Het Apple topic

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gent
Berichten: 2602
Lid geworden op: 21 aug 2007, 19:50

Het Apple topic

05 sep 2008, 06:07

binnenkort zou ik toch eens willen kijken achter een apple macbook maar vraag me af wat de experts voorstellen.
ik gebruik de pc vooral om internet af te schuimen en fora's te lezen of om met foto's te werken van mijn spiegelreflexcamera. ook zet ik redelijk wat muziek over op pc en kan ik hem binnenkort ook voor zakelijke dingen gaan gebruiken.

welke raden jullie dan aan? de macbook of de macbook pro, 15" of 17", hoeveel ghz om snel te kunnen werken enz...
Laatst gewijzigd door smetje op 20 jun 2009, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

05 sep 2008, 08:09

Ik hebzelf een zwarte macbook. Goede keuze voor een appeltje ik heb geen enkele vastlopers.

Wellicht dat iDD of Mr. Groupbuy (Maaij) je meer kunnen adviseren; volgens mij zijn dit fervent mac gebruikers.

Succes!
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

05 sep 2008, 08:39

Zelf heb ik een MacBook Pro maar daar heb ik eigenlijk voor gekozen omdat ik wat grafisch geweld nodig heb.

Voor de dingen die jij ermee wil gaan doen kan je denk ik beter voor ene macbook kiezen. Je zit dan enkel wel met de 13,3inch scherm. :)
Afbeelding
Shadow_Breaker
GPc-0001
Locatie: Lint
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 jul 2008, 16:33

05 sep 2008, 09:00

Vraag eens na bij Jurgen, die werkt bij een apple shop :D
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1229
Lid geworden op: 18 mar 2007, 21:36

05 sep 2008, 09:23

Even wachten met kopen!!!!
Er komen binnenkort nieuwe versies uit!

Zowel de macbook als de pro zitten nu aan het einde van de productie tijd, gemiddeld gaan ze zo'n 190 dagen mee waarna een update volgt, dat aantal dagen is nu verstreken.
Klik hier voor meer info

Ik denk dat voor jou gebruik een macbook toereikend zal zijn, als je echt bizar veel muziek/films wil opslaan zou ik een externe harde schijf eraan hangen
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

05 sep 2008, 09:46

Achja de updates... :) Toen ik mijn nieuwe MacBook Pro kocht in Juni zei iedereen ook wacht nou even met een nieuwe want er komen bijna updates aan. Nu 3 maanden later ligt de Penryn nog steeds in de winkel... :wink:
Afbeelding
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1229
Lid geworden op: 18 mar 2007, 21:36

05 sep 2008, 09:58

MaVaEe schreef:Achja de updates... :) Toen ik mijn nieuwe MacBook Pro kocht in Juni zei iedereen ook wacht nou even met een nieuwe want er komen bijna updates aan. Nu 3 maanden later ligt de Penryn nog steeds in de winkel... :wink:
Toen was die nog maar 4 maanden in de markt, zo snel veranderen ze het niet, zouden de klanten niet zo leuk vinden :D
Maar er komen weer Apple presentaties aan, men verwacht dat daar de nieuwe modellen gepresenteerd gaan worden.
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

05 sep 2008, 10:25

Die updates zijn er altijd. Dat is de wet van murphy.

Als je een beetje foto's gaat bewerken is een macbook prima. Als je zwaar gaat zitten photoshoppen raad ik toch een pro aan.

Ga je hem vooral meenemen? Of alleen op de bank thuis gebruiken? Is het meenemen, dan is 17" echt te groot. Je zeult je niet alleen een ongeluk, maar je hebt ook altijd een derde knie nodig (bijvoorbeeld die van je medereiziger in de trein). 13" of 15" zijn top maatjes. Ik werk zelf nog op een powerbook G4. 15" top ding. Altijd alles goed te zien en nog voldoende power. Hoewel ik er moeilijk full HD op kan afspelen. Daar hebben de macbooks geen last van.

Ik vind het persoonlijk altijd fijn om een instapmodel te kopen en deze gaandeweg te upgraden, maar toch adviseer ik wel om als je een laptop koopt om voor het beste model te gaan.


iDD
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 875
Lid geworden op: 06 feb 2008, 16:52

05 sep 2008, 10:58

Als je serieus je foto's gaat nabewerken met Photoshop of lightroom/apperture dan is het vooral van belang om zoveel mogenlijk geheugen te hebben (RAM)
Dit geldt ook voor de scherm afmeting. (of je moet er een extern scherm aan willen hangen. Gebruik je gewoon een programmatje als iPhoto (standaard bij de macbook (pro) geleverd), dan heeft dit *iets* minder effect op je geheugen
behoefte.
Ik ben het met iDD eens. 17" en mobiel zijn is niet echt een combinatie. Voor mij was de Macbok Pro 15" de beste keuze. robuust, ruimte voor geheugen en een redelijk scherm (werk nogal veel met Excel en Powerpoint for Mac).
Een stevige aluminium behuizing. Wkt goed met adobe CS3 en Aperture.

