Problemen met de garage, hoe gaat het met garantie?

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Jochemini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 jul 2012, 12:26

Problemen met de garage, hoe gaat het met garantie?

16 jul 2013, 23:38

Beste forumleden,

Ik heb dus vorig jaar augustus een mini cooper gekocht. Was er redelijk tevreden over tot dat m'n mini bak problemen ging geven. Heb hem al tot 3 keer toe laten maken, en de laatste keer is ook de Carterpan pakking vervangen.
Nou had ik na 1,5e maand weer problemen met het druklager en met de bak. En moest ook m'n remmen doen, dus even op de brug gezet. Wat blijkt nou, een bout van m'n versnellingsbak stak er voor de helft uit, m'n Carterpan pakking lekte weer zoals eerst en m'n wielbouten waren met 1000000 kilo aangetrokken. Zelfs de verf was van m'n velg afgedraaid..

Nou ben ik er totaal niet tevreden over hoe ze te werk zijn gegaan en hoe ze de reparatie hebben uitgevoerd. En ook omdat dit al de 4e keer is dat hij terug moet. 4e keer dat ik alleen de heenreis (120km) moet rijden om m'n auto te laten maken..

Nu wil ik het bedrijf in gebreke stellen waar ik m'n mini heb gekocht, hij doet behoorlijk moeilijk over om me te helpen. Is het mogelijk om aan de facturen te komen van de reparaties die zijn uitgevoerd? Heb ik daar recht op?

Of hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Jochem
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: Problemen met de garage, hoe gaat het met garantie?

17 jul 2013, 10:35

Beste Jochem,

Vervelend dat je nu problemen hebt met je Mini. Je verteld dat je vorig jaar de auto hebt gekocht. Was dit met of zonder garantie? En zijn de reparaties onder garantie uitgevoerd?
Het bevreemd mij dat je geen bonnen hebt van de reparaties? Normaal gesproken krijg je die mee. Ik neem dan aan dat dit onder garantie is gedaan. Althans dat maak ik uit je verhaal op. Op die bonnen van de reparaties heb je naar mijn mening recht (misschien is er iets in het onderhoudsboekje geschreven over de reparaties?). En kun je daarom gewoon vragen.

Daarnaast kun je garage niet zomaar in gebreke stellen. De vraag is waarom je ze in gebreken wilt stellen? Ik neem aan omdat je vind dat ze de reparaties niet hebben uitgevoerd. Normaal gesproken geef je de garage de kans om dit naar behoren op te lossen.
Je moet denk ik eerst onderzoeken of de gebreken die je nu hebt aan je MINI daadwerkelijk door de garage komen of bijvoorbeeld door het gebruik (slijtage) van de auto.
Jochemini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 jul 2012, 12:26

Re: Problemen met de garage, hoe gaat het met garantie?

17 jul 2013, 11:18

Ik heb de mini met garantie gekocht, en zou een jaar garantie hebben.
De reden waarom ik het bedrijf in gebreken wil stellen is het feit dat ik nu voor de 4e keer terug moet voor de zelfde reparatie, en dat de reparatie niet naar m'n zin is uitgevoerd. Ook bevalt het contact niet echt met het bedrijf die mij de mini heeft verkocht, hij ziet van het contact af en heeft me ook gezegd dat ik het met de garage moet regelen terwijl hij verantwoordelijk is voor het product dat hij geleverd heeft.

Als ik die facturen in ontvangst kan nemen sta ik een stuk sterker als ik hem in gebreken kan stellen. Want anders heb ik geen bewijs van wat er precies gebeurd is. Als ik zeker weet dat ik daar recht op heb rij ik er naartoe om ze op te halen. Als dat niet het geval is moet ik proberen wat anders zien te regelen om toch bewijs te hebben wat er precies allemaal gebeurd is. In m'n boekjes is niks genoteerd.

De reden dat ik hem in gebreken wil stellen is dat ik of m'n aankoop bedrag terug kan krijgen, of ik laat hem repareren bij kalfsbeek en stuur de rekening door naar hem.

