Hallo allemaal,
Ik heb volgens mij een best wel ernstig probleem. Ik heb laatst een oliewissel uitgevoerd om een kleine tik uit de motor tegen te gaan en dat werkte perfect. Totdat, na 70km gereden te hebben, er een enorm luid tikkend geluid uit de motor kwam. Het klinkt een beetje als metaal op metaal. Ik heb er een video van gemaakt met de hoop dat iemand weet wat dit kan veroorzaken.
Bij de oliewissel kwam er een vrij lage hoeveelheid olie uit (iets van 2.5L/3L) dus ben bang dat er daarom schade is opgelopen.
De video:
Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Oef, dat klinkt zeker niet top, op het filmpje kan je niet horen waar het geluid vandaan komt..... Dus diagnose is wat lastig.
Lijkt bijna of ie wat off-timing staat. Als je wat geluk hebt is het alleen de kettingspanner. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.northamericanmotoring.com/f ... attle.html
Met wat meer pech, zijn de plastic geleidebanen gebroken, en liggen die in stukjes onderin je blok.
En met heel veel pech, krukas beschadigd door te weinig olie.
Maar goed, allemaal doemscenario's, want effe iets van een filmpje horen is en blijft lastig.
Kan ook nog iets zijn met de supercharger, daarvan zegt men vaak rond de 150.000 km een controle en olieservice.
Lijkt bijna of ie wat off-timing staat. Als je wat geluk hebt is het alleen de kettingspanner. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.northamericanmotoring.com/f ... attle.html
Met wat meer pech, zijn de plastic geleidebanen gebroken, en liggen die in stukjes onderin je blok.
En met heel veel pech, krukas beschadigd door te weinig olie.
Maar goed, allemaal doemscenario's, want effe iets van een filmpje horen is en blijft lastig.
Kan ook nog iets zijn met de supercharger, daarvan zegt men vaak rond de 150.000 km een controle en olieservice.
- Boris_Brznjef
- Enthousiast
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Dat klinkt wel als een drijfstanglager die eruit ligt.
https://youtube.com/shorts/1eIJw5ntaJQ?feature=share
https://youtube.com/shorts/1eIJw5ntaJQ?feature=share
- bas_r53_
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Bedankt voor de reacties,
ik heb de auto maar even naar de garage gebracht en die komen ook met de diagnose dat het waarschijnlijk iets met de krukas is. Das wel zonde want betekent eigenlijk dat de auto total los is. Nu kan ik nog proberen drijfstanlagers van onder te vervangen (moet ik wel ergens een brug zien te huren) en hopen dat de krukas zelf niet beschadigt is. Maar de kans daarop is klein vrees is.
Is er ook nog een manier om van buitenaf te bepalen of het de ketting (heel misschien) nog kan zijn?
ik heb de auto maar even naar de garage gebracht en die komen ook met de diagnose dat het waarschijnlijk iets met de krukas is. Das wel zonde want betekent eigenlijk dat de auto total los is. Nu kan ik nog proberen drijfstanlagers van onder te vervangen (moet ik wel ergens een brug zien te huren) en hopen dat de krukas zelf niet beschadigt is. Maar de kans daarop is klein vrees is.
Is er ook nog een manier om van buitenaf te bepalen of het de ketting (heel misschien) nog kan zijn?
- bas_r53_
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Ik ben nu toch echt tot de conclusie gekomen dat het inderdaad een drijfstanglager is die eruit ligt. En ik ga het toch maar proberen te repareren, je kan er van de onderkant bij en met wat geluk lost dat het probleem op. Ik heb wat videos erover gezien en ze gebruiken vaak metaal polijst-middel om de krukas en de andere beschadigde onderdelen weer een beetje egaal te krijgen dus hoop dat dat gaat helpen.
Verder dan nog de vraag of iemand weet wat ik nodig ga hebben hiervoor.
