Eerste eigen auto...

Laat hier je (andere) niet MINI trots zien.
AJE53
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Gelderland
Berichten: 118
Lid geworden op: 12 nov 2014, 19:19

Re: Eerste eigen auto...

12 mar 2015, 15:15

Dutchie schreef:Ik heb na een hele poos nog helemaal geen avatar.. :O
Ik ook niet .... Berthil loopt wat achter met nieuwe avatars aanmaken.
Is best wel een hele klus .... dus nog ff geduld denk ik.

Maar ehh je zit toch liever in of onder je auto dan achter je PC :-))
R53 Mini Cooper S :yeah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutchie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Helmond
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 mar 2014, 09:41

Re: Eerste eigen auto...

13 mar 2015, 09:06

Dat is waar haha :D
HOFF PERFORMANCE
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

Re: Eerste eigen auto...

13 mar 2015, 12:43

frankie schreef:Leuk ding die Saab, heb er ook wel eens eentje gereden en hetgeen wat me het meest bijgebleven is, is dat enorme turbogat....Zo van gasgeven en dan niks, niks, niks, BAM!

Ik zeg even niks over de NEXT stempel, straks heb ik er na 2 jaar ook opeens eentje te pakken :D
Maar ja, jij hebt ook niet geheel vrijwillig afstand gedaan van je Clubman, dus misschien dat dat een beetje gevoelig ligt
Bijna 2 jaar geleden alweer hè.... volgens mij was het eind maart.
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Eerste eigen auto...

13 mar 2015, 12:53

Ja 23 maart, klopt en nog steeds niet terug gevonden :P
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Eerste eigen auto...

17 mar 2015, 01:00

Je bent niet meer de eigenaar, dus ik denk dat je ook geen signaaltje meer krijgt. Maar op de rdw staat die nog steeds als 'gestolen' geregistreerd.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

Re: Eerste eigen auto...

29 aug 2015, 10:00

Om de NEXT stempel op mijn avatar hier maar even recht toe te doen, maar weer eens een update van mijn zweedse gebak :D

Eindelijk weer eens tijd voor een update :D
Aangezien ik begin Juli mijn IVA diploma op heb mogen halen en tegelijkertijd begonnen ben met mijn vaste baan een beetje druk gehad, daarnaast ook nog even 3 weken op vakantie geweest en dan ben je zomaar 2 maanden van radiostilte verder. Gelukkig is er de afgelopen 2 maanden zat gebeurd aan en met de Saab.
Om te beginnen bij het begin, de plastic kap van mijn bijrijdersstoel zat al los sinds ik de auto had gekocht, gewoon afgebroken niets meer van te maken. Helaas was het nog een best klusje er een te vinden. Uiteindelijk bij Elferink een exemplaar gevonden, wat uit een rechtsgestuurde auto kwam, dus daar zaten weer memoryknoppen bij. Aangezien ik het wel best vond dit paneel maar met die memory knoppen besteld, die nu ‘loos’ zijn.
Afbeelding
(let niet op het ‘vlekje’ op de stoel, dit is wat stof van mn vieze vingers, de stoeltjes zijn nog steeds super strak en zwart :)
Goed toen het volgende, de roestige plekjes die onder de skirt verstopt zaten……..
eerst maar eens begonnen met het demonteren van de skirt, om te zien wat voor verassingen daar bij kwamen kijken.
Zo lijkt het niet al te schokkend:
Afbeelding
Dit al wat vervelender:
Afbeelding
En ook achteraan de balk zag t er best krokant uit in mijn ogen.
Afbeelding
Je ziet al wat plamuur restanten zitten en dergelijke.
Afbeelding
Dat had natuurlijk twee dingen kunnen betekenen. In het positiefste geval zou er onder die plamuur slechts een vervorming van het staal zitten, waaronder het staal licht is beginnen te oxideren en de plamuur nu los laat. Of er iets iets ergers aan de hand en er is creatief wat plamuur overheen gesmeerd door een vorige eigenaar en de verassing word enkel groter…
De auto stond er na zijn ontmanteling zo bij:
Afbeelding
Wat een stukje plastic langs de zijkant wel niet doet :lol:
Na het hele verhaal overlegd te hebben met mn schoonpa, die nogal wat ervaring met staal heeft begonnen aan het weghalen van de plamuur.
Afbeelding
Er kwam toch een wat groter gat naar voren dan gehoopt, maar ‘gelukkig’ was het een relatief klein deeltje, wat ook niet direct een dragende functie heeft, gezien de echte balk die achter dit stuk staal loopt. Het staal zelf is ook relatief dun en is zo te zien zeer eenvoudig te verbuigen. Ik vermoedt dat een voorgaande bereider een keer over een forse stoeprand heeft gesleept, gezien het verbogen staal en de aangetaste rand.
Na het gat weggeslepen te hebben eens overlegd over een stappenplan.
Afbeelding
Ik weet dat het vloeken in de kerk is hier en dat ik (terecht) voor idioot verklaard wordt. Maar gezien de tijd die ik en de lasser had en gezien het deel wat er gelast moest worden heb ik gekozen voor een minder langdurige oplossing; een matje glasvezel met hars etc. om het gat te dichten. Ik heb hier voor gekozen omdat eigenlijk de hele rand van de balk vervangen moet worden. Ik wacht dus nog even een jaartje ofzo en ga er dan een geheel nieuwe dorpelbalk in lassen en dan tegelijkertijd de roest aan de wielkastranden verhelpen. Voor nu is dit dus de oplossing geworden, aangezien je er na het monteren van de skirt toch geen fluit van ziet.
Dus binnen en buiten de balk een laagje glasvezel geplakt. Uiteraard wel de balk van binnen nog ingespoten met tectyl spray. En van buiten alles in de primer gezet en van buiten ook nog een keer in de tectyl.
Afbeelding

