maken en dit leek mij dus een pracht van een oplossing. :)

Vervolgens lees ik bij de ene partij dat men 5W30 gebruikt en hier op het forum weer dat mensen vrij gelukkig zijn met 0W40. Wat is de slimme keus? (Wij rijden een Cooper S, zonder mods, behalve het luchtfilter dan.)


Ohja het filmpje is alhier te aanschouwen
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

03 jan 2011, 21:40

Ideaal lijkt mij dit, zeker sinds de vorige keer knoeien bij wisselen.

De Cabrio is binnenkort ook aan de beurt dus ik heb deze gekocht.
Toevallig in de aanbieding en volgens deze test een aanrader.

6 liter is genoeg voor de Mini en volgens de kenners krijg je er hier net zoveel olie mee uit als op de conventionele manier mits je de slang diep genoeg houdt natuurlijk. Natuurlijk wel eerst motor wat warm laten lopen om alle rommel te dispergeren en de olie minder viskeus te maken.
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

03 jan 2011, 22:44

R U serious!?

lijkt me vreemd om te doen... wel een oplossing voor op de stoep ipv brug :)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

03 jan 2011, 22:48

De dealer zuigt het er ook uit dus waarom wij niet?
Ik heb er één besteld dus ga het binnenkort proberen.
In de jachthaven doet men niet anders aangezien men daar niet even de boot op een brug zet en er een plug aan de onderkant uit draait :)
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Kolhorn
Berichten: 1635
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:53

04 jan 2011, 10:43

Bij "Harry Banis" in Almere hebben ze wel zo'n ding, maar die is 7.8 liter en moet €85 kosten :/

Kunnen we niet een soort 'samen kopen' topic ergens openen per regio? Ik wil bijvoorbeeld ook graag zelf de olie verversen, maar heb weinig zin om die 36mm hexagonale dop te kopen voor €20 als iemand in de buurt hem al heeft. Ook zou ik graag zo'n apparaat hebben waarmee ik ODBII codes kan uitlezen, resetten en het liefst ook instellingen doen aan de auto (passagiers-airbag, knopjes herprogrammeren etc.), maar de prijs houdt me tegen.
Als je samen dingen koopt, dan deel je de kosten en over het algemeen heb je de spulletjes niet heel regelmatig nodig :)
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Kolhorn
Berichten: 1635
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:53

08 jan 2011, 16:30

Ik heb inmiddels de olie vervangen en met een dergelijk zuigsysteem verwijderd. Je moet goed opletten dat je die slang er niet te ver indoet, dan komt er geen olie uit. Maar verder: 5.75 liter uit.. Er hoort 5.8 in te zitten dus dat is best goed ;)
5.8 liter 5w30 erin :)
thavipah
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Regio Delft
Berichten: 344
Lid geworden op: 30 dec 2010, 20:13

08 jan 2011, 18:08

Dit lijkt mij ook wel wat!! Misschien een beetje een gekke vraag, maar waar laat je de oude olie die eruit komt??
Melvin
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Utrecht
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 okt 2007, 16:47

08 jan 2011, 21:02

Tip: Gebruik een steeksleutel i.p.v. doppenset om het oliefilter los te maken, anders gaat het niet passen door die plastic bak die erachter zit.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

08 jan 2011, 21:05

thavipah schreef:Dit lijkt mij ook wel wat!! Misschien een beetje een gekke vraag, maar waar laat je de oude olie die eruit komt??
Chemisch afval.
Als particulier kun je dat vast wel inleveren bij het afvalbreng station van de gemeente.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Kolhorn
Berichten: 1635
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:53

08 jan 2011, 23:12

Melvin schreef:Tip: Gebruik een steeksleutel i.p.v. doppenset om het oliefilter los te maken, anders gaat het niet passen door die plastic bak die erachter zit.
Er zijn speciale 'ondiepe' doppen te koop op het net, zonder gaat het niet lukken, of je moet een steeksleutel 36 hebben.. Die ook bijna niemand (te koop) heeft ;)

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”