Ik ga de olie-pan verwijderen dus neem aan nieuwe pakkingen daarvoor, nieuwe olie, nieuwe olie filter etc. (Ik had gelezen dat je ook de multieriem los moet maken dan heb ik ook een nieuwe daar van nodig denk ik) En dan nog de olie filter behuizing moet waarschijnelijk of vervangen worden of gerepareerd want vermoed dat daar iets stuk is gegaan waardoor er niet genoeg olie bij de motor kwam. Mis is nog iets?
En heeft iemand een goede tutorial voor alleen de olie-pan verwijderen? Meeste online doen de olie-pan plus nog een andere onderdeel vervangen in 1 video waardoor en nogal wat onnodige stappen uitgevoerd worden.
Verder dan nog de vraag of iemand weet wat ik nodig ga hebben hiervoor.
Ik ga de olie-pan verwijderen dus neem aan nieuwe pakkingen daarvoor, nieuwe olie, nieuwe olie filter etc. (Ik had gelezen dat je ook de multieriem los moet maken dan heb ik ook een nieuwe daar van nodig denk ik) En dan nog de olie filter behuizing moet waarschijnelijk of vervangen worden of gerepareerd want vermoed dat daar iets stuk is gegaan waardoor er niet genoeg olie bij de motor kwam. Mis is nog iets?
En heeft iemand een goede tutorial voor alleen de olie-pan verwijderen? Meeste online doen de olie-pan plus nog een andere onderdeel vervangen in 1 video waardoor en nogal wat onnodige stappen uitgevoerd worden.
- Boris_Brznjef
- Enthousiast
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Kan je voor dat geld niet beter een andere Mini kopen? Er zijn ook esthetisch wat zaken minder. Zonde om dan in deze zoveel geld te stoppen
- bas_r53_
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Nou ik ga het zelf proberen en heb een lijstje gemaakt en de onderdelen zelf zijn maar iets van 100 euro. Zit nog even te twijfelen of ik zo'n doe-het-zelf garage zal huren, is maar iets van 100 euro voor een dag, maar de mini daar krijgen is nog wel een dingetje aangezien ik de motor eigenlijk niet meer wil starten...
Ik heb een youtube video gevonden van iemand die hetzelfde gedaan had met zijn mini en volgens mij een jaar later loopt die motor nog steeds dus ik vind het voor 100/200 euro het proberen wel waard.
Ik heb een youtube video gevonden van iemand die hetzelfde gedaan had met zijn mini en volgens mij een jaar later loopt die motor nog steeds dus ik vind het voor 100/200 euro het proberen wel waard.
- bas_r53_
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Weet iemand waar je nieuwe oem drijfstangbouten kan halen voor de R53??? Ik kan ze echt nergens vinden, alleen voor honderde euros voor extra sterke als je meer PK uit je motor wilt maar heb eigenlijk weinig zin om zulke dure bouten te gebruiken als ik niet eens weet of het nut gaat hebben. Ik dacht dat ik ze gevonden had op een BMW parts website maar die bouten bleken M8x47MM te zijn en volgens mij heeft de MINI M8x45/43 nodig.
Heeft iemand een adres waar ik ze kan halen?
*edit: echt 1 minuut na het plaatsen van dit bericht heb ik ze gevonden, je kan ze bestellen bij Ekris Keram (Drijfstangbout (11241485407))
Heeft iemand een adres waar ik ze kan halen?
*edit: echt 1 minuut na het plaatsen van dit bericht heb ik ze gevonden, je kan ze bestellen bij Ekris Keram (Drijfstangbout (11241485407))
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Onderdeelnummer 11241485407 (volgens https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_3388 )
Als ik die intik op bijvoorbeeld de MINIshop van Ekris ( https://minishop.ekris.nl/ ) , dan kosten ze daar nog geen 4 euro, en is de levering met een paar dagen geregeld.
