Lek (thermostaat huis)

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
jans
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

16 mei 2010, 09:22

Ben sinds een week of 6 de gelukkige eigenaar van een cooper's.
Wat me opviel is dat in die 6 weken het peil is gezakt van één cm boven, naar het minimale peil.
Hij lekt alleen als de auto meer dan een dag niet gelopen heeft :shock:
Dus echt warm rijden en kijken heeft geen zin. Pas minimaal 24 uur later ligt er een plek van zo'n 20 cm doorsnede.
Bij de garage konden ze niks vinden ,en moest het maar in de gaten houden.
Het is allemaal wel minimaal , maar hij hoort gewoon niet te lekken.
Heb gewoon een jaar garantie, maar ze zeggen daar" wij kunnen niets vinden.
hbokh
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

22 aug 2010, 00:22

Ik vermoed een dergelijk probleem met onze MINI Cooper (R50, 2005, 91k KM).
Na een week zonder noemenswaardige problemen te hebben gereden, komen we vandaag thuis na een rit vanuit Noord-Frankrijk (ca. 2000 km in een week tijd) en horen we dit (opgenomen met de iPhone, motorkap open, tegen het koelvloeistof-bakje aan (m4a, iTunes) :

"Pruttel" van het koelvloeistoftankje

Rondom het tankje en op het hitte-schild zitten witte spetters, niveau koelvloeistof naderhand tussen MIN en MAX in. Geen ventilator die bij thuiskomst bleef draaien, wel die "pruttel".

Omstandigheden: 'n rit van 6 uur bijna non-stop, buiten was het >26º C; airco laatse 3 uur aan; af-en-toe >150 km/u gereden; tussentijdse stops geen gepruttel.
In de voorafgaande dagen met dag-tourtjes deed dit zich echter niet voor (lagere buiten temperatuur, regen)...
Zie ik een verband?

Dit spul gaan gebruiken: Halfords BAR's Lekdicht?
Eerst nog 'n half jaar BOVAG-garantie, maar waar wijs je zo'n garage-houder dan op? HOE kan je dit evt. probleem snel reproduceren??
Marcel Always Open
Cabrio-King

22 aug 2010, 02:04

Niet dat spul gebruiken , je loopt het risico dat de boel dichtslibt en dan zit je pas echt in de penarie. En het is niet een miniem gaatje in het expansievat of zo maar zeer waarschijnlijk het thermostaathuis.

Je wijst de dealer op een lekkage in je koelvloeistof. Houdt dus goed bij hoeveel het verbruik is.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
hbokh
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

22 aug 2010, 14:35

Marcel Always Open schreef:Houdt dus goed bij hoeveel het verbruik is.
Dank, ga ik doen!
Vanochtend / na een nacht stil staan was dit het niveau:

Afbeelding

Ik had nog wat koelvloeistof staan en heb het bijgevuld tot aan MAX.
Een ritje naar de wasstraat (10 min.) en het stond bij normale bedrijfstemperatuur een a twee centimeter boven de MAX.
De kachel geeft gewoon warme en koude lucht af, dus de thermostaat is het nog niet.

Toch zint dat gepruttel ("aan de kook"?) me niet, zelfs niet na een rit van 6 uurtjes.
De ventilator sloeg overigens ook nooit aan, iets wat ik alleen de allereerste rit met de MINI bij thuiskomst heb meegemaakt. En wat volgens mij gebruikelijk is bij (andere) auto's.
Marcel Always Open
Cabrio-King

22 aug 2010, 15:15

De kachel geeft gewoon warme en koude lucht af, dus de thermostaat is het nog niet.
lekkage aan het thermostaathuis betekent niet dat de thermostaat het niet doet.
Alle signalen zijn er qua lekkage thermostaathuis.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Kappi2907
One wheel wonder
One wheel wonder

Splitter naar kachel

25 aug 2010, 19:52

Kijk ook eens rechts van het expansievat naar beneden. Daar zie dat een slang via een metale splitter (met ontluchtingsnippel) in 2 slangen overgaat (1 voor de kachel). Bij mij zat de lek in deze splitter. Ik had het vrijsnel gevonden omdat op de splitter lichtblauwe aanslag zat.

Vervangen probleem opgelost.

Verder is hoogte verschil in het expansievat normaal. Nadat de motor is afgekoeld bijvullen tot max.

