Joost Mini Cooper S > p4 Voorjaarsschoonmaak

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
J00st
4 op een rij!
4 op een rij!

26 mar 2011, 20:50

Zoals jullie hierboven konden lezen heb ik begin februari een setje R90 velgen gekocht. Deze waren door de verkoper al 'opgeknapt' alleen de binnenkant van de velg was ook geoxideerd. Daarom heb ik besloten om de velgen voor de lente op te knappen. Dit was echter meer werk dan gedacht (as usual):

Ik ben begonnen met de schade opnemen, hieruit bleek dat aan de binnenkant van de velg vocht en vuil onder de blanke lak is gekomen en is gaan oxideren. Op onderstaande foto is de oxidatie te zien:
Afbeelding

Op het stuk dicht tegen het hart aan bladderde de blanke lak helemaal af:
Afbeelding

Ik ben begonnen de harten van de velg te verwijderen. Echter zaten de titanium boutjes zo vast door ook oxidatie in het schroefdraad dat de boutjes erg vast zaten. Helaas is toen het profiel van twee boutjes (op 2 verschillende velgen) doorgedraaid dus kon het hart van 2 velgen er niet af.
Hierop ben ik de schroeven uit gaan boren, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan met titanium boutjes. Ik heb hiervoor twee HSS titanium boren gebruikt en hiermee afwisselend de twee kopjes van de boutjes afgeboord. Tussendoor goed gekoeld met WD40. Nieuwe titanium boutjes zijn in Nederland niet te krijgen en in Duitsland kon ik ze alleen per 50 vinden en dat is jammer als je er maar een paar nodig hebt :P Gelukkig vond ik Duitsland een adres waar je 'gewone' boutjes per stuk kon bestellen :lol:

Toen de harten eenmaal van de velgen waren heb ik begonnen één velg droog met de hand te schuren alleen dat was nogal tijdrovend werk. Om de blanke lak er iets makkelijker af te halen heb ik een schuurschijf gekocht voor op de boormachine en hiermee heb je alle blanke lak aan de binnenkant van de velg er in een half uur af. Je herkent je schuur niet meer terug door het stof maar dat is bijzaak :P

Na de schuurschijf heb ik de plaatsen waar ik met de schuurschijf niet bij kwam met de hand met korrel 60 geschuurd.Hierna ben ik nat gaan schuren met opeenvolgend korrel 150, 180, 220, 400, 600, 800 en 1200. De gepolijste rand heb ik ook meegenomen omdat hier naar mijn menig nog teveel krassen in zaten. Op onderstaande foto is het verschil te zien tussen een velg die tot korrel 60 met de hand (dus alle blanke lak eraf) is geschuurd en één tot korrel 1200:
Afbeelding

Tot korrel 1200 geschuurd:
Afbeelding

Vergelijking:
Afbeelding

Omdat bij het uitboren van de titanium schroeven ook een stukje van het hart van de velg is beschadigd heb ik deze ook gelijk opgeknapt. Het gedeelte waar de kop van het boutje op rust was per ongeluk meegeboord dus dat is er weer aangeplamuurd. Daarna velgenspary erover gespoten en de overgang van lak even netjes gemaakt met Commandant.

Vervolgens heb ik de velgen exclusief de harten in de blanke lak gezet ter bescherming. Ik had hierbij in eerste instantie de gepolijste rand meegespoten omdat ik dit klusje niet nogmaals wilde doen. Echter vond ik de rand toch veel te dof dus heb ik de blanke lak eraf gepolijst met Belgom Alu wat trouwens erg makkelijk ging en het resultaat mag er zijn.

Uiteindelijk heb ik al het stof van het schuren uit de gaten van de bouten in de velg verwijderd door er WD40 in te spuiten, er een schroef in te draaien en op deze manier spuit al het vuil eruit naarmate de schroef verder de velg ingaat.
Tevens wordt de oxidatie van het schroefdraad en de bout verwijderd. Uiteindelijk heb ik de harten weer op de velgen gemonteerd en de boutjes vastgezet met loctite.
Vanochtend ben ik naar de garage gereden en is er Continental Sportcontact 3 SSR (runflat) om de velgen gemonteerd en vervolgens de velgen eronder.
Hierbij het resultaat:
Afbeelding

Dit klusje heeft mij iets langer geduurd dan gedacht maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf. Bij deze wil ik Coen (coendek) bedanken voor zijn DIY topic waar ik veel aan heb gehad.
thavipah
Mod virus alert!
Mod virus alert!

