Ik ben begonnen met de schade opnemen, hieruit bleek dat aan de binnenkant van de velg vocht en vuil onder de blanke lak is gekomen en is gaan oxideren. Op onderstaande foto is de oxidatie te zien:

Op het stuk dicht tegen het hart aan bladderde de blanke lak helemaal af:

Ik ben begonnen de harten van de velg te verwijderen. Echter zaten de titanium boutjes zo vast door ook oxidatie in het schroefdraad dat de boutjes erg vast zaten. Helaas is toen het profiel van twee boutjes (op 2 verschillende velgen) doorgedraaid dus kon het hart van 2 velgen er niet af.
Hierop ben ik de schroeven uit gaan boren, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan met titanium boutjes. Ik heb hiervoor twee HSS titanium boren gebruikt en hiermee afwisselend de twee kopjes van de boutjes afgeboord. Tussendoor goed gekoeld met WD40. Nieuwe titanium boutjes zijn in Nederland niet te krijgen en in Duitsland kon ik ze alleen per 50 vinden en dat is jammer als je er maar een paar nodig hebt

Toen de harten eenmaal van de velgen waren heb ik begonnen één velg droog met de hand te schuren alleen dat was nogal tijdrovend werk. Om de blanke lak er iets makkelijker af te halen heb ik een schuurschijf gekocht voor op de boormachine en hiermee heb je alle blanke lak aan de binnenkant van de velg er in een half uur af. Je herkent je schuur niet meer terug door het stof maar dat is bijzaak

Na de schuurschijf heb ik de plaatsen waar ik met de schuurschijf niet bij kwam met de hand met korrel 60 geschuurd.Hierna ben ik nat gaan schuren met opeenvolgend korrel 150, 180, 220, 400, 600, 800 en 1200. De gepolijste rand heb ik ook meegenomen omdat hier naar mijn menig nog teveel krassen in zaten. Op onderstaande foto is het verschil te zien tussen een velg die tot korrel 60 met de hand (dus alle blanke lak eraf) is geschuurd en één tot korrel 1200:

Tot korrel 1200 geschuurd:

Vergelijking:

Omdat bij het uitboren van de titanium schroeven ook een stukje van het hart van de velg is beschadigd heb ik deze ook gelijk opgeknapt. Het gedeelte waar de kop van het boutje op rust was per ongeluk meegeboord dus dat is er weer aangeplamuurd. Daarna velgenspary erover gespoten en de overgang van lak even netjes gemaakt met Commandant.
Vervolgens heb ik de velgen exclusief de harten in de blanke lak gezet ter bescherming. Ik had hierbij in eerste instantie de gepolijste rand meegespoten omdat ik dit klusje niet nogmaals wilde doen. Echter vond ik de rand toch veel te dof dus heb ik de blanke lak eraf gepolijst met Belgom Alu wat trouwens erg makkelijk ging en het resultaat mag er zijn.
Uiteindelijk heb ik al het stof van het schuren uit de gaten van de bouten in de velg verwijderd door er WD40 in te spuiten, er een schroef in te draaien en op deze manier spuit al het vuil eruit naarmate de schroef verder de velg ingaat.
Tevens wordt de oxidatie van het schroefdraad en de bout verwijderd. Uiteindelijk heb ik de harten weer op de velgen gemonteerd en de boutjes vastgezet met loctite.
Vanochtend ben ik naar de garage gereden en is er Continental Sportcontact 3 SSR (runflat) om de velgen gemonteerd en vervolgens de velgen eronder.
Hierbij het resultaat:

Dit klusje heeft mij iets langer geduurd dan gedacht maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf. Bij deze wil ik Coen (coendek) bedanken voor zijn DIY topic waar ik veel aan heb gehad.