Katalysator kapot? fijne dealer ! NOT

De 2e generatie vanaf 2006
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

Katalysator kapot? fijne dealer ! NOT

12 sep 2011, 11:53

Gisteren ging opeens het engine lampje branden ( oranje ). Verder niets aan de motor te merken.
Na afzetten en opnieuw starten weer meteen aan.

Zojuist naar de dealer geweest om uit te laten lezen, zeggen ze dat de katalysator kapot is :wat:

Is dat iets wat zomaar ineens kan gebeuren ?

Ik weet er niet veel van, maar heb gehoord dat die dingen nogal prijzig zijn.
Wat is nu het beste om te doen ?

Zijn er andere oplossingen dan een nieuwe te laten monteren bij de dealer ?

Alle tips zijn welkom 8)
Laatst gewijzigd door Robbee op 21 sep 2011, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

Katalysator kapot ? Waardeloze dealer !

21 sep 2011, 13:50

Ondanks dat niemand heeft gereageerd toch even mijn bevindingen melden. :?

Ik geloofde er dus niet in dat die katalysator zo maar ineens kapot kan gaan en heb na wat onderzoek op internet een scangauge aangeschaft.
Daarmee heb ik het emissielampje kunnen resetten en heb inmiddels meer dan 300 km gereden zonder dat het lampje weer is gaan branden. 8)

Het verhaal dat die kat kapot was is dus een dikke fabel.
Die dealer zou me dus gewoon 700,- hebben laten betalen en dan zeggen "het probleem is opgelost, meneer". :shock:
Dat is makkelijk geld verdienen !

Gisteren belde de dealer met de vraag of ze de vervanging in moesten plannen en heb ik even luid en duidelijk verteld wat ik van hun oplichterspraktijken vind. :s
Vandaag een rekening in de bus, 35,- voor het uitlezen en het advies !

Daar is het laatste nog niet over gezegd, en ik zit er ook over te denken een bericht naar de importeur te doen.

Voor degenen die benieuwd zijn welke dealer het is, er is er maar 1 in Helmond. :mrgreen:
Afbeelding
Cooper_S_Cabrio
One wheel wonder
One wheel wonder

21 sep 2011, 15:24

inderdaad vreemd, maar een emissie lampje gaat niet voor niets branden. de meeste moderne auto's meten de emissie voor en na de katalysator. Hiermee kan het motormanagement perfect de werking van de katalysator controleren. Kan natuurlijk dat de sensor achter de katalysator stuk is of dat de katalysator daadwerkelijk defect is. Kom je snel genoeg achter ;-)
2005 Mini Cooper S Cabrio 2013 Mini Countryman JCW
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 sep 2011, 15:47

Diagnose kosten betalen is heel normaal. Het is alleen de vraag of diagose juist was.

Voor jou is te hopen dat de diagnose verkeerd is maar, zoals al gezegd, het emissielampje zal toch ergens door getriggerd zijn.
speedy
NMC Legend
NMC Legend

21 sep 2011, 17:00

Diagnose kosten moet je inderdaad betalen ondanks verkeerde diagnose (hoe vreemd ook )
Ik heb een soort gelijke situatie meegemaakt en heb een brief naar BMW nederland gestuurd en kreeg een antwoord terug "je moet naar de dealer gaan waar je je het best bij voelt "
Dus doe geen moeite want ze doen er echt niets mee .....
chris5150
One wheel wonder
One wheel wonder

21 sep 2011, 17:26

ik kan alléén maar zeggen... als je denkt dat je onrecht aangedaan is, roep en blijf roepen aan de balie van de dealer!
Wees maar zeker dat een klant die roept meer krijgt als de sul die onmiddellijk z'n portefeuille bovenhaald...

