'How to' stalleren Type-R Strobe lights (pic heavy!)

iDarkDesign
Transformer

'How to' stalleren Type-R Strobe lights (pic heavy!)

25 sep 2006, 19:43

Nou hier dan het grote foto verslag van mijn avontuur in de wereld van de auto electra. Ik zal zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat ik (fout) gedaan heb en waarom. De foto's kunnen wat vreemd zijn want ze zijn niet chronologisch genomen.

De specificaties van de Type-R Strobelights
Arjan schreef: Het besturingsapparaatje is 125x75x60mm groot, en is makkelijk in het interieur van de MINI weg te verwerken. De kabels naar de twee universele lampjes (in elke lamp ga je één strobe wegwerken) zijn beiden 1900mm lang. En het geheel werkt op 12 volt. Het geheel heeft tussen de 2,4 en 2,7 Ampere nodig en de lampen zijn 50 Watt.

De specificaties van de auto
MINI Cooper S '06
Benodigdheden (o.a.)
- striptang
- combinatietang
- schroefboormachine
- hex + kruisbitjes
- voltage tester
- zekeringen
- isolatietape/ krimprubber
- electriciteits kabel
- tie-rips (bindbandjes)
- soldeerbout
- soldeertin
- vuur
- koud biertje
- ik vergeet vast wat dus ga van een goed gevulde gereedschapskist uit

Voorop wil ik graag stellen dat ik behalve middelbare school verder geen ervaring heb met autotechniek of electriciteit. Ik heb mijn volledige zondag (van 13.00 tot 21.00) eraan zitten sleutelen en mezelf alles aangeleerd. Als iemand opmerkingen heeft of gevaarlijke situaties ziet ontstaan graag even melden!! Ik denk trouwens dat ik het nu in een uurtje of 2 wel voor elkaar zou kunnen krijgen, misschien wel sneller.

Mijn eerste insteek was dat ik de plus en de min onder de aansteker aan de kabels zou vast solderen (later hier meer over). Daarna het kastje onder het stuur (veel ruimte) te monteren en de switch (O/I) bij de knop van mijn subwoofer te monteren in de uitsparing links onder het stuur. (soort bakje)

Ik ben begonnen met het loshalen van de min-pool van de accu. Daarna het verwijderen van het dashboard, eerst even gekeken op verschillende foto's van oa Berthil hoe dat eruit zou zien. Te beginnen met het rechter stuk (zijn trapsgewijs opgebouwd) Gewoon de vingers ergens achter zetten en trekken (werkt dit niet wil een platkop schroevendraaier het ook wel doen)

Afbeelding

Daarna het middenstuk. Deze zit bovenin met twee hex schroefjes vast, makkelijk bij te komen met de schroefboor als je een verlengstukje hebt. De hulsjes om de knoppen trek je er makkelijk vanaf. LET OP! Als je een startknop hebt moet je de kabel voorzichtig achter uit de startknop trekken alvorens je het dashboard weg kan leggen. (Ook niet weer vergeten terug aan te koppelen!)

Afbeelding

Het linker dash hoeft niet open, wel moet de bak onder het stuur los komen, mij lukte het niet met de hand, dus weer de platkop schroevendraaier erbij. Deze bak zit maar met 2 punten vast.

Nu kan je aan beide kanten de hex schroeven uit de stijlen van het middenconsole verwijderen.

Ook de schroeven in de cupholders kunnen eruit. Nu dacht ik trek je hem zo los, maar nee! Alles zat nog vast, maar er ontstond wel speling. Het probleem zit onder waar bij mij de electrische spiegelregelaar zit. Deze is los te krijgen als je de ring om schakelpook lostrekt (handwerk) en dan zie je hoe het blokje vast zit. Als je dat blokje los hebt ziet het er zo uit:

Afbeelding

Ik heb dat blokje losgekoppelt (twee stekkers) en de schroeven los gedraaid. Zorg dat je je schroeven altijd goed bewaart! (liefst op één plek) of weer in de gaten draait zodat je weet welke waar hoort.