Iemand nog tips?

Jochem
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: Problemen met de garage, hoe gaat het met garantie?

17 jul 2013, 17:13

Jochemini schreef:Ik heb de mini met garantie gekocht, en zou een jaar garantie hebben.
De reden waarom ik het bedrijf in gebreken wil stellen is het feit dat ik nu voor de 4e keer terug moet voor de zelfde reparatie, en dat de reparatie niet naar m'n zin is uitgevoerd. Ook bevalt het contact niet echt met het bedrijf die mij de mini heeft verkocht, hij ziet van het contact af en heeft me ook gezegd dat ik het met de garage moet regelen terwijl hij verantwoordelijk is voor het product dat hij geleverd heeft.

Als ik die facturen in ontvangst kan nemen sta ik een stuk sterker als ik hem in gebreken kan stellen. Want anders heb ik geen bewijs van wat er precies gebeurd is. Als ik zeker weet dat ik daar recht op heb rij ik er naartoe om ze op te halen. Als dat niet het geval is moet ik proberen wat anders zien te regelen om toch bewijs te hebben wat er precies allemaal gebeurd is. In m'n boekjes is niks genoteerd.

De reden dat ik hem in gebreken wil stellen is dat ik of m'n aankoop bedrag terug kan krijgen, of ik laat hem repareren bij kalfsbeek en stuur de rekening door naar hem.

Iemand nog tips?

Jochem
Hoi Jochem,

Wat voor garantie heb je? Bovag? Onder BOVAG garantie vallen gebreken die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren. Er is sprake van een gebrek als de norm die de fabrikant stelt worden overschreden. Een aantal zaken zijn uitgesloten van garantie maar dat verschilt per product. Dit zijn bijvoorbeeld banden, accessoires, etc. ".Na de zes maanden of 12 maanden is het over en sluiten. De garantie die door de Bovag en verkopende partij gegeven wordt is bepaalde gebreken uit te sluiten. Is de garantieperiode voorbij, kan de koper ook nooit of te nimmer beroep op de garantie doen.

En is dit ook in het aankoopcontract de garantie vastgelegd?

Bedoel je met de reparatie dat 4x het zelfde onderdeel vervangen wordt of telkens iets anders aan het motorblok? Want als het inderdaad om 4x het zelfde onderdeel vervangen wordt en niet naar behoren werkt dan, kun je hem in gebreken stellen. Anders moet de garage in de gelegenheid stellen om het probleem naar behoren op te lossen.

Het wordt denk ik wel een lastig verhaal wordt, heel eerlijk gezegd. Dit omdat auto's nu eenmaal kapot kunnen gaan. Bijvoorbeeld: Als de schade ontstaan is door een ondeugdelijke reparatie, waardoor de motor kapot is gegaan, dan is de garage daar gewoon aansprakelijk voor.

Maar....

Als door een probleem van de versnellingsbak de motor kapot gaat, is de garage daar weer niet aansprakelijk voor.
Normaal gesproken heb je ook garantie op de reparaties die de garagehouder verricht. Meestal is dat 3 maanden misschien kun je daar iets mee.

Recht hebben met wat betreft de reparatiebonnen is iets anders dan het ook krijgen. Je kunt de garagehouder misschien vragen naar de reparatiebonnen of hij deze wil opsturen of er langs gaan. Ik vraag me alleen wel of deze garagehouder deze af geeft?

Wat bedoel je met aankoopbedrag terug? Je wilt de auto inleveren? Of het geld voor de reparatie die je hebt betaald? Als je geld hebt betaald voor de reparatie dan vraag ik me af waarom je geen reparatie bon hebt gehad? Ik zou niet weg gaan zonder zo iets. Maar als het onder het mom garantie is gedaan dan denk ik zeker dat het lastig wordt zomaar geld terug te krijgen. Ik denk eerlijk gezegd dat ze aan het kortste eind zal trekken als je de rekening naar hun door stuurt voor een reparatie die je bij Kalfsbeek laat doen.

Terug naar “MINI-talk”