Verder is de uitlaat vervangen. Dit was behoorlijk nodig want hij maakte best e en lomp geluidje zo langzamerhand.
Afbeelding
De doorkijkuitlaat netjes vervangen voor een goed exemplaar wat ik van Ralph heb overgenomen. Hierbij zat overigens ook een stuk DP, maar die was nog goed en gezien de hoeveelheid meer werk het was die ook te vervangen heb ik die gelaten voor wat het was. Nieuwe klemmen erop, flinke dosis uitlaatpasta erop/om/aan gesmeerd, dus dat houdt t wel weer even.
Afbeelding
Inmiddels weer heerlijk stil en een volledig dicht uitlaatsysteem :)
Verder na wat rondturen onder de auto ook wat oliedruppeltjes zien hangen aan deze turboaansluitingen…….
Afbeelding
Ben ik veel te angstig als dat voor mij over komt als het begin van het einde van de Turbo? De auto pluimt nog steeds niet extreem, enkel na de vakantie (3 weke volledige rust gehad) kwam er gedurende 5 a 10 seconden wat blauwe rook uit de uitlaat. Ik denk dat ik een keer de buizen ga demonteren en controleren op olie. Het olieverbruik van de auto ligt overigens op een kleine halve liter op 4000km. Naar mijn idee heel netjes gezien de kilometerstand van inmiddels 284.000.
Na mijn vakantie een retourtje Augustinusga gedaan om daar een nieuw projectje op te halen :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een nagenoeg compleet origineel panoramadak met kabels, afvoerleidingen, schakelaars, dakhemel etc.
Dit is iets waar ik al eens naar had zitten kijken, maar een nieuw dak via Webasto kost al gauw zo’n 1500 euro. Dus ik ben de enorme uitdaging aan gegaan om uiteindelijk een gat in mijn dak te gaan zagen, met de hoop te kunnen gaan genieten van een mooi en niet lekkend schuifdak…
Eerst maar begonnen met het eenvoudige deel, alle stof en overige dakpanelen donker maken. De huidige hemel had een aantal onfrisse vlekken erin zitten en vind persoonlijk een donkere hemelbekleding er erg chique en strak uit zien.
Een aantal plastic deeltjes vast voorbehandeld met een plastic primer en zwart gespoten.
Afbeelding
Afbeelding
Sorry voor de waardeloze belichting bij de laatste foto :P
Vervolgens textiel spray begonnen de hemel bekleding zwart te spuiten.
Afbeelding
Het schuifdeeltje zag er na de nodige lagen best acceptabel uit.
Afbeelding
Enkel de grote hemel bleek wat lastiger, die zag er na 3 spuitbussen nog steeds zo uit
Afbeelding
Dus daar heb ik inmiddels stof voor besteld om die opnieuw te gaan bekleden. Hopen dat dat er een beetje acceptabel uit gaat zien, anders laat ik het doen door iemand die er ervaring mee heeft :lol:
Ook het randje rond het glas even opnieuw zwart gespoten, deze had een aantal afgebladderde plekjes, dus ziet er nu ook weer netjes uit (sorry van de waardeloze belichting) Afbeelding
En toen moest de auto begin deze week voor de APK keuring. Dus naar het autobedrijf gebracht waar ik voorheen werkte. Deze belde mij met de mededeling dat de auto niet goedgekeurd was op 2 punten, te veel speling op de fuseekogel linksvoor en een slechte remleiding. Die remleiding regelen zei voor me, ik heb in overleg alle nodige onderdelen besteld om de ophanging voor te vervangen.
-Draagarmen binnenste met PU bussen
-Draagarmen buitenste
-Stabilisatorstang eindstukken
-Stabilisatorstang PU rubbers
- Axiaallagers (normale uitvoering, geen heavy duty)
- Bovenste toplagers
- Stuurkogels
Afbeelding
Afbeelding
Nu zo snel mogelijk alles er onder knutselen, de auto uit laten lijnen en laten herkeuren. :D

Aangezien mijn ouders nu op vakantie zijn, en de saab dus even niet gebruikt kan worden rijdt ik nu weer een tijdje in de MINI :rijden en dat is en blijft toch echt een feestje (shakeit)
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Eerste eigen auto...

02 sep 2015, 08:54

Mooie update Mark!

Het stomme is; ik heb je Saab nog nooit in het echt gezien. Ik heb hem wel zien staan toen met je verjaardag maar that's it. Best suf
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

Re: Eerste eigen auto...

03 sep 2015, 09:34

Inderdaad wel een beetje suf ja Rob. Zal ook wel aan mij liggen dat ik niet heel veel meetings meer bezoek. Of enkel nog naar meetings ga waarbij de auto thuis gelaten dient te worden :bier :mrgreen:
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

Re: Eerste eigen auto...

20 okt 2015, 20:53

Inmiddels weer wat weken en vorderingen verder :D

De dakhemel is zwart bekleed:

Even de stof uitleggen
Afbeelding

Eerste stukje geplakt
Afbeelding

Gehele achterzijde geplakt
Afbeelding

Laatste lastige randjes (komt uiteindelijk toch een plastic kap overheen, maar toch
Afbeelding

Lastige hoekjes best goed gelukt:
Afbeelding
Afbeelding

Overzicht:
Afbeelding

'Slechts' 1 klein foutje /vouwtje gemaakt (circa 1cm) Gelukkig zit deze bij een handgreep achterin, dus niet direct in het zicht.

Afbeelding

De zonwering ook bekleed en weer gemonteerd met de plastic greep: (kleur is een beetje flut door de flits in een relatief donkere kamer)

Afbeelding


En afgelopen weekeind de Saab weer APK gekeurd op kunnen halen, dus meteen maar begonnen aan de demontage van de huidige dakhemel:

Afbeelding
Afbeelding

Helaas wel 1 hoedenplank houder moeten slopen, deze was dolgedraaid door een vorige eigenaar, nu maar even opzoek naar een vervanging dus.. :lol:
Afbeelding
Afbeelding


En tot slot nog een mooi setje winterwieltjes met redelijk goede banden gevonden.
Afbeelding


Inmiddels ook alweer een maandje of twee terug in de hier inmiddels wel bekende klusschuur in het idyllische De Zilk de auto de lucht in getakeld (blijft lastig met die Aero skirts) en begonnen met het weghalen van de oude meuk.

Al redelijk snel was de boel er onder vandaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het nieuwe spul :D
Afbeelding

Aangezien de locatie wel geinig was, gewoon voor de fun even wat fototjes genomen nog :love:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Direct de dag erna is de auto meteen uitgelijnd bij de Profile hier om de hoek. Ik moet zeggen dat de auto stukken prettiger rijdt nu 8) Vrijwel geen trillingen meer bij rechtuit rijden, lijkt ook iets directer te reageren op mijn stuurbewegingen. Het is zeker nog geen MINI, maar dat gaat het nooit worden ook :P

Helaas vordert het dak-project nog niet heel erg, ben helaas nog aan het wachten op wat laatste onderdelen van de verkoper die ik nog nodig heb.

Gelukkig wel weer het een en ander aan nieuwe veranderingen gepland voor de Saab :D

Het beestje heeft gezelschap gekregen in de straat van mn leasewagen, wat een Nissan moest zijn gezien het project wat ik de komende 3 jaar doe..
Afbeelding

Afbeelding

Hierdoor word de Saab enkel nog voor de prive kilometers gebruikt, ergens wel zonde natuurlijk, maar het is wel weer genieten als ik in de Saab stap.
Daarnaast 'weiger' ik geld te betalen (ook al is het bijtelling en is het voordeliger dan nu) om in de leaseauto prive te gaan rijden... :-P+
Overigens is de Nissan een prima wagen, doet precies wat ie moet doen, lekker comfortabel en voorzien van alle veiligheids foefjes en andere gemakken.

Aangezien ik nog wat stof over had van het bekleden van de dakhemel, heb ik de uitdaging aan gegaan om de achterste plastic kappen voor de C stijl ook met stof te bekleden. Geeft in mijn ogen weer een iets mindere plastic look :)

Afbeelding

Het was een forse klus om het geheel strak in de hoekjes te krijgen, vooral ook door de opening die 'centraal' in het te bekleden vlak zit.
Ondanks dat het een uurtje of twee flink stoeien was, ben ik niet ontevreden over het resultaat, enkel de bovenste hoek is niet 100% strak, gelukkig zie ik die het minst als de boel weer gemonteerd is. Als ik me er echt aan ga irriteren doe ik het wel een keer over.

Tot slot afgelopen vrijdag retourtje Zwolle gedaan, waar ik van medeforummer Descendent een Viggen demper heb overgenomen, als ook een automatisch dimmende binnenspiegel.
Afbeelding
Afbeelding

En uiteraard krijgt de Saab nog wel netjes een sopje zo nu en dan :)
Afbeelding

Afbeelding
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

Re: Eerste eigen auto...

27 okt 2015, 09:33

gewoon een gaaf project! :)

je had hem eigenlijk direct ff moeten voorzien van verlagings veertjes :)
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

Re: Eerste eigen auto...

27 okt 2015, 20:26

Thnx heren :)

Uitlaat zal er met een week of 2 wel een keer onder gaan.

Een setje fatsoenlijke dempers en veren staat ook wel op de planning Coen, niet te laag, max 2cm tov nu. Maar eerst het dak erin en weer ff sparen... haha

Terug naar “Bevriende rides, je andere ride”