Hard gezoem vanaf 80 bij aantikken stuur

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Bugno
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2013, 11:45

Hard gezoem vanaf 80 bij aantikken stuur

07 aug 2013, 11:50

Hallo,

Ben nieuw hier. Sinds half maart trotse bezitter van een Cooper uit 2002. Net de 100k gepasseerd.

Mijn vraag is het volgende: Zodra ik ongeveer 80 per uur rijd en het stuur een klein tikje naar links doe ontstaat er een vrij hard zoemend geluid. Ga ik harder dan lijkt het minder duidelijk (maar kan ook door hardere motorgeluid komen). Bij sturen naar rechts is het geluid er niet. Ik ken het elektrische zoemgeluid van de stuurbekrachtiging bij draaien aan het stuur bij stilstand. Het geluid dat ik hoor is veel harder. Ik ben al een keer terug geweest naar de dealer, die heeft toen eea gereset (maar niet in gereden om het geluid zelf te horen).

Gisteren leek t tijdens een u-turn opeens of ik een lekke band had. Heel zwalkend sturen. Voorzichtig naar huis gereden. Weet niet of ik t duidelijk heb beschreven, maar erg benieuwd of dit bekend voor komt. Hoor het wel...
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 jan 2013, 11:21

Re: Hard gezoem vanaf 80 bij aantikken stuur

07 aug 2013, 14:57

Hmmm misschien de wiellagers? Die gaan namelijk ook zoemen...
Afbeelding
Bugno
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2013, 11:45

Re: Hard gezoem vanaf 80 bij aantikken stuur

07 aug 2013, 16:08

Dank! Zouden kapotte wiellagers ook effect hebben op bandenspanning? Mijn banden links verliezen veel meer lucht dan rechts. Kan natuurlijk ook zijn dat dat gewoon slechte banden zijn :)

Heb zelf 0 verstand van autotechniek, dus vergeef me mijn noob vraagjes...
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 jan 2013, 11:21

Re: Hard gezoem vanaf 80 bij aantikken stuur

07 aug 2013, 17:37

Je wiellagers hebben niks met de banden spanning te maken...
Afbeelding
Bugno
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2013, 11:45

Re: Hard gezoem vanaf 80 bij aantikken stuur

07 aug 2013, 18:18

Ok, dacht ik al, maar wie weet. Is het doorrijden met dit gezoem gevaarlijk? Hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat de lager vastslaat en mijn wiel blokkeert? Moet morgen werken, wat toch een ritje van 130 km is. heen en terug...

Terug naar “MINI-talk”