Testrit MINI Cooper D (CooperS-lightningblue en BlonT-007)

CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Testrit MINI Cooper D (CooperS-lightningblue en BlonT-007)

27 apr 2007, 18:31

Afbeelding

Vanochtend vraagt mijn vader aan mij of ik met zijn BMW even langs Renova wil rijden. Een foutmelding met de vrsnellingsbak. Hij moest even uitgelezen worden. Direct bel ik BlonT-007 op of ze vanmiddag thuis zou zijn en of het zag zitten dat ik even langs kwam voor een bakkie. Uiteraard was dat geen enkel probleem!!

Eenmaal bij Renova aangekomen nemen ze de sleutels in beslag en loop ik naar Bernard toe. Ik zag in mijn ooghoek de MINI Cooper D buiten staan. Uiteraard trek ik mijn mond weer eens open en vraag of ik er eens een stuk mee mag sturen. Bernard gaf me na het verhuizen van wat MINI's de sleutels en ik kon een ritje gaan maken.

Start de MINI Cooper D en je weet direct dat je je niet in een "normale" MINI bevind. Het koppelen voelt niet anders dan een Cooper of Cooper S en met de 6-versnellingsbak schuif je hem net zo simpel in z'n achteruit. Bij de Cooper D dien je snel naar de volgende versnelling te schakelen om de meeste trekkracht te behouden. Als je het gas onderin duwt voel je rond de 1900 toeren de MINI serieus versnellen. Doortrekken tot 5500 toeren is geen enkel probleem, maar daarna verliest hij snel vermogen.

Afbeelding

Het bochtenwerk is niet veel anders dan een van de andere MINI's hoewel de voorkant van de Cooper D zwaarder aanvoelt en hij ietsje meer onderstuur creëert. "It still corners like a MINI!!" In Breda zijn er wat bochten met drempels erin, ideaal om te voelen hoe de Cooper D zich houd als het ASC+T ingrijpt. Hij houd zijn kont net als z'n andere broertjes netjes "binnen de lijntjes".

Bij BlonT-007 thuis aangekomen worden er uiteraard eerst wat foto's gemaakt (met MINI-paul z'n nieuwe Canon Eos 300D), waarna we naar een locatie rijden buiten Breda om mooie foto's te schieten. Hierdoor worden de verschillen tussen "oud en nieuw" wat duidelijker en is de bollere motorkap van de diesel goed waar te nemen.

Afbeelding
Onder deze motorkap ligt de gloednieuwe 1,6 liter turbodieselmotor. 110 pk en mét overboost 260 NM koppel! :shock: Net zoveel koppel als in de Cooper S. Het gemiddelde verbruik is zo'n 4,4 liter per 100 kilometer. Op de snelweg daalt het zelf tot 3,3 liter per 100 kilometer.... :shock: Beide uiteraard met "normaal" gebruik en onder "normale" omstandigheden. Volgens Bernard rijd de Cooper D zo'n 180 km per uur in z'n 5e versnelling en is de 6e versnelling als "overdrive" bedoeld, om zodoende op het enorme lage verbuik te komen.

Het interieur is exact hetzelfde als bij iedere andere MINI, ook is hij op exact dezelfde manier aan te kleden als iedere andere MINI! Deze Cooper D is voorzien van het "Ray" sportstoel interieur met Cream White half stof/half lederen bekleding. BlonT en Rick vinden met name de stoelen (zowel voor als achter) een hele vooruitgang!! De colourline is aangepast op de stoelen en dus ook Cream White. Verder heeft hij een Boost CD radio en een handmatige airconditioning.

klik voor een vergroting
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Uiteraard hebben we veel foto's geschoten en waren we beide eigenlijk enorm onder de indruk van de prestaties en het rijgedrag van de nieuwe Cooper D. BlonT-007 kon hem natuurlijk vergelijken met een Renault Megane 1,5 Dci en haar Pepper White MINI Cooper S R53. Ik vergeleek hem uiteraard met mijn eigen MINI Cooper S R56.

minpunten:
- de gordel die tussen de deur en de stoel vast zit (bekend probleem voor de R56)
- korte versnellingen en vroeg schakelen om z'n power te houden
- lawaaierige motor

pluspunten:
+ stuurt als een échte MINI
+ super zuinig
+ veel koppel beschikbaar

Hier de rest van de foto's:

motor:
klik voor een vergroting
Afbeelding Afbeelding

exterieur:
klik voor een vergroting
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