Nu kan je voorzichtig al dat plastic naar achteren trekken en los halen van alles. Het wil voorin nog wel eens klemmen (tussen de stijlen) eenmaal los ziet het er zo uit:

Afbeelding

De aansteker zit vast met een stekkertje like so:

Afbeelding

Alles is nu dus los:

Afbeelding

De kabels van de aansteker heb ik in het midden doorgeknipt.

Goed nu komt het stuk waar ik in de problemen kwam. Door mijn onwetendheid heb ik de plus en de min kabel van de aansteker omgewisseld en iedere keer als ik de strobo's erop aansluit brande de zekering door. Met een hoge tolerantie zekering vlogen de kabels in de fik en dat is nou ook niet echt de bedoeling. Uren zitten klooien, opnieuw testen, voltages testen, kabels testen en weer zekeringen wisselen. Ik begreep er NIETS van. Achteraf is het heel logisch en ik weet ook echt niet waar ik aan dacht dat kabel 1 min was en de ander plus en niet andersom.

Ik ben toen na wat googlen online bij een aantal neon forums terechtgekomen en daar op het idee gekomen om dan maar de plus rechtstreeks bij de accu vandaan te trekken. Hadden ze met mijn versterker ook gedaan en de min pakken we gewoon van het chassis.

inmiddesl ziet mijn auto er zo uit:

Afbeelding

Met de frisse ideeën in mijn hoofd opnieuw aan de slag gegaan, koud biertje erbij en knutselen maar. Mijn ouders zijn gezegend met een buurman die ALLE doe-het-zelf spullen VEEL heeft, dus de schuur in gedoken en daar een paar meter kabel uit een doos getrokken. Niet van dat slappe autokabelspul, maar massief koperen huis electra kabel (1,5mm).

Een vantevoren gekochte zekeringplug aan de kabel gesoldeerd met aan de andere kant een vork stekkertje (voor om de plus pool) en alles goed geïsoleerd. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding
* die dunnere rode kabel is de voeding en zekering van mijn versterker achterin (mega hippe zekering). De zwarte kabel (dun) gaat op de foto door de bekleding heen naar boven, maar in het echt gaat deze achter de blauwe kabel aan naar het kastje links (waar de electronica van het linker achterlicht zit)

Afbeelding
Gewoon een stukkie gaffer- of ductape doet wonderen (of een tierip!)

Afbeelding
Schroefje van de linker achterwand los en je kan de kabel er zo achterlangs omhoog duwen.

Toen via de achterbank de plastic wand achter losgetrokken (gewoon trekken) maakt een beetje lawaai alsof je iets breekt maar dat zijn de pluggen die je lostrekt. Dan is het steken vanuit het linkerkastje naar boven richting de bestuurdersstoel.

Afbeelding

Afbeelding
Rechts is de achterruit, in het midden zie je de kabel langs de achterspeaker lopen.

De kabel nu naar voren trekken in zn geheel tot je alles een beetje voorin hebt. Toen heb ik de deurrubbers losgetrokken en heb ik de kabel vanaf de zijkant in de plastic interieurdelen geduwt (ik kreeg deze niet los)

Afbeelding

Afbeelding
* Zoals je ziet opeens ook roest! ga zo het topic daarover eens goed lezen.

Eenmaal helemaal voorin aangekomen heb ik de kabel via het wegklikbare deurtje links naar de stuurconsole kunnen leiden.

Afbeelding

Nu ik de plus eindelijk voorin heb kon ik met de voltmeter op zoek naar een goede min en kwam daarmee toch uit op de min kabel van de aansteker. (Hierdoor kwam ik er dus achter dat ik ervoor de kabels had omgewisselt).

Afbeelding
Een andere kabel aan de min gesoldeerd en het setje even los getest. Het deed het!! MOOI!

Toen ben ik er maar eens even goed voor gaan zitten om te bekijken hoe de min kabel naar het kastje onder het stuur zou lopen. Ik heb toen besloten de min kabel via de holle linker stijl naar achter het stuur te laten lopen

Afbeelding

Hier zitten de min en plus kabel alweer aan het stekkertje van de stroboscoop regelaar vast. De plus kabel gaat via een geboort gat de ruimte in linksonder het stuur. Daar heb ik de (O/I) switch ertussen gesoldeerd zodat ik de strobo's aan en uit kan zetten wanneer ik wil. Het contact moet trouwens wel aanstaan ivm de min kabel van de aansteker.

