In tegenstelling tot wat ik zelf lange tijd heb geloofd is mijn eerste eigen auto geen MINI geworden.
Lange tijd heb ik met OV en de fiets gereisd, maar sinds dit jaar begon het toch steeds meer te kriebelen mezelf te kunnen verplaatsen op een manier zoals ik het wil. Dus maar weer eens gaan kijken, mooie MINI's die voldoen aan mijn eisen waren gewoon erg duur. Maar er is natuurlijk meer dan MINI en waar kom je dan uit als je een auto wilt die niet iedereen al heeft, lekker rap is, luxe uitgevoerd en er in mijn ogen goed uit ziet?
Juist ja, een SAAB 9-3 AERO. even wat facts:
2.0 liter benzine, met turbo (1.4 bar als ik het goed heb gelezen)
goed voor 280nm en 205 pk op de voorwielen
0-100 volgens t boekje in 7.3 seconden
topsnelheid volgens t boekje 235km/u (nog niet gecontroleerd )
Geproduceerd in juli 2001, op kenteken gezet in januari 2003
inmiddels 278XXX km ervaring
5 deurs uitvoering
Cosmic Bleu metallic van buiten
Zwart lederen AERO stoelen van binnen
Elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie
Elektrische ramen en spiegels
Cruise control
Automatische airco
Uitgebreide boordcomputer
etc etc.
Een forumlid van het Saabforum heeft de auto gekocht en er al het een en ander aan gedaan: http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... t#p1569582
Zoals al gezegd staat de auto hier nu voor de deur, ik rijd er elke dag mee heen en weer naar mn stage, totaal zo'n 50km per dag dus. Even voor het idee wat foto's
Tijdens de eerste rit toen ik de auto net gehaald had in het noordelijke Noord-Holland (woon zelf in Hoofddorp) op de snelweg iets onder de auto vandaan gewaaid, dit bleek naderhand een plastic afdekking te zijn die voor de voorwielen aan de bumper vast hoorde te zitten, nu slechts nog wat restjes over
Volgens mij is dit losgelaten omdat de voorbumper ooit eens uitgescheurd is geweest, en door een kunstige reparatie niet helemaal goed meer vast heeft kunnen zitten.
Het ziet er in mijn ogen allemaal niet heel spannend uit, dus laat het voorlopig maar zo zitten.
Vervolgens de volgende ochtend bij het starten meteen het check engine lampje gaan branden Had de tweede dag dus even de * in over waarom ik nou zo nodig een auto moest kopen. Maar het hoort er bij. Aangezien de motor verder niet anders liep dan de avond er voor en ik geen gekke geluiden of andere dingen opmerkte maar even de accu losgekoppeld, waarna het lampje uit bleef. Tot nu toe is ie weg gebleven, maar als ie nog een keer gaat branden toch maar eens uit laten lezen.
Ik begin langzamerhand de auto steeds leuker te vinden, we moeten elkaar nog echt leren kennen en een betrouwbare relatie opbouwen, maar dat komt vanzelf wel
Laatst ook de enorme stapel boekjes en papieren en rekeningen bij de auto uit zitten pluizen, en wat ik heel tof vond is dat er nog een fabrieksinspectie kaart bij zat, en nog een afleverinspectie
Tot nu toe bevalt de auto erg goed, lekker luxe en comfortabel, lekker rap en ziet er in mijn ogen (van een afstandje) gewoon erg goed uit Als hobbyist auto-detailer jeuken mn handen om de auto een polijstbeurtje te geven. Voor het optimale resultaat zouden bepaalde delen (of ivm kleurverschil de hele auto) een vers laklaagje moeten krijgen. Maar dat is optisch, dus in mijn ogen voor 'het gebruiksvoorwerp' voor nu nog niet aan de orde.
De auto bevalt me dus echt onwijs goed, de enorme power die aan boord is, in combinatie met de geweldig zittende stoelen en andere luxe aan boord blijven elke keer weer enorm genieten. En met een brandstof verbruik van 1 op 10 a 9 ook nog best oke voor deze 1355kg wegende zweed
Wat er al wel op mijn lijstje staat om te gaan doen:
-ophanging / stuurinrichting nalopen, zit rond het rechtuit punt wat veel speling in het stuurwiel, en het trilt wat rond de 105-125 km/u. Aangezien de auto ook wat kraakt en piept denk ik meteen aan de draagarmrubbers enzo rondom de hele auto. Een beetje rondzoeken op het forum heeft mij wijs gemaakt dat het ook de homokineten kunnen zijn of versleten fuseekogels... Iemand een andere ingeving wat het zou kunnen zijn, en vooral wat er dan tegen gedaan zou kunnen worden?
- besturing verder 'aanscherpen', had iets gelezen over een steering brace?
- dubbele stabilisator achter
- spiegelverstellingknop reviseren. Helaas zal dat lastig worden, want zag bij mn poging van t weekeind dat de stekker aan de schakelaar vastgelijmd zit met wat heavy duty 2 componenten spul....
- Ooit een aux-aansluiting netjes maken in de auto.
- stevigere schokdempers (billstein B6 lees ik veel goeds over) misschien in combinatie met 1 a 2 cm verlaging. Wil niet te veel verlagen, want moet hier in de straat al dwars over een paar drempels heen
- 6-punts onderstrut
- nieuwe haaienvin antenne op het dak, rubber randje volledig verteerd. Nut van dat ding is mij niet helemaal duidelijk, de elektrische antenne voor de radio zit namelijk netjes werkend op zn plek in het achterscherm.
