De kettingspanner, het onderdeel zelf, kost zo’n 30 euro. Dat is wat het je kost plus nog een uur werk. Enig technisch inzicht is wel vereist. Ik beweer zeker niet dat iedereen met twee linkerhanden het kan en moet daarbij toegeven dat ik al behoorlijk wat grote projecten achter de rug had voor ik hieraan begon. Ieder kan het beste zijn/haar eigen sleutelkunsten inschatten. Lees deze DIY eerst aandachtig door en zorg dat alles duidelijk is alvorens eraan te beginnen.
Ik claim niet met deze how-to alle ratel-/diesel-/tractorgeluiden en alle problemen met de distributie op te kunnen lossen. Er zijn ongetwijfeld gevallen waar een ander probleem aanwezig is dan met deze how-to opgelost kan worden.
Het gaat me er alleen om diegenen te helpen die het probleem hebben of hebben gehad en met de vraag zitten wat er nu mee te beginnen.
Deze DIY geeft geen garantie dat in 100% van de gevallen het probleem na het vervangen van de kettingspanner opgelost zal zijn of daarna nooit meer terug komt. Tevens ben ik op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade, fouten of wat dan ook na het uitvoeren van deze DIY. Deze DIY is volledig op eigen risico!
Benodigdheden:
- Torx-setje voor luchtfilter
- Schroevendraaier of ringsleutel voor de slangklemmen
- Doppenset voor het vervangen van de kettingspanner
- Gekalibreerde momentsleutel
- Vaseline voor het insmeren van de koppelingen
- WD-40 / kruipolie
- Nieuwe kettingspanner
De installatie is beschreven in chronologische volgorde en gezien vanaf de voorkant van de auto.
Dit is een foto van de gehele distributie (beetje achtergrondinformatie). Je ziet de kettingspanner uiterst links op de foto. Overigens niet mijn eigen foto:

De kettingspanner zit aan de achterkant van het motorblok en aan de linkerkant. De rode pijl wijst naar de kettingspanner:

Het eerste dat moet gebeuren is een aantal onderdelen verwijderen. Te beginnen met het luchtfilter. De deksel van het luchtfilter zit vast met 4 torx-boutjes aan de voorkant (zie foto). Tevens moet de rubberen slang, die aan de rechterkant op het luchtfilter geklemd zit, los gemaakt worden om de deksel eraf te kunnen lichten. Hierna zul je het luchtfilterelement zien. Deze zit los en pak je er gemakkelijk uit.

Nu moet nog 1 torx-boutje aan de linkerkant van de luchtfilterbak los gedraaid worden. Het onderste gedeelte van de luchtfilterbak is nu ook los op 1 slang van de inlaat na. Deze zit aan de rechterkant en kan ontkoppeld worden door de luchtfilterbak in zijn geheel 90 graden te draaien in de lengterichting van de auto. De luchtfilterbak zit dus als het ware op de slang “geschroefd”. Als dit eraf is zul je het volgende zien:

Je ziet op bovenstaande foto dat de leiding van de carterontluchting aan de linker bovenkant van het motorblok ook al los is (voor de nieuwsgierigen; deze zit aan de andere kant vast aan de inlaat). Deze moet los om straks bij de kettingspanner te kunnen. Hier een duidelijkere foto:

De volgende stap is het verwijderen van de grote rubberen slang voor de verwarming van het interieur. Deze kunnen nogal vast zitten en waarschijnlijk is het nodig om het rubber aan de rand iets op te lichten en wat WD-40 ertussen te laten lopen. Dan kan de slang eraf:


Deze slang heeft aan de onderkant vastgezeten op een hard plastic koppeling:

Deze koppeling zit ook met slangklemmen vast en dient ook verwijderd te worden (gebruik weer wat WD-40). Demontage spreekt voor zich. Je blijft dan over met het volgende, gezien vanaf de bovenkant:

Nu zijn alle onderdelen verwijderd die eraf moeten om bij de kettingspanner te kunnen.
De kettingspanner kun je nu duidelijk zien. Aangegeven door de rode pijl. Dit is dus het onderdeel waar het om gaat:

De kettingspanner moet losgedraaid worden. Ik heb hiervoor een kniestuk gebruikt, maar zonder dit zul je er ook bij kunnen:

Als de kettingspanner volledig losgedraaid is kun je deze er gemakkelijk uit pakken.

Nieuwe vs. Oude kettingspanner…
Je ziet op de foto hieronder dat de lengte exact hetzelfde is. De nieuwe kettingspanner op de foto heeft het onderdeelnummer 11 31 7 597 895. Dit is volgens BMW de laatste versie (we spreken over september 2011). Er schijnt ook een iets langere kettingspanner in omloop te zijn die grotere kettingverlengingen zou kunnen opvangen (onderdeelnummer eindigend op 7551). Bij de dealer hebben ze meetgereedschap om de kettingverlenging te kunnen meten. Dit zal niemand hier thuis hebben liggen dus ik adviseer om NIET zomaar de langere kettingspanner te monteren. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat er teveel spanning op de ketting komt met alle gevolgen van dien.
Het verschil dat ik, door alleen te voelen, heb kunnen ontdekken tussen de nieuwe en oude kettingspanner is de spanning van de veer die erin zit. Bij de oude kettingspanner (rechts op de foto) is de veerspanning veel geringer dan bij het nieuwere model. De nieuwe spanner vereiste behoorlijk wat kracht om te spanner in te kunnen duwen, de oude daarentegen een stuk minder. Of dit het hele verschil in wel of niet ratelen maakt durf ik niet te zeggen en ga ik ook niet beweren. Ik heb besloten de spanner preventief te vervangen. Ik snap niet dat mensen het risico nemen om ermee door te blijven rijden. De symptomen zijn vooralsnog niet terug gekomen maar, zoals eerder aangehaald, geeft dit geen garantie dat het ook nooit meer zal komen.
Een foto van de spanners:

Nu kan de nieuwe spanner gemonteerd worden en dit is meteen het lastige. Je zult de spanner tegelijkertijd in moeten drukken tegen de spanning van de distributieketting in en ook meteen moeten draaien zodat de spanner de schroefdraad in het motorblok kan pakken. Dit vereist behoorlijk wat kracht omdat je tegen de spanning in werkt en het kan best even klooien zijn voordat de spanner de draad pakt. De ene keer gaat dit makkelijker dan de andere keer, maar het kan soms best lastig zijn. Het kan helpen om er alvast een dop op te zetten zodat je wat meer grip hebt op de kettingspanner.
Draai de spanner er het eerste gedeelte altijd met de hand in. Het laatste wat je wil is de draad beschadigen …! Vraag eventueel iemand om hulp om de spanner in het blok te duwen zodat de ander de spanner tegelijkertijd draait. Zodra de spanner de draad pakt is drukken niet meer nodig en kun je ‘m met de hand verder indraaien. Daarna, en dan echt de laatste slag, draai je aan met een momentsleutel. Ik heb de spanner op 70NM gezet en dat is genoeg. Gebruik hier dus een momentsleutel voor en niet lomp aan de slag gaan zonder een momentsleutel!

Als laatste, vóór alles terug te monteren, is het verstandig om alle koppelingen/slangen in te vetten met wat vaseline. Zo krijg je ze wat makkelijker los mocht dit ooit nog nodig zijn en het is nu een kleine moeite.

Slangen, klemmen, koppelingen, carterontluchting, luchtfilter, etc. nu nog terug monteren… that’s it!
Succes.