Cobra-suspention Evo-R:
-Rondom hoogte verstelbaar
-Camber platen voor
-Rondom in hardheid verstelbaar via 10clicks systeem
-Rondom 80kg veren (voor het zware werk)
Rijd nu sinds Maandag 8 Augustus met de set rond, en even mijn bevindingen tot nu toe.
Monteren heb ik laten doen bij Beek gelijk het camber in laten instellen, plus uitlijnen en uitwegen.
Montage was geen probleem aangezien een tijdje geleden al verlagingsveren waren gemonteerdt,
daarbij waren echter wel wat problemen met oude bouten die niet helemaal meer wilden.
Aangezien het allemaal al los geweest was ging dat nu dus en stuk makkelijker
Ook het instellen van de set ging (en gaat) gemakkelijk.
Zit nu een centimeter lager als met de veren die eerst gemonteerd waren maar heb nog steeds geen serieuze
problemen met drempels ect. (=4cm lager als origineel)
Camber: voor -1,20 achter -2,41(daar zijn spacers nog wel gewenst aangezien ze nu heel erg naar binnen staan)
Ook leuk om er achter te komen dat mijn auto precies een rijhoek van 0graden heeft, staat dus precies recht op de wielen.
Omdat dit de 1e keer is dat ik met een schroefset van formaat rijd kan ik hem niet vergelijken maar zal hem wel zo goed
mogelijk in mijn eigen woorden proberen te omschrijven
Het leuke is dat je al vanaf het moment dat je begint te rijden gelijk het verschil merkt met de oude standaard set,
eerst een stukje rechtdoor. voelt meteen directer aan met hetgeen wat je onder je hebt. Eerst een stukje glad asfalt dus niets spannends, maar toen; op naar de eerste bocht!
Hoewel de Mini van zichzelf al heerlijk scherp stuurt viel mijn mond net niet open van verbazing (omdat ik niet zo snel onder de indruk ben van iets maar dit zegt wel een hoop ) hoe anders dit korte 90graden bochtje met lage snelheid al aanvoelde en direct daarna uitzicht op de 1e rotonde!!!
Na die genomen te hebben (en flink) was mijn mond dus wel open gevallen van verbazing
Op weg naar de A12 nog wat kort bochtenwerk op tempo genomen
en eenmaal daar aangekomen mezelf in de spiegel betrapt op een glimlach van oor tot oor.
Van de A12 de A4 op door richting de tunnels van de N14 om wat langere bochten te pakken en wat voelt de auto heerlijk aan.
Ondanks dat het al een tijdje geleden is kan ik me dit eerste stuk nog herinneren als de dag van gister, het leek en misschien is het wel zo dat de auto nu weer sneller is geworden in de bochten als ik.
Kwa comfort heb ik naar mijn mening niets hoeven inleveren en als sportieve rijder vind ik zelfs dat ik alleen maar extra heb gekregen!
Hoewel de set natuurlijk de extra stevige veren heeft (ik heb de dempers nog halverwege staan) voelt hij nog niet aan alsof
hij me een bezoekje wilt laten brengen aan de tandarts om nieuwe vullingen te laten zetten, hoewel de wagen toch duidelijk stugger is geworden en dat merk ik weer aan het bedienen van de radio wat iets lastiger gaat maja wie luistert daar nou naar als
je toch een dikke uitlaat hebt .
Heb er buiten het circuit nu al een flink aantal kilometers op zitten zowel op de snelweg, provinciaal als door de bebouwde kom
en moet zeggen dat de set kwa demping zeer goed presteert, streng maar rechtvaardig!!
In de bochten is het helemaal een genot. De wagen houd zich een stuk rustiger in het langere snelle bochtenwerk, waar hij met de oude set nog eens wilde rollen en flink omhoog kwam om even te deinen als een vrachtboot, daar in tegen blijft het geheel nu strak op de weg en voelt op ieder moment aan dat er nog veel meer uit te halen is. dit wil niet zeggen dat de auto hier voor niet presteerde maar als ik eerlijk de vergelijking naast elkaar leg is er dus gewoon goed, beter en best
Ook in het kortere bochtenwerk als rotondes ect. lijkt het geheel nog haarscherper te sturen met constant het gevoel; er kan nog veel meer.
En dan komen we op Zondag 14 Aug. aan op het opdrogende circuit van Assen.
Tijd om eens wat grenzen te verleggen.
In combi met de Toyo banden waar ik mee rijd op een onbekend circuit met een flinke plas water er op knallen, dat kan alleen maar leuk worden.
En dat was het, de auto handelt super in al het bochtenwerk alleen bij het uitkomen van de Geerttimmer flink wat wheelspin maar of dat komt omdat ik geen sperdiff heb banden regen of een te fanatieke rechtervoet wil ik me niet herinneren.
Met de neutrale setting voelt de auto aan de voorkant stugger en strakker aan dan achter, waar ondanks dat de boel flink op zijn Kl*%$en kreeg toch heerlijk meegetrokken leek te worden door hetgeen waar het gebeurde. De voorkant.
Opzoek naar de grenzen, in minimale maten onderstuur tegen gekomen wat wanneer je er mee speelt met je gas en licht sturen gewoon leuk word om op de grens te rijden. Zo makkelijk is het op te vangen en je voelt het van kilometers ver aankomen (voor overstuur graag een achterwiel aandrijving).
Voor de totaal uitslag. zowel op het circuit als openbaar een heerlijke set. Geeft je niet het gevoel dat je op beton rijd maar geeft
je zeker niet alleen het gevoel maar ook de mogelijkheid om heeeeeeelveeeel meer op een beheerste manier uit bochten te halen.
Ik heb er nu al zeer veel plezier van en kan niet wachten er over twee weken mee de Alpen in te gaan om het daar allemaal weer op me in te laten werken. wat zal het een feest worden
Leuk om je ervaringen zo uitgebreid te lezen en dat de set je zo goed bevalt! Daarnaast ziet het er ook gewoon top uit en is je MINI echt een plaatje zo! Het geluid was trouwens ook super toen je voorbij knalde op het circuit afgelopen zondag!
Leuk verhaaltje ja en dat gaat een mooie tijd in de alpen worden
Het geluid was trouwens ook super toen je voorbij knalde op het circuit afgelopen zondag! ter bevestiging ja klonk heerlijk
Hoi Wim
heel erg gave auto heb je en natuurlijk de schroefset is echt super gaaf!
wat een onwijze wegligging echt de raceauto feeling
weer zuinig op je autotje en ik zie je morgen volgensmij wel weer
@Marcel; Tuurlijk mag je mee en als de tijd er voor is mag je nog even achter het stuur ook haha (neem aan dat je bij de eerste bollenstreekmeet bent )
en idd normaal ben ik er niet zo van maar ik ben de laatste tijd meer vrij als dat ik werk dus tja
@Stefan, ben idd deze week begonnen met anders instellen. maar straks als ik er dagelijks veel kilometers mee ga maken is het denk beter te vergelijken als nu af en toe een ritje. houd je tips in het achterhoofd
mooi verslag! altijd fijn om te lezen hoeveel een auto (en zeker een MINI) met je doet. Met -4 gaan drempels nog redelijk idd, wat doet hij op een klinkerpad?
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,