Vandaag na een tijd rond te hebben gereden en me geirriteerd te hebben aan een niet werkende achterruitenwissersproeier heb ik vandaag eens gekeken waar het aan lag. Aangezien ik toch een nieuwe ruitenwisser wilde installeren (13 euro bij de dealer 2009) heb ik gevraagd wat het kon zijn. Ze kwamen met een aantal dingen.
- het slangetje van de auto naar het motortje zit verstopt
- het slangetje met een drukvaatje naar het ander slangetje zit verstopt.
- drukvaatje zit verstopt
- aansluiting op het motortje zit verstopt
- sproeikopje op de wisser zit verstopt.
Om er achter te komen wat het is ben ik aan de slag gegaan. De stappen die ik genomen heb zijn alsvolgt;
- Allereerst open de kofferklep
- Neem een kruiskop schroevendraaier en schroef de schroeven er uit.
- Trek de bekleding los en ze de bekleding ergens neer met de schroefjes er bij
Nu kun je de volgende stappen ondernemen om te kijken waar het probleem zit. Doe de kofferklep dicht.
- Haal het afdekkapje van de wisser. (dit kun je doen door de randen uit elkaar te trekken en naar je toe de trekken. Op een gegeven moment komt hij los van de nippel bij het raam waar de vloeistof uit komt. Ga met een dun voorwerp in het gaatje. Draai de kap om en ga met een watte staafje in het rondje aan de onderzijde. Als hier vuil in zit merk je dit snel genoeg.Om het helemaal zeker te weten kun je er nog kokend water door laten lopen.
- Haal het slangetje van de drukregelaar en laat hierdoor ook water lopen. Ga ook met een dun staafje beide openingen.
Nu dat de slangetjes los zijn kun je eens de sproeier van uit de auto aan zetten. Nu kun je zien of de slang verstopt zit ja of nee.
Komt er niks uit zit de slang verstopt of geklemd. Sluit deze weer aan op de nippel. En doe hier het andere slangetje weer aan. Nu kan de klep weer naar beneden. ( klepje van de ruitenwisser is er nog steeds af. Herhaal de test met het gebruiken van de sproeier. Komt hier ook vloeistof uit weet je dat deze ook niet verstopt zit.
Daarna kun je alles weer aansluiten. Als laatste doe je de beschermkap van de ruitenwisser er weer op en kijk je of de hij het weer doet. Daarna kun je de binnenbekledingen er weer op schroeven.
Bij mij heeft deze methode in ieder geval gewerkt en mijn achterruit kan in deze winterse periode er weer tegen aan!
DIY: Verstopte ruitenwissernozzle oplossing.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Als het sproeigaatje niet de goede kant op gericht staat, kun je er voorzichtig een speld in doen en de goede kant op mikken.
Voorzichtig is hierbij het codewoord
Voorzichtig is hierbij het codewoord
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- shopalicious
- Be Mini
Bericht
Of je rijdt net als wij met bevroren ruitensproeiers, met een flesje water waarmee je bij ieder stoplicht wat water over de voorruit laat lopen
Zwaar idioot natuurlijk, maar als de nood hoog is....
Zwaar idioot natuurlijk, maar als de nood hoog is....
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: In die Heimat
Bericht
Ok, is natuurlijk afhankelijk van bevroren vloeistof, maar als je zorgt dat daar antivries in zit...
In mijn vorige MINI, BMW en huidige MINI heb ik behalve verwarmede buitenspiegels ook verwarmde ruitensproeikoppen.
In mijn vorige MINI, BMW en huidige MINI heb ik behalve verwarmede buitenspiegels ook verwarmde ruitensproeikoppen.
- kwiebje
- Volledig MINI minded!
Bericht
De ruitenwisservloeistof was niet bevroren. Deze doe ik meestal op mijn eigen mixwijze er in. Dit is ook afhankelijk van hoe je het mixed. Tevens staat de auto grotendeels binnen en dus kan het niet bevroren zijn. Maar iedere goede tip is welkom en wellicht zijn er mensen die er wat aan hebben
- siep
- Nieuw Lid
Bericht
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Siep, woon in Oostburg (Zeeland) en sinds kort ben ik (deels) bezitter van een Mini One uit 2002 (hij is van mijn vriendin )
We hebben hem nu een paar dagen, en zoals hierboven beschreven zat de achtersproeier verstopt. Bekleding losgehaald, slangetjes losgemaakt, en de verstopping zat inderdaad in het 'buisje' van binnen naar buiten.
Hij sproeit nu als nooit tevoren, het enige punt is dat als ik dat doe, de vloeistof aan de binnenkant lekt. Heeft iemand hier ervaring mee, en enig idee hoe ik dit probleem het beste kan oplossen?
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Siep, woon in Oostburg (Zeeland) en sinds kort ben ik (deels) bezitter van een Mini One uit 2002 (hij is van mijn vriendin )
We hebben hem nu een paar dagen, en zoals hierboven beschreven zat de achtersproeier verstopt. Bekleding losgehaald, slangetjes losgemaakt, en de verstopping zat inderdaad in het 'buisje' van binnen naar buiten.
Hij sproeit nu als nooit tevoren, het enige punt is dat als ik dat doe, de vloeistof aan de binnenkant lekt. Heeft iemand hier ervaring mee, en enig idee hoe ik dit probleem het beste kan oplossen?
Alvast bedankt!
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
de oorzaak is dat de sproeier verstopt was en iemand toch door is blijven pompen. Daardoor krijg je overdruk in het systeem en daarmee lekkage in de aansluitingen van de slangetjes.
Wat je zult moeten doen is de bekleding nogmaals losmaken en even goed checken waar de lekkage zit. Zeer waarschijnlijk is er een scheurtje in de aansluiting van dat slangetje. Het kan zijn dat je het slangetje moet vervangen, haal dan even een nieuwe bij de dealer , dat kost niet veel. Eventueel zou je met een rol tape nog even die bevestiging extra kunnen vasttapen en dat zou kunnen werken.
Gr
Marcel
Wat je zult moeten doen is de bekleding nogmaals losmaken en even goed checken waar de lekkage zit. Zeer waarschijnlijk is er een scheurtje in de aansluiting van dat slangetje. Het kan zijn dat je het slangetje moet vervangen, haal dan even een nieuwe bij de dealer , dat kost niet veel. Eventueel zou je met een rol tape nog even die bevestiging extra kunnen vasttapen en dat zou kunnen werken.
Gr
Marcel
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors