BMW Z4 M Roadster
Goedemiddag!!Afgelopen vrijdag na een hele week wachten eindelijk de vervanger voor de Cooper S opgehaald. We hebben de MINI heen gereden met export-kenteken en de Z4 meegekregen met een 5-dagen-kenteken, zodat ik er in ieder geval dit weekend en begin van de week even van kan genieten voor hij naar de RDW moet. Ik heb een afspraak gemaakt voor a.s donderdag. Eerder kon helaas niet, ook niet vanuit mijn kant helaas.
Gisteren heb ik hem al aardig aan de tand kunnen voelen, maar door de regen was het niet zo "fun" zeg maar. Vandaag was echter een hele verbetering ondanks de weersvoorspelling van gisteren voor vandaag. Hier in het Bergse schijnt namelijk al vanaf 08.15 de zon die zo af en toe even achter de wolkjes verdween. Goed dus! En dat betekend uiteraard; KAP OPEN!! Meteen in Zeeland wat fotootjes gemaakt aan het water (niet veel want m'n batterij was empty...)
Wat een power zit er op die achterwielen en dan is er ook nog dat geluid... Tunnelblazen is een must in deze bak!! Goed, tijd voor een verhaaltje.
Ik vind dat bij een auto, bij de allereerste rij-indruk al een "wow" effect naar voren moet komen. Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik dat effect bij mijn Indi Blue Cooper S meteen voelde! Rijdt goed, stuurt scherp, wil graag hard behandeld worden en het liefst zo hoog mogelijk in de toeren, dat gejank van de compressor die continue "harder, HARDER" roept, g-e-w-e-l-d-i-g! Super-ervaring, het auto-rijden zoals ik had gehoopt.
Bij de R56 merkte ik dat er over veel dingen dieper was nagedacht. Je kan er ten opzichte van de R53 ook rustig mee toeren , wat je meteen merkt aan het benzineverbruik . Niet dat het verbruik nou heel interessant is, maar het maakt het plaatje auto-rijden wel compleet. Een auto die er duidelijk meer op was gericht om elke dag te kunnen gebruiken. Zeer goed bevallen, het wat 'serieuzere' rijden. Wel een auto met 2 karakters, sportknop uit en hij is rustig, beheerst. Sportknop aan en het beestje komt los.
Helaas heb ik, zoals jullie weten, veel gezeur gehad met met name de motor. Daarbij elke keer van die kleine shit-dingetjes die ik spuugzat werd. Het ergste vond ik 13 Februari toen hij 's ochtends niet startte... Dat was voor mij een teken om naar iets anders te gaan kijken.
Bij deze Z4 had ik tijdens het proefrijden vorige week dat "wow" effect alweer te pakken. Het R53 gevoel (wat ik stiekem toch ontzettend heb gemist) kwam meteen naar voren. Weer een auto die graag wil gaan, keihard op z'n staart getrapt wil worden, hoog in de toeren! Dit keer geen compressor die "harder" roept, maar het metalen geluid uit die 4 verchroomde eindpijpjes. Holy hell wat een lekker gevoel, holy hell wat heb ik dat gemist!
Daarbij komt; eindelijk een auto waarvan je het dak kan laten verdwijnen! Dat wilde ik van het begin af aan al erg graag, maar het is er niet eerder van gekomen. Altijd die gedachtes van: "hoe vaak kan je nou open rijden in dit schijt-land?" en: "zwaar onpraktisch", maar dit keer was het meer een gedachte in de richting van: "Opzouten, ik doe het gewoon!". Ik wil het proberen, ik wil weten hoe het is om met een cabrio rond te rijden in zomer en winter.
Uiteraard ben ik niet alleen benieuwd naar of het cabrio rijden bevalt zoals ik verwacht, maar ook of deze Roadster bevalt voor dagelijks gebruik. Ik probeer jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden voor wie dat interessant vind.
Specs:
- 6 cilinder in lijn motor
- 4 kleppen per cilinder
- 3246 cm3
- Compressieverhouding van 11,5:1
- 343 pk (251 KW) bij 7900 toeren per minuut
- 365 NM koppel bij 4900 toeren per minuut
- Achterwielaandrijving
- Geperforeerde remschijven vóór en achter (resp. 300mm en 294 mm)
- 4,11 meter lang (waarvan een gigantisch stuk motorkap)
- 1455 kg gewicht
- 0-100 in 5 seconden
Foto's:
Verlanglijstje:
- Strutbrace vóór
- Begrenzer op standje "pensioen"
- Originele 19" BMW CSL wielen
- Iemand nog ideeën?
(p.s. excuus voor het taalgebruik en gebrekkig Hollands)