Pruttelen wijst op lucht in het systeem. Mogelijk dat onlangs de koelvloeistof is vervangen en er nog wat lucht in het systeem zit. Mini's zijn niet makelijk te ontluchten.

Bij slechte koeling slaat de koelvin direct aan, dat de vin niet gaat draaien is normaal.
hbokh
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

28 aug 2010, 11:40

Het pruttelen was kokende koelvloeistof: het gevolg van gebrek aan actieve koeling (geen werkende fan / ventilator) bij langzaam en stilstaand stadsverkeer, na een rit van 6 uur. Uiteindelijk is de koelvloeistof "overgekookt" bij achteruit inparkeren.

Wat blijkt? De (hoofd)fan gaat alleen nog maar draaien als ook de airco draait / aan staat... Vrijdag a.s. wordt er een defecte schakelaar vervangen.

Ik hoop dat daarmee het probleem verholpen zal zijn, maar v.w.b. de koeling en alles daaromheen in de MINI (wat ik hier lees) ben ik wel teleurgesteld.
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

28 aug 2010, 12:02

hbokh schreef:Het pruttelen was kokende koelvloeistof: het gevolg van gebrek aan actieve koeling (geen werkende fan / ventilator) bij langzaam en stilstaand stadsverkeer, na een rit van 6 uur. Uiteindelijk is de koelvloeistof "overgekookt" bij achteruit inparkeren.

Wat blijkt? De (hoofd)fan gaat alleen nog maar draaien als ook de airco draait / aan staat... Vrijdag a.s. wordt er een defecte schakelaar vervangen.

Ik hoop dat daarmee het probleem verholpen zal zijn, maar v.w.b. de koeling en alles daaromheen in de MINI (wat ik hier lees) ben ik wel teleurgesteld.
MINI verkopen en een ander merk kopen,dan krijg je weer andere of-en dezelfde problemen :wink:

T.
hbokh
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

28 aug 2010, 12:10

cooperke s schreef:MINI verkopen en een ander merk kopen,dan krijg je weer andere of-en dezelfde problemen :wink:
Ik bedoel het niet ZO negatief dat ik weer van de MINI af wil! :wink:
En inderdaad: onze Toyota gaf nooit problemen (daar staan ze bekend om), maar daar was de dealer de teleurstellende factor.
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

28 aug 2010, 12:17

Toyota's worden het laatste jaar ook talloze keren binnengeroepen met problemen.

Geen enkel merk is vrij van mankementen :wink:

:mrgreen:
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 sep 2010, 19:21

ikke ook plasje onder mijn mini vandaag :roll: onmiddellijk op mijn werk op de brug gezet en zag een "spoor,druppels" aan mijn versnellingsbak die van ergens boven kwam.kan iemand mij vertellen van waar dit juist zou komen ? het kan het expansievatje zijn of het kan het thermostaathuis zijn .
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 sep 2010, 20:27

Let op, in de koude toestand staat het nivea altijd op MIN. Als de motor warm wordt/is staat het op MAX :wink:
Als je hem dus afvult als hij koud is naar max dan zal hij het er uitgooien wanneer hij warm wordt :wink:
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 sep 2010, 20:32

dus altijd controleren van niveau met warme motor .ik denk van morgen het koelcircuit eens op druk te plaatsen en te zien waar het lekt .ik heb juist mijn luchtfiterbak eruit gehaald en een gekeken naar het thermostaathuis maar ik zie op het 1ste zicht geen sporen van lekage....hopelijk zie ik morgen onder druk meer :roll:
wildeke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

03 sep 2010, 18:59

vandaag onder druk geplaatst ...thermohuis lekt ...nieuwe besteld +nieuw expansievatje en een thermostaat van m7 (beek)
volgende week zou ik graag aan de werken beginnen 8) iemand nog handige tips ??
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

03 sep 2010, 20:28

Let goed op dat je de thermostaat er weer goed in zet (dus kijk hoe de oude zit) en dubbelcheck of het afdichtingsrubber goed zit na montage. Je zal niet de eerste zijn waarbij de afdichting niet goed zit en het weer gaat lekken of de thermostaat verkeerd om zit en dicht gaat als de motor warmer wordt. En een bakje er onder zetten als je het thermostaathuis er af schroeft :)

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”