Tot zo ver het verhaal tot nu toe zal hier zo af en toe een update plaatsen.
De droom van een MINI is zeker nog niet van de baan, maar meer even voor wat langere termijn nu
Gelukkig is de MINI cabrio er ook nog, die bevalt nog steeds super goed en daar blijf ook ik nog lekker in rijden zo af en toe
Eerste eigen auto...
- Ivo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Utrecht
Bericht
Re: Eerste eigen auto...
Echt een gave bak! Dat was nog een échte Saab! Verder heeft ie de goede kleur, de goede wielen en natuurlijk de goede motor!
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!
- koosie
- Volledig MINI minded!
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Re: Eerste eigen auto...
Gefeliciteerd Mark (nogmaals dan)
Nou, helaas zit hier ook al een Vectra onderIvo schreef:Echt een gave bak! Dat was nog een échte Saab!
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
- GreyCooperS
- Forum Junky
- Locatie: Rijswijk
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Eerste eigen auto...
Thnx mannen! Ben er erg blij mee voorlopig
@ Rob, gelukkig zijn de invloeden hier nog tot een minimum beperkt, aangezien dit de 'facelift' is van de 900ng die tot 1999 ofzo geproduceerd is. De 9-3 SS (SportSedan) vanaf 2003 is een Saab met meer GM invloeden ;-) Maar ik ben met je eens, de Saab 900 classic is een oer-echte-zweedse Saab
@ Rob, gelukkig zijn de invloeden hier nog tot een minimum beperkt, aangezien dit de 'facelift' is van de 900ng die tot 1999 ofzo geproduceerd is. De 9-3 SS (SportSedan) vanaf 2003 is een Saab met meer GM invloeden ;-) Maar ik ben met je eens, de Saab 900 classic is een oer-echte-zweedse Saab
- Ward
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Enschede / Zutphen
Bericht
Re: Eerste eigen auto...
Gefeliciteerd met de aankoop! Wat een mooie uitvoering in het blauw mer die wielen! Hopelijk gaan jullie nog veel plezierige kilometers samen maken!
- kwiebje
- Volledig MINI minded!
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Eerste eigen auto...
Dank voor de complimenten! Ik hoop er ook veel plezier van te beleven
Zal hier nog wel eens een update doen
Zal hier nog wel eens een update doen
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Eerste eigen auto...
Thnx Thomas! Gaat inderdaad als de brandweer ja
Toch wel jammer alleen dat ik nu al een NEXT stempel op de Cabrio heb gerkegen, die ook gewoon nog steeds voor de deur staat en door moeders (en wat minder door mij) gebruikt wordt...
Toch wel jammer alleen dat ik nu al een NEXT stempel op de Cabrio heb gerkegen, die ook gewoon nog steeds voor de deur staat en door moeders (en wat minder door mij) gebruikt wordt...
- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Uithoorn
Bericht
Re: Eerste eigen auto...
Zijn hier toch genoeg anderen die ook de MINI van hun ouders als avatar hebben, al dan niet met eigen andere auto.
Of mannen met de MINI van hun vrouw....
Of leden die als daily een leasert hebben...
Krijgen die dan ook een NEXT stempel?
Of mannen met de MINI van hun vrouw....
Of leden die als daily een leasert hebben...
Krijgen die dan ook een NEXT stempel?
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper
Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Justa Cooper
Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Over de saab verder, vandaag zn eerste wasbeurtje gehad en voor de tweede keer getankt.
Re: Eerste eigen auto...
Helemaal met je eens rianne. Het geeft me dan ook een beetje onwelkom gevoel (en dat door een stempel :-p ) En dat bij de club waar ik al wat jaartjes aan deelneem en ik mij juist erg welkom voelde. Maarja, om als mn opa te spreken: tijden veranderen sen wat je niet zelf in de hand heb houd je toch niet tegen. En aangezien ik geen beheerder ben (die overigens ook ineens niet meer reageerd op mn pb) die bepaald welk lid, MINI liefhebber, MINI bestuurder, MINI bezitter of clubsponsor wel of geen next stempel krijgt laat ik het er maar lekker bij zitten zo. Ondanks die kekke stempel op de cabrio genieten ik en mn ouders er nog steeds onwijs van, netzoals ik nu dagelijks geniet van mn eigen Saab, in plaats van de oude roestige batavus en OV waar ik me tot 3 weken terug mee verplaatste.Cannuccia schreef:Zijn hier toch genoeg anderen die ook de MINI van hun ouders als avatar hebben, al dan niet met eigen andere auto.
Of mannen met de MINI van hun vrouw....
Of leden die als daily een leasert hebben...
Krijgen die dan ook een NEXT stempel?
Over de saab verder, vandaag zn eerste wasbeurtje gehad en voor de tweede keer getankt.
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Eerste eigen auto...
Leuk ding die Saab, heb er ook wel eens eentje gereden en hetgeen wat me het meest bijgebleven is, is dat enorme turbogat....Zo van gasgeven en dan niks, niks, niks, BAM!
Ik zeg even niks over de NEXT stempel, straks heb ik er na 2 jaar ook opeens eentje te pakken
Ik zeg even niks over de NEXT stempel, straks heb ik er na 2 jaar ook opeens eentje te pakken
- Dutchie
- Mod virus alert!
- Locatie: Helmond
Bericht HOFF PERFORMANCE
Re: Eerste eigen auto...
Ik heb na een hele poos nog helemaal geen avatar..
Onze sponsors