26 mar 2011, 20:56

Mooi eindresultaat! Gaaf om een 2delige velg eens uit elkaar te zien. Echt knap dat je dit helemaal zelf gedaan hebt!
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

26 mar 2011, 21:06

Mooi dat je dat zelf gedaan hebt 8)
Dan heb je er extra veel plezier aan.
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 mar 2011, 23:43

Berthil schreef:Mooi dat je dat zelf gedaan hebt 8)
Dan heb je er extra veel plezier aan.
X2

lekker bezig geweest hoor 8)
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mar 2011, 00:18

wOw respect! ziet er blitz uit!
Afbeelding
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mar 2011, 00:22

Respect hoor! Netjes gedaan...
Zelf doen is :icon_top:
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mar 2011, 11:48

Heel mooi gedaan! 8) 8)
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mar 2011, 12:51

Knap werk! :icon_top: Die R90's blijven schitterende velgen 8), jammer dat ze zo onderhoudsgevoelig zijn.
Afbeelding
Blue Chaser
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mar 2011, 16:56

Nicely done !!
Staan dik onder je Mini 8) 8)
J00st
4 op een rij!
4 op een rij!

31 mar 2011, 00:36

Tnx allemaal voor de positieve reacties. Ik wil er puur in de zomer mee gaan rijden.
Zodra het eerste korreltje zout op de weg ligt zorg ik dat het wintersetje eronder ligt. :wink:
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mar 2011, 00:41

J00st schreef:Tnx allemaal voor de positieve reacties. Ik wil er puur in de zomer mee gaan rijden.
Zodra het eerste korreltje zout op de weg ligt zorg ik dat het wintersetje eronder ligt. :wink:
zou er ook in de lente en herfst meerijden hoor :wink:
je MINI verdient het om langer van de mooie velgen te genieten.

maar geef je groot gelijk, eerste korreltje zout op de weg, meteen wintersloffen erop.
ik heb dit jaar voor het eerst op winterbanden gereden en de volgende jaren zeker weten ook.
astegerman
4 op een rij!
4 op een rij!

31 mar 2011, 09:49

Prachtige mini velgen, wees er zuinig op, die van mij gaan ook eraf voordat het eerste korreltje zout op de weg ligt hoor... één van de mooiste mini velgen in 17 inch die er is :D
british racing green classic mini & mini cooper 2005 met aerokit
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mar 2011, 12:33

astegerman schreef:... één van de mooiste mini velgen in 17 inch die er is :D
x 2 !!
nog even naar op zoek geweest voordat ik m'n 112's kocht.

Netjes opgeknapt !! staat de mini goed 8)
J00st
4 op een rij!
4 op een rij!

06 feb 2012, 18:03

Hier na een hele lange tijd weer eens een update.

De afgelopen 5 maanden heb ik voor mijn studie in Hamburg gewoond en de MINI ook meegenomen.
Nu heb ik er daar niet veel mee gereden dus vandaar dat het hier ook wat stil was :wink:
Echter toen ik een keer op weg was van Hamburg naar de Oostzee kwam er een flinke steen tegen de ruit en zat er gelijk een dikke scheur in.

Afgelopen weekend ben ik weer terug gekomen en vanochtend de auto naar Carglass Dordrecht gebracht om er een nieuwe voorruit in te laten plaatsen. Toen ik echter terugkwam vertelde de monteur dat hij bij het eruit snijden van de ruit de kabel van de regensensor had doorgesneden en deze dus niet meer werkte.
Omdat ik toch nog langs BMW Dubbelsteyn moest heb ik het daar gelijk aangegeven en hun zouden het verder met Carglass Dordrecht regelen. Wel vertelde ze dat wellicht de kabel vanaf de regelunit vervangen moet worden en de hele hemel eruit moet.
Kortom een slechte dag dus voor mij en Carglass.

Hier dan nog maar wat foto's van de afgelopen tijd :lol:

Kort voor vertrek naar Hamburg:
Afbeelding

Vlak na aankomst in Hamburg:
Afbeelding

MINI tijdens een mooie nazomerdag op het platteland rond Hamburg:
Afbeelding

Met de Queen Mary 2:
Afbeelding

In de haven van Hamburg met winterset:
Afbeelding

Over twee weken krijgt de MINI een oliebeurt + nieuwe APK en wordt de regensensor ook gelijk gemaakt.
GreyCooperS
Forum Junky

06 feb 2012, 18:22

Altijd fijn dat Carglass :roll:

Mooi balen weer...maar mooi dat ze het maken voor je...
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag

Terug naar “Show your ride”