Het moeilijke in deze situatie is dat dit soort defect kan weerkomen en op termijn steeds meer vervelend kan worden...
Het zal toch nog even wachten zijn eer je weet of de alarmmelding weg is na de reset, of binnenkort terug opduikt...
Als ze weg blijft zou ik in jouw plaats duidelijke taal spreken tegen de dealer en supplementair de invoerder bij het geschil betrekken.
Als het lampje opnieuw gaat branden kan je je best opnieuw aanmelden bij je dealer... (of een andere...) :?
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 sep 2011, 17:58

je kunt wel duidelijke taal gaan spreken enz. enz. maar er is nu toch geen probleem (meer)? Ik zou eerst maar eens uitzoeken wat die melding heeft veroorzaakt. Straks had de dealer wel gelijk, sta je daar..

een ding weet je zeker, als je (onterecht) moeilijk gaat lopen doen betaal je de volgende keer - mocht je er nog eens terugkeren - hoe dan ook extra, althans, hoef je niet te rekenen op een korting/extra service o.i.d.. zo werkt dat gewoon. Eerst dus zeker weten wat de melding veroorzaakte, daarna heb je mogelijk een verhaal en recht van klagen. Ze voor oplichters uitmaken zonder dat je zelf weet wat wél de reden is geweest vind ik nogal wat..

my 2 cents!
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 sep 2011, 18:33

Katalysator? Die dingen zijn er toch om onder je auto vandaan te halen tbv wat meer pk's ?? :mrgreen:
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

21 sep 2011, 19:22

Als er echt iets kapot is dan moet het lampje toch meteen weer aangaan ?
Ik heb ( terugdenkend ) wel bij een heel klein tankstation in de Ardennnen getankt, misschien heeft die kwaliteit benzine wel iets getriggerd ?
Afbeelding
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 sep 2011, 19:39

Zo'n melding hoeft lang niet altijd meteen aan te springen, dit kan lang op zich laten wachten, al ligt het wel voor de hand dat zoiets vlot of direct zal gebeuren. Daarom zeg ik, eerst eens zien te achterhalen wat de oorzaak was/is, het zou zomaar kunnen dat er volgens de melding (aan de computer) een defect o.i.d. in de kat. werd weergegeven terwijl dit ook een storing o.i.d. kan zijn.. zo heb ik voorheen 2 VW Lupo's gehad (en m'n zus rijdt nog steeds in een lupo) waarbij het eerder regel dan uitzondering is dat de lamdasensor een storingsmelding geeft zonder dat er echt iets aan de hand is. De ene keer kwam deze binnen 50 km terug, de andere keer na enkele maanden. Inmiddels is er ruim een jaar voorbij en is de melding zonder technisch ingrijpen (behalve reset nr zoveel) weg gebleven. Bij m'n eigen lupo bleek de lamdasensor een melding te geven omdat m'n uitlaat op 3 plaatsen lek was, waardoor de gemeten waardes niet meer klopten. Na het vervangen van zo ongeveer de hele uitlaat (had de auto toen net gekocht, stom genoeg niet goed geinspecteerd) bleef de melding weg.. het kan dus een probleem zijn, maar het kan ook een spookmelding zijn...

gewoon hopen dat ie wegblijft! :icon_top:
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 sep 2011, 20:05

P5ycH0 schreef:Katalysator? Die dingen zijn er toch om onder je auto vandaan te halen tbv wat meer pk's ?? :mrgreen:
nou, waar wacht je nog op? :wink:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!

22 sep 2011, 07:26

Het emissielampje gaat branden als er verkeerde waarden worden gemeten in de uitlaatgassen. Als het goed is wordt het motorvermogen beperkt. Bij een herstart zou het weg moeten zijn. Ik weet niet hoe je auto is uitgelezen, maar bij een emissielampje probleem wordt er met een draaiende motor een uitlezing gedaan. Hierbij kunnen ze precies zien wat er aan de hand is en of er onregelmatiheden zijn. Van de uitlezing kan je ook een systeem print krijgen. Hierop staat precies aangegeven waar de foutmeldingen zitten en of alles correct functioneerd. Indien alles daarna ok blijft kun je het daarbij laten. Indien het terugkomt zou een 2nd opinion (uitleesbeurd) bij een tweede dealer geen kwaad kunnen.
speedy
NMC Legend
NMC Legend

22 sep 2011, 08:40

Bij verhoogde uitstoot blijft het vermogen hetzelfde :wink:
Kreeg namelijk die melding na het plaatsen van de miltek downpipe.
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 sep 2011, 08:58

mushrop schreef:
P5ycH0 schreef:Katalysator? Die dingen zijn er toch om onder je auto vandaan te halen tbv wat meer pk's ?? :mrgreen:
nou, waar wacht je nog op? :wink:
Op een pak centen :mrgreen:
Op een of andere manier is mijn beurs de afgelopen zomer een beetje dunner geworden.... :()

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”