Lee's E36 M3 3.2

Laat hier je (andere) niet MINI trots zien.
Lee R53
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2013, 15:01

Lee's E36 M3 3.2

12 jan 2014, 14:07

Het verhaal van mijn andere ride dus, de E36 M3 3.2 coupé.

Deze auto volgde in 2007 mijn eerste auto, een E36 325i, op. Ik kocht hem toen met 144xxx km op de teller. Een stuk meer vermogen dan de 325i natuurlijk, waar je redelijk snel aan kunt wennen, mede door de vrij gemakkelijke handling. Dit resulteerde dan ook in 3 boetes achter elkaar in de eerste maand. Hallo Belastingdienst, hallo CJIB, hallo benzinepomphouders, ik heb zojuist een M3 gekocht, merken jullie het?

Goed, zo'n auto koop je natuurlijk met je gevoel, niet met je verstand. Want diep van binnen weet je dat je er eigenlijk niet zoveel aan hebt in Nederland. Om nog maar te zwijgen over de hoge kosten die zo'n machine met zich meebrengt. Maar op dat moment moet je er niet teveel over nadenken, maar des te meer van genieten. En dat gebeurt zeker met zo'n ding onder je hol!

Wat het voor mij zo bijzonder maakt, is de combinatie van sportiviteit en luxe. De welbekende 3.2 motor houdt van hoge toeren, maar ook in de lagere toeren heb je geen gebrek aan power. Wel mis je dan het mooie gejank van de 6 in lijn. Op de openbare weg weet je dat je 90% van het wagenpark te grazen kan nemen (tenzij je in Dubai rijdt misschien), maar je weet ook dat het niet altijd nodig is. Wel leuk dat de mijne debadged is, waardoor mensen vaak niet weten waarmee ze te maken hebben. :mrgreen:
Ook op het gebied van grip verbaasde de M3 me. Gas, grip, nog meer gas, grip, grip grip. Erg fijn om hard door bochten te kunnen raggen en er heelhuids uit komen. Overigens hoef je dat niet te proberen met sneeuw. M3 + 225/245 zomerbanden en geen ASC, TC, DSC whatsoever = niet te doen! :P

Wat luxe betreft zit het hier ook wel goed. Niet alle opties waren aangevinkt, maar dingen als een schuifdakje, lederen bekleding, PDC en uitgebreid audio systeem waren wel fijn om te hebben.

Qua mods heb ik er niet eens zo gek veel aan gedaan. Bij aankoop zaten er al Schnitzer spoilers op, en ook een Schnitzer pookknop. Dit heb ik nog verder uitgebreid met een Schnitzer pedalensetje.
De standaard einddemper heb ik vervangen voor een Eisenmann SS exemplaar, de versie zonder TüV goedkeuring dus. Daar kan je prima normaal mee rijden zonder hoofdpijn te krijgen, maar als je er echt zin in hebt, horen ze je (schijnbaar) van veraf al aankomen.
Ook had ik OEM M3 GT splitters gemonteerd. Geweldig voor de looks, maar erg onpraktisch in Drempelland. Ik had ze dan ook vrij snel aan gort gereden, wat dus wel erg zonde van het geld is.

Na 6,5 jaar staat er inmiddels bijna 180k km op de teller (ik heb er dus idd niet heel veel mee gereden). De MCS staat ook al een tijdje klaar als opvolger, en met de M3 erbij wordt het grapje toch allemaal net iets te prijzig. Daarom heb ik ook besloten om de M3 weg te doen (verstand wint het eindelijk van gevoel), en deze wordt, als het goed is, aankomende dinsdag opgehaald. Toch wel een raar gevoel om je "kindje" weg te doen, maar waarschijnlijk wel de juiste keuze.

Goed, na zo'n lap tekst is het wel even tijd voor wat foto's! Komen ze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

Re: Lee's E36 M3 3.2

12 jan 2014, 14:18

Wow, erg fraai exemplaar! 8) Jammer dat ie weg gaat, maar wel een begrijpelijke keuze.
Afbeelding
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 3151
Lid geworden op: 01 feb 2007, 16:11

Re: Lee's E36 M3 3.2

12 jan 2014, 15:40

Ik zou liever de aanschafprijs van een R53 in een M3 3.2 vergassen dan een M3 verkopen en een R53 terugkopen als ik eerlijk ben. De R53 blinkt nou ook niet bepaald uit in goedkope runningcosts en qua prestaties is dit dan wel even iets anders.
Lee R53
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2013, 15:01

Re: Lee's E36 M3 3.2

12 jan 2014, 16:59

Ik snap je punt, en een aantal jaar geleden zou ik dit ook echt niet hebben gedaan. Maar na 6,5 jaar wil je ook wel weer eens wat anders. En dat dit een compleet ander segment is, is misschien juist ook wel even verfrissend. Wie weet komt na de MCS wel weer een ontzettende monster, maar daar denk ik nu nog niet over na. :)
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 3151
Lid geworden op: 01 feb 2007, 16:11

