Storingen op de BC met (Canbusvoorbereide!) Xenon en LED's

De 2e generatie vanaf 2006
Swift!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Storingen op de BC met (Canbusvoorbereide!) Xenon en LED's

03 apr 2011, 22:00

Heb me zojuist in "Who R U" voorgesteld, maar hier ook maar gelijk mijn eerste (probleem)vraagje gesteld...

Heb heel wat Topic's hier al afgestruind en de zoekfunctie gebruikt, maar kwam niet soortgelijk probleem tegen...
Als ik alsnog onnodig een nieuw topic hierover heb geopend, hoor ik dat graag.

Rij in een Mini Mayfair (mrt 2010) en heb de Mini voorzien van een (after market) Bi-Xenon 6000K set, de stadslichten vervangen door LED T10-lampen en de kentekenplaatverlichting vervangen door LED Festoon-lampjes.

Verlichting werkt perfect; geen knipperende of stroboscoop effecten met Xenon en de LED-lampjes dimmen mooi langzaam uit.

Echter, de boordcomputer vindt het niet zo leuk :cry: :
Afbeelding

Het vreemde is dat het Canbus voorbereide ballasten en LED-lampen zijn, dus zowel Xenon als de LED-lampen.
Verlichting doet het ook perfect en de BC 'mekkert' ook niet over de LED-stadsverlichting.

Heb de nodige tientallen Xenon-sets gemonteerd (weliswaar nog niet in een Mini...), maar dit nog nooit zo meegemaakt.
Ben ook in overleg met de leverancier, die ook op z'n hoofd krabt en maar de producent er bij heeft gehaald.

We hebben de volgende reactie gehad:
Based on our experiences, the Can-bus ballast (with capacitor solution) does not work perfectly on some of the cars like BMW Mini, E90, Mercedes 2001-2003(but no problem at all on BMW E46, VW Passat, etc., on the other hand).
The resistor solution will eliminate the warning indicator, but it is a hassle to install and very dangerous. This is why we had long and keen arguments internally, but decided to give up and turn back to clients and users’ safety at the end.
For car owners of BMW Mini, E90, I would suggest out of my conscience that they not install retrofit HID conversion kit unless they don’t mind the warning indicator is on.
To go for the resistor solution will put them in great danger.
They could turn to the OE option HID headlights(D1/D2/D3/D4) or, at least, 50-55W HID conversion kit with less risk if they really desire the HID light.
I hope you can understand.
Thank you.
(d'r stond nog wel een stuk tekst voor, maar dat maakt het hier niet overzichtelijk...)

Volgens de producent is er bij de "BMW Mini" niets aan te doen, maar weiger dat eigenlijk te geloven...

Aangezien anderen hier er geen last van hebben of het uiteindelijk hebben kunnen oplossen (met warning cancellers), vermoed ik dat het te maken heeft met de wat uitgebreidere (?) boordcomputer op de Mini Mayfair met Navi.

Bij sommige merken+type auto's moet de BCM ingesteld worden op aanwezigheid van Xenon.
Is dat misschien hier ook zo ?
Heeft iemand daar ervaring mee ?
Zijn de Xenon-instellingen zelf in de BCM in te stellen of moet je daar de dealer lief voor aankijken ?

Ben benieuwd of dit probleem met jullie is op te lossen...
Swift!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

18 apr 2011, 23:52

hmmm... weinig respons hier...

Heb in ieder geval 1 probleem zelf weten op te lossen...

Ondanks dat er Canbus-voorbereide verlichtingscomponenten zijn gebruikt, blijkt de ene Canbus-LED de andere niet te zijn...

Wat ik al zei, in de stadslichten geen probleem, maar bij de kentekenverlichting des te meer...

Werd me geadviseerd om alsnog extra weerstanden er bij te plaatsen, gegarandeerd dat het probleem is verholpen (eerst zien dan geloven, dacht ik nog...)

En ja, hoor het probleem is nu verholpen !
Tenminste, de kentekenplaatverlichting, nu me Xenon nog...

Heb dit weerstandje van € 2,95 (!) er tussen geplaatst (tussen de plus en min):
Afbeelding

Heb het zwarte blokje in/achter de chrome kentekenplaatverlichtinghouder (moest er wel even af...) weggewerkt...