Afbeelding

Daarna heb ik de controlebox van de stroboscopen onder het stuur gemonteert. Heel professioneel met 2 tieripjes en een stukkie gaffer tape.

Afbeelding

Daarna alle electriciteitskabels netjes opgerold en ergens vastgezet.

Afbeelding

End of part 1
Hier eindigt mijn 'how to' nu omdat ik zelf de lampjes nog niet ergens gemonteerd heb. Dat is zeker niet het moeilijkste, maar nu kan ik nog varieren met de lampjes en de kabels van de lampjes hoeven er niet constant in te zitten. Zodra ik een manier heb gevonden om de lampjes te kunnen beschermen tegen spatwater en vuil dan pas ga ik ze permanent monteren.

Hier het filmpje van de settings:

De strobelights in actie!

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!!

iDD
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

25 sep 2006, 20:22

Mooi beschreven en welkom bij de 'doe-het-zelf' club :mrgreen:
Altijd dacht ik ook van dat doe ik wel even en dan zit je uuuuuren later nog te knutselen (en de mijn kinderen hebben dan honger).

Ik heb al zo'n gezekerde plus vanaf de accu voor mijn MINI koeltas, dus misschien het makkelijkste als hem daar van af tap. Misschien alleen niet én koeltas én de strobelights aan zetten :)

Je kan goed bij de knopjes onder het stuur als je het kniebord weer op zijn plaats hebt?

Woensdag komt er iemand van BMW Nederland naar mijn roest kijken. Zo te zien heb jij er ook aardig wat zitten :?
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 sep 2006, 20:26

Woehiiiiiiiiiiii! dat heb je gaaf gedaan!

Thnx Rein! :)

Ik kan wel zien dat je in Amersfoort op school heb gezeten :lol: (biertje!)
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 sep 2006, 20:34

Geweldig!! Helemaal duidelijk en goed!

Eigenlijk zouden we een apart Hoofdstuk moeten hebben op het forum met als naam "How to" ! Dan kan alles duidelijk bij elkaar.
Afbeelding
iDarkDesign
Transformer

25 sep 2006, 20:47

Arjan schreef:
Thnx Rein! :)
Graag gedaan :D
Ik kan wel zien dat je in Amersfoort op school heb gezeten :lol: (biertje!)
stom is dat hè dat je dat er zo vanaf leest! :wink: En in Amersfoort smaakt het bier ook altijd net even wat lekkerder dan ergens anders. Behalve als het oranjeboom is...
Berthil schreef:Mooi beschreven en welkom bij de 'doe-het-zelf' club
Altijd dacht ik ook van dat doe ik wel even en dan zit je uuuuuren later nog te knutselen (en de mijn kinderen hebben dan honger).
Ik had de drivinglights er al eens zelf opgezet (2 dagen werk).

Ja je kan gewoon het kniebord naar beneden trekken en bij de knoppen.

iDD
Yvon
Wingman
Contacteer:

25 sep 2006, 20:56

Owjee, moet bekennen hoe verder ik kwam met lezen dat ik het echt geen fluit van begreep, maar goed....we gaan het gewoon proberen!

Bedankt voor de beschrijving, ff goed onthouden wat mijn pa altijd zei:"met goed lezen kan je niks kapot maken" saint
Afbeelding

27 jun 2007, 22:33

goed lezen is wat maar goed uitvoeren nog meer :lol: gaaf man dit vind ik ook wel wat maar van al die snoertjes word ik altijd een beetje zenuwachtig :s
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 jun 2007, 22:41

Het zag er idd goed uit man rein toen ik ff in je auto mocht zitten. :D
En die vleugeldeuren zijn toch wel kicke :mrgreen:
iDarkDesign
Transformer

28 jun 2007, 00:05

Je bent altijd welkom Bas! Ik ga binnenkort (als ik eindelijk weer eens tijd heb) de losse draden nog wegwerken in de deur en de strobos ook. Het moet er toch af om de ramen te tinten.

iDD

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”