Als ik die intik op bijvoorbeeld de MINIshop van Ekris ( https://minishop.ekris.nl/ ) , dan kosten ze daar nog geen 4 euro, en is de levering met een paar dagen geregeld.
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Ik wil je nog wel even de tip geven dat je een krukas niet even kunt polijsten terwijl deze nog gemonteerd is. Het moet egaal gebeuren en luistert heel nauw. Je moet hem zowel vooraf als daarna ook na meten of hij nog te redden is en als dat zo is of je nog weg komt met standaard drijfstang- en/of krukaslagers of dat je overmaats moet nemen. Het kan ook zo zijn dat de passing voor standaard te klein is maar voor overmaats nog te groot dan moet je de krukas verder slijpen tot de overmaats lagers passen.
Het is echt wel een flinke maar vooral ook precieze klus. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik je sterk af raden het zelf te gaan doen.
Het is echt wel een flinke maar vooral ook precieze klus. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik je sterk af raden het zelf te gaan doen.
- bas_r53_
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
De krukas gaat waarschijnelijk niet geslepen worden. Ik heb niet de middelen om de hele motor uit elkaar te halen. Als ik een goede garage had met gereedschap had ik dat zo gedaan maar helaas is dat geen optie voor mij. Ik ga op basis van deze gelinkte video te werk, het is niet perfect maar het heeft voor mij in ieder geval de hoogste kans van slagen.
https://www.youtube.com/watch?v=4Jz7hOJ ... rojectMini
https://www.youtube.com/watch?v=4Jz7hOJ ... rojectMini
- bas_r53_
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Is er nog een manier om er achter te komen of het om de drijfstanlagers gaat of de krukaslagers?
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Demonteren, dan kun je het wel zien.
- bas_r53_
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Is er echt geen andere methode? Ik kan online ook weinig vinden over het verschil behalve dat bij een krukas lager het klop geluid vrij constant zal zijn ook al geef je geen gas en een drijfstanglager juist bij 2500/3000 toeren het klop geluid begint. Dit 2e komt meer overeen met wat ik ervaar maar dan is het zeker niet te garanderen dat de krukaslagers 'het nog doen'. Ik had ook iets gelezen over spark plugs loskoppelen om te kijken bij welke cillinder het probleem zit. Zou dit mij kunnen helpen met het probleem wat preciezer aanduiden?
Ik wil dit graag precies weten aangezien ik een doe-het-zelf garage ga huren voor een dag en het dan handig is om van te voren de juist onderdelen te hebben en wil ook niet te veel bestellen.
Ik wil dit graag precies weten aangezien ik een doe-het-zelf garage ga huren voor een dag en het dan handig is om van te voren de juist onderdelen te hebben en wil ook niet te veel bestellen.
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: Luide nare tik uit de motor bij acceleratie na oliewissel
Wil je het goed kunnen diagnostiseren moet je het gewoon demonteren, houd er ook rekening meer dat als het een krukaslager is je het blok moet splitsen en de ketting eraf en dus ook het blokkeer gereedschap nodig hebt voor de ketting. Het is hoogstwaarschijnlijk ook niet een klusje die je even in een dagje doet.
Ik heb zelf preventief de drijfstanglagers vervangen en gelijk de boutjes vervangen voor ARP, vervolgens met plasitgauge gemeten of het werkelijk goed was. Daar ben je ook gewoon een dag mee bezig en dan was het bij mij nog preventief.
Mijn inziens als je het goed wil doen moet je de volgende stappen bij jou doorlopen:
1. Carterpan demonteren, bepalen welke lagers "overleden" zijn.
2. Vast stellen of krukas nog bruikbaar is (bijvoorkeur nameten)
3. afhankelijk van de uitkomst krukas polijsten/slijpen
4. juiste maat lagers monteren
5. weer genieten van de MINI
Als je het mij vraagt kost dit je meer als een dag. en als het een hoofdlager/krukaslager is kun je die dag werk 100% zeker vergeten.
Enkel de drijfstanglagers vervangen red je nog wel binnen een dagje.
Maar wat ik nog veel belangrijker vind, heb je enig idee wat de oorzaak is? te weinig olie? defect oliepomp? vervuiling? (overmatige) slijtage?
Afhankelijk van de oorzaak kun je namelijk nog veel meer problemen hebben waar je nu niet de focus op legt.
Om nog even terug te komen op de vraag wat je nodig hebt. Als je enkel je marterpan gaat demonteren voor bijv. de drijfstanglagers:
- olie
- oliefilter
- carterpanpakking
- Drijfstanglagers
- Drijfstang boutjes
- iets van inloop/montage olie
zijn het je hoofdlagers/krukaslagers dan moet echt alles uit elkaar en kun je beter je blok demonteren gezien dan in ieder geval je bak eraf moet, vliegwiel eraf, ketting eraf. Dan moet echt je blok volledig uit elkaar. Ik wil je niet ontmoedigen maar weet wat je in je hoofd haalt.
Daarnaast, verdiep je eens in het probleem en wat er gebeurt als jij dat kloppende geluid hoort. Even heel simpel/overdreven gezegd is het kloppende geluid je krukas of drijfstangen welke teveel ruimte hebben en continu door een te ruime passing binnen het "gat" heen en weer klappen. Je kunt je denk ik ook wel voorstellen dat dit niet echt gunstig is voor je krukas of drijfstangen. Dat is ook de reden dat je vaak niet weg komt met enkel een beetje polijsten.
Ik heb zelf preventief de drijfstanglagers vervangen en gelijk de boutjes vervangen voor ARP, vervolgens met plasitgauge gemeten of het werkelijk goed was. Daar ben je ook gewoon een dag mee bezig en dan was het bij mij nog preventief.
Mijn inziens als je het goed wil doen moet je de volgende stappen bij jou doorlopen:
1. Carterpan demonteren, bepalen welke lagers "overleden" zijn.
2. Vast stellen of krukas nog bruikbaar is (bijvoorkeur nameten)
3. afhankelijk van de uitkomst krukas polijsten/slijpen
4. juiste maat lagers monteren
5. weer genieten van de MINI
Als je het mij vraagt kost dit je meer als een dag. en als het een hoofdlager/krukaslager is kun je die dag werk 100% zeker vergeten.
Enkel de drijfstanglagers vervangen red je nog wel binnen een dagje.
Maar wat ik nog veel belangrijker vind, heb je enig idee wat de oorzaak is? te weinig olie? defect oliepomp? vervuiling? (overmatige) slijtage?
Afhankelijk van de oorzaak kun je namelijk nog veel meer problemen hebben waar je nu niet de focus op legt.
Om nog even terug te komen op de vraag wat je nodig hebt. Als je enkel je marterpan gaat demonteren voor bijv. de drijfstanglagers:
- olie
- oliefilter
- carterpanpakking
- Drijfstanglagers
- Drijfstang boutjes
- iets van inloop/montage olie
zijn het je hoofdlagers/krukaslagers dan moet echt alles uit elkaar en kun je beter je blok demonteren gezien dan in ieder geval je bak eraf moet, vliegwiel eraf, ketting eraf. Dan moet echt je blok volledig uit elkaar. Ik wil je niet ontmoedigen maar weet wat je in je hoofd haalt.
Daarnaast, verdiep je eens in het probleem en wat er gebeurt als jij dat kloppende geluid hoort. Even heel simpel/overdreven gezegd is het kloppende geluid je krukas of drijfstangen welke teveel ruimte hebben en continu door een te ruime passing binnen het "gat" heen en weer klappen. Je kunt je denk ik ook wel voorstellen dat dit niet echt gunstig is voor je krukas of drijfstangen. Dat is ook de reden dat je vaak niet weg komt met enkel een beetje polijsten.
Onze sponsors