Ik was er al achter, als ik 1 glazen festoonlampje laat zitten, er ook geen storing optreedt.
Heb dus ook maar 1 weerstandje nodig, die je aan 1 van de 2 festoonfittinghouders monteert.
Laatst gewijzigd door Swift! op 04 mei 2011, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Swift!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

22 apr 2011, 18:27

Tsja, ben ik nou echt de enige die problemen hier mee had of ben ik de zoveelste die dit soort problemen meldt, waarbij er al een oplossing is gegeven ??

Maakt niet uit, uiteindelijk heb ik ook het (Aftermarket) Xenon-probleem opgelost.

Het schijnt een bekend probleem te zijn om voor de (facelift ?) Mini's een goede Xenon-set te vinden die het direct zonder storingen doet.

Ik heb verschillende ballasten (met en zonder Canbus-voorbereid) gebruikt i.c.m. warning cancellers, maar niets hielp...

Totdat ik van mijn 'vertrouwde Autoshop in Wychen' het advies kreeg om voor de Mini speciale 'heavy duty' weerstanden te gebruiken. Niet alle weerstanden of Canbus-voorbereide-ballasten werken voor de Mini.

Dit is de weerstandenset die ik meekreeg:
Afbeelding

Het zijn grote jongens (kosten 30 euro !) en die weerstanden (2 per lamp zelfs, verpakt in oranje aluminium koelblokken...) worden loeiheet ! Ik heb ze dus al geprobeerd en het werkt !!

Die weerstanden moet ik dus wel tegen metaal aan monteren (zodat ze de warmte goed kwijt kunnen) en uitkijken voor plastic of andere bedrading dat er niet tegen aan mag komen...
En dan ook nog eens die bos kabels wegwerken...

Ik vrees dat ik de koplamp weer kan demonteren....

Maar ik ben blij dat het probleem nu verholpen is en wellicht ook andere mensen hiermee kan helpen met hetzelfde probleem ...
Swift!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

04 mei 2011, 22:23

Ik heb de weerstanden nu gemonteerd in de Mini.

Is wel weer een werkje hoor !
Het zijn grote weerstanden en wel 2, en ook nog de bekabeling wegwerken.
Die weerstanden moet je wel goed wegwerken, vrij van plastic of snel brandbare delen, want ze worden loeiheet !
Dus bij voorkeur op metaal bevestigd en niet met dubbelzijdig tape (!).

Dus zoeken naar een geschikte plek...

Het mooiste is ze onzichtbaar onder de bovenste motorbalken weg te werken, maar rechtsvoor zit al het grootlichtaanstuurrelaiskastje. Rechtsvoor heb ik daarom net tegen de opstaande rand van de carrosserie bevestigd en linksvoor onder de motorbalk.

Kijk maar:

Rechtsvoor
Afbeelding Afbeelding

Tussenresultaat na 1 kant gedaan te hebben:
Afbeelding
(dus het werkt !)

En linksvoor
Afbeelding

Het is lastig om ze aan metaal bevestigd te krijgen (je hebt weinig ruimte...) dus heb ze met Popnagels bevestigd, ideaal !
Ze zitten snel vast, makkelijk te doen en superstevig !

Niet op deze foto's te zien, maar ik heb de popnagels en gemaakte gaten nog met Tectyl behandeld.

En dan is dit het resultaat !
Afbeelding
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 mei 2011, 16:49

Dank dat je je resultaten hier deelt. Er zullen vast mensen gebruik van kunnen maken ! :icon_top:
Marcel Always Open
Cabrio-King

08 mei 2011, 18:24

Goed werk! Heb zelf niets toe te voegen aan dit topic, maar vind het wel belangrijk dat gebruikerservaringen gedocumenteerd worden, zodat anderen daar het nut van kunnen oogsten.

Dat je geen reacties krijgt, zal geen desinteresse zijn maar gewoon dat er niemand op hetzelfde moment ditzelfde probleem heeft , en ook hetzelfde type auto. Want ik zie toch regelmatig topics waarbij men bezig is met aanpassingen van Xenonlampen, ledlampjes, kentekenverlichting. (gerelateerde problemen dus en niet hetzelfde).

Maar zelden zag ik zo'n topic zo goed onderbouwd als deze. Dus, dank voor een waardevolle bijdrage aan deze kennis.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”