Re: Lee's E36 M3 3.2

12 jan 2014, 17:38

Ook te begrijpen hoor! Veel plezier met het nieuwe hoofdstuk. :D
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Lee's E36 M3 3.2

12 jan 2014, 18:19

Heilige Maria! Wat een gaaf ding zeg. Kan me helemaal voorstellen dat je na zo'n lange tijd wel weer iets anders wil, ik hou het zelf amper een paar maanden vol met m'n vierwielige vriendinnen. Maar dit is wel echt een plaatje hoor.

Ik durf wel te zeggen dat het niet zo lang meer duurt voordat de e36 naar hetzelfde niveau gaat als de e30 qua begeerlijkheid.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 3151
Lid geworden op: 01 feb 2007, 16:11

Re: Lee's E36 M3 3.2

12 jan 2014, 19:09

mushrop schreef:Heilige Maria! Wat een gaaf ding zeg. Kan me helemaal voorstellen dat je na zo'n lange tijd wel weer iets anders wil, ik hou het zelf amper een paar maanden vol met m'n vierwielige vriendinnen. Maar dit is wel echt een plaatje hoor.

Ik durf wel te zeggen dat het niet zo lang meer duurt voordat de e36 naar hetzelfde niveau gaat als de e30 qua begeerlijkheid.
Dat is inderdaad al aan het gebeuren. Daar waar de E36 altijd werd bekritiseerd om zijn comfort en het gebrek aan puurheid dat de E30 M3 zo typeerde ziet iedereen nu langzaam maar zeker in dat die E36 M3 3.2 gewoon een geniaal ding is. Dat geluid van die zes in lijn is niet te versmaden. Tel daarbij op dat hij veel minder opvallend is dan een E46 en een stuk lichter en je hebt een opper fuif nummer. Ik zou er mijn S2000 direct voor omruilen.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Lee's E36 M3 3.2

12 jan 2014, 21:00

Absoluut!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Dcreator
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 mei 2013, 17:56

Re: Lee's E36 M3 3.2

25 jan 2014, 16:33

Wauw, wat een schitterende auto zeg! Je ziet ze steeds minder, nette e36 M3's! :D

Zit je toevallig ook op bimmerportal met je bmw??
Lee R53
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2013, 15:01

Re: Lee's E36 M3 3.2

25 jan 2014, 18:32

Dank je! Het is tegenwoordig idd erg lastig om nog een nette E36 M3 te vinden. Mijn exemplaar is inmiddels verkocht, helaas.

Ik heb verder alleen op het BMW Club 2003 forum en Driving Fun gezeten.
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

Re: Lee's E36 M3 3.2

26 jan 2014, 16:30

Geweldige auto is dat! Echt prachtig! 8)
Dcreator
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 mei 2013, 17:56

Re: Lee's E36 M3 3.2

26 jan 2014, 23:17

Oke dan!

Mocht je nog eens wat extra info of iets dergelijks nodig hebben, zeker eens op BP komen kijken! veel ervaring aanwezig :)
Bramm
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2014, 16:24

Re: Lee's E36 M3 3.2

15 sep 2014, 11:46

Super! Zag er een goed bewaard en onderhouden exemplaar uit.
R53-R
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 nov 2014, 17:38

Re: Lee's E36 M3 3.2

11 nov 2014, 10:33

biermagnaat schreef:
mushrop schreef:Heilige Maria! Wat een gaaf ding zeg. Kan me helemaal voorstellen dat je na zo'n lange tijd wel weer iets anders wil, ik hou het zelf amper een paar maanden vol met m'n vierwielige vriendinnen. Maar dit is wel echt een plaatje hoor.

Ik durf wel te zeggen dat het niet zo lang meer duurt voordat de e36 naar hetzelfde niveau gaat als de e30 qua begeerlijkheid.
Dat is inderdaad al aan het gebeuren. Daar waar de E36 altijd werd bekritiseerd om zijn comfort en het gebrek aan puurheid dat de E30 M3 zo typeerde ziet iedereen nu langzaam maar zeker in dat die E36 M3 3.2 gewoon een geniaal ding is. Dat geluid van die zes in lijn is niet te versmaden. Tel daarbij op dat hij veel minder opvallend is dan een E46 en een stuk lichter en je hebt een opper fuif nummer. Ik zou er mijn S2000 direct voor omruilen.
We hebben alle drie hier staan. 2 maal 1986 e30 m3 een 1998 e36 3.2 en een e46 3.2 smg uit 2006. Kwa rijbeleving is de e36 echt t best en is ook t snelst.

Terug naar “Bevriende rides, je andere ride”