En inderdaad... beter 1 keer goed en naar je zin dan 2 keer iets goedkoper.
(uiteindelijk is dat vaak duurder ;) )

Ar.
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

05 sep 2008, 11:11

Ik moet zeggen dat ik zelf meer profijt van de HD upgrade heb gehad dan van 2 naar 4 GB RAM. :)
Ik gebruik 75% van de tijd een extern scherm(24 inch) op mn MBP omdat dat nou eenmaal lekker werkt met video/foto.
Afbeelding
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

05 sep 2008, 11:48

Ik heb onlangs een 2.4GHz macbook gekocht en laten upgraden naar 4gb ram. Ben daar heel tevreden over, ware het niet mijn google sketchup liever wat meer grafische kracht heeft.

Als je echt intensief foto's gaat bewerken zou ik voor de pro reeks gaan (en 17" en portable zijn inderdaad niet in 1 zin te noemen)
Als je nog een andere computer hebt waar je zware taken met gemak op kunt afwerken, en eigenlijk zo mobiel mogelijk wilt zijn, ga dan zoals ik voor een topline macbook, 13" is supermobiel, het design vind ik ook mooier dan een pro, kost beduidend minder, en is (op de grafische kaart na) dezelfde computer als de basis 15" pro.
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 3585
Lid geworden op: 12 feb 2006, 22:19

05 sep 2008, 12:06

De SONY Lap-Top van mij is dinsdag weer eens gecrashed. :(
(120 net bewerkte foto's kwijt, originele had ik wel al back-Up van)

De weg is nu vrij om naast m'n I-Mac ook een MacBook aan te schaffen. :yeah

Op de I-Mac kan ik rustig van alles bewerken, en de MacBook is dan meer voor onderweg.

Zo als het er nu uit ziet (en na alles wat ik hierboven lees, dank daarvoor) ga ik ook voor de kleine instapper,
alleen dan wel met een DVD brander.

Dixons doet momenteel bij de prijs software cadeau t.w.v. € 100
Bij de Apple Shop vertelde ze mij gisteren ook dat er al met een maand een nieuwe MacBook komt in een alu behuizing.

Vraagje: Apeture of Ligthroom naast Photoshop, heeft dit zin? wat zijn de grote verschillen?
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

05 sep 2008, 12:12

Zelf gebruik ik Aperture omdat ik het idee heb dat die sneller is met RAW bestanden. De grote verschillen kan je hier vinden Wim: http://www.macworld.com/article/58422/2 ... kroom.html

Ik denk dat het een kwestie van proberen is wat het lekkerste werkt voor jezelf.
Afbeelding
Minilex
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: De Grote Peel
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 aug 2007, 20:04

Re: Melke Apple macbook kiezen?

05 sep 2008, 12:48

smetje schreef:binnenkort zou ik toch eens willen kijken achter een apple macbook maar vraag me af wat de experts voorstellen.
ik gebruik de pc vooral om internet af te schuimen en fora's te lezen of om met foto's te werken van mijn spiegelreflexcamera. ook zet ik redelijk wat muziek over op pc en kan ik hem binnenkort ook voor zakelijke dingen gaan gebruiken.

welke raden jullie dan aan? de macbook of de macbook pro, 15" of 17", hoeveel ghz om snel te kunnen werken enz...
Apple maakt geweldige notebooks en desktops en de software werkt een stuk intuitiver, maar houd er rekening mee dat het overgrote merendeel van de zakelijke markt op windows draait en de daarbij behorende pakketten.
Nu kun je via bootcamp of parralels ook windows op je Apple laten draaien, sterker nog het kan tegelijk met OSX draaien.
Dus daar zitten mogelijkheden in, maar houd er rekening mee dat niet alle interfaces overgezet worden.
Dus voor het web af te struinen en fotobewerking heb je een super apparaat aan je Mac.
En welk model? zou zelf gaan voor een macbook pro en een 17" scherm, is namelijk beter gebouwd, heeft een fijn scherm voor de foto bewerking en heeft genoeg power voor foto/video bewerking.
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

05 sep 2008, 12:55

Zelf gebruik ik Crossover(Zelfde als Wine in Linux) om mn Windows applicaties in OSX te runnen. :)
Met Croosover Games is het zelfs mogelijk om Windows games native in OSX te draaien!
:D
Afbeelding

Terug naar “Kletshoek”