MINI-paul z'n nieuwe auto: :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

27 apr 2007, 18:43

Was zeker reuze leuk om te doen Kaj, lekker op de bospadjes stofhappen achter mij. >)
Trouwens die Diesel rijdt zeker niet verkeerd en voelt echt nog als een MINI heel anders als
de Renault Diesel die Paul nu rijdt.
Trouwens die M5 misstaat hier ook niet op de oprit maar daar moeten we eerst ruimte voor maken. :mrgreen:
Wat gaat dat ding als een raket zeg, super gaaf.
Eens kijken wat we volgende week bij Renova eens gaan halen om te testen. :mrgreen:

Was weer heel gezellie Kaj. :wink:
Ries
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 22:05

Blont-007 schreef:Eens kijken wat we volgende week bij Renova eens gaan halen om te testen. :mrgreen:
Ik moet dinsdag mijn mini bij Renova binnen brengen (bijrijdersstoel schiet steeds naar voren :cry: ). Zal ook dan eens rondkijken.
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

27 apr 2007, 22:08

Ries schreef:
Blont-007 schreef:Eens kijken wat we volgende week bij Renova eens gaan halen om te testen. :mrgreen:
Ik moet dinsdag mijn mini bij Renova binnen brengen (bijrijdersstoel schiet steeds naar voren :cry: ). Zal ook dan eens rondkijken.
Gaan Kaj en ik jouw MINI wel testen. Verslag lees je ook wel hier dan, of heb je het niet gelezen. :mrgreen:
turbootje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 22:44

Klinkt als een gezellig middagje! :zon
Leuk verslag Kaj!! Mooie foto´s ook.
MINI..what else?! :))
Afbeelding
Ries
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 22:52

Als er dan zo'n leuk verslag en mooie foto's uit komen mag je best een rondje in m'n mini rijden :mrgreen:
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

27 apr 2007, 23:00

Off course!!! :wink:
Ries
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 23:04

Blont-007 schreef:Off course!!! :wink:
Ok ok dan.. MiniPaul mag hem ook zo superglad maken :mrgreen:
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

27 apr 2007, 23:11

Leuk verslagje. Ik ga binnenkort ook maar even een proefritje maken :)
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 23:11

Ries schreef:
Blont-007 schreef:Off course!!! :wink:
Ok ok dan.. MiniPaul mag hem ook zo superglad maken :mrgreen:
Niet TE veel eisen nou eej! :mrgreen:
Afbeelding
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 23:33

Oh daarom waren jullie bij elkaar! Nou ik heb moeten werken en jullie doen zulke leuke dingen :(

Beter man en die M5. Ik zou een moord doen om ooit eens een keer.....

MR
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2007, 00:01

MR schreef:Oh daarom waren jullie bij elkaar! Nou ik heb moeten werken en jullie doen zulke leuke dingen :(

MR
Ja ik moest toch in Breda zijn, dus dan is het moeilijk om NIET langs Ida te gaan! >) Het ritje Breda Noord-Oosterhout met de M5 was wel...... :wink: :mrgreen:
Afbeelding
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2007, 00:02

Tsja verschil moet er zijn! Ida heeft ook wat liefs voor mij gedaan..... :( :(

M5 echt waar, dat knopje met die M erop wil ik een keer live testen.......

Zondag eindelijk AUX-in kabel binnen en wat ander spul. Gelijk inbouwen!!!

MR
Laatst gewijzigd door MR op 28 apr 2007, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

28 apr 2007, 00:03

CooperS-lightningblue schreef:
MR schreef:Oh daarom waren jullie bij elkaar! Nou ik heb moeten werken en jullie doen zulke leuke dingen :(

MR
Ja ik moest toch in Breda zijn, dus dan is het moeilijk om NIET langs Ida te gaan! >) Het ritje Breda Noord-Oosterhout met de M5 was wel...... :wink: :mrgreen:

>) >) KICKUH!!!!!!! >) >)
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2007, 00:13

MR schreef:M5 echt waar, dat knopje met die M erop wil ik een keer live testen.......
Onze M-knop werkt nog steeds! Gelukkig maar. Maar van die benzinemