
Vanochtend vraagt mijn vader aan mij of ik met zijn BMW even langs Renova wil rijden. Een foutmelding met de vrsnellingsbak. Hij moest even uitgelezen worden. Direct bel ik BlonT-007 op of ze vanmiddag thuis zou zijn en of het zag zitten dat ik even langs kwam voor een bakkie. Uiteraard was dat geen enkel probleem!!
Eenmaal bij Renova aangekomen nemen ze de sleutels in beslag en loop ik naar Bernard toe. Ik zag in mijn ooghoek de MINI Cooper D buiten staan. Uiteraard trek ik mijn mond weer eens open en vraag of ik er eens een stuk mee mag sturen. Bernard gaf me na het verhuizen van wat MINI's de sleutels en ik kon een ritje gaan maken.
Start de MINI Cooper D en je weet direct dat je je niet in een "normale" MINI bevind. Het koppelen voelt niet anders dan een Cooper of Cooper S en met de 6-versnellingsbak schuif je hem net zo simpel in z'n achteruit. Bij de Cooper D dien je snel naar de volgende versnelling te schakelen om de meeste trekkracht te behouden. Als je het gas onderin duwt voel je rond de 1900 toeren de MINI serieus versnellen. Doortrekken tot 5500 toeren is geen enkel probleem, maar daarna verliest hij snel vermogen.

Het bochtenwerk is niet veel anders dan een van de andere MINI's hoewel de voorkant van de Cooper D zwaarder aanvoelt en hij ietsje meer onderstuur creëert. "It still corners like a MINI!!" In Breda zijn er wat bochten met drempels erin, ideaal om te voelen hoe de Cooper D zich houd als het ASC+T ingrijpt. Hij houd zijn kont net als z'n andere broertjes netjes "binnen de lijntjes".
Bij BlonT-007 thuis aangekomen worden er uiteraard eerst wat foto's gemaakt (met MINI-paul z'n nieuwe Canon Eos 300D), waarna we naar een locatie rijden buiten Breda om mooie foto's te schieten. Hierdoor worden de verschillen tussen "oud en nieuw" wat duidelijker en is de bollere motorkap van de diesel goed waar te nemen.

Onder deze motorkap ligt de gloednieuwe 1,6 liter turbodieselmotor. 110 pk en mét overboost 260 NM koppel!


Het interieur is exact hetzelfde als bij iedere andere MINI, ook is hij op exact dezelfde manier aan te kleden als iedere andere MINI! Deze Cooper D is voorzien van het "Ray" sportstoel interieur met Cream White half stof/half lederen bekleding. BlonT en Rick vinden met name de stoelen (zowel voor als achter) een hele vooruitgang!! De colourline is aangepast op de stoelen en dus ook Cream White. Verder heeft hij een Boost CD radio en een handmatige airconditioning.
klik voor een vergroting






Uiteraard hebben we veel foto's geschoten en waren we beide eigenlijk enorm onder de indruk van de prestaties en het rijgedrag van de nieuwe Cooper D. BlonT-007 kon hem natuurlijk vergelijken met een Renault Megane 1,5 Dci en haar Pepper White MINI Cooper S R53. Ik vergeleek hem uiteraard met mijn eigen MINI Cooper S R56.
minpunten:
- de gordel die tussen de deur en de stoel vast zit (bekend probleem voor de R56)
- korte versnellingen en vroeg schakelen om z'n power te houden
- lawaaierige motor
pluspunten:
+ stuurt als een échte MINI
+ super zuinig
+ veel koppel beschikbaar
Hier de rest van de foto's:
motor:
klik voor een vergroting


exterieur:
klik voor een vergroting







MINI-paul z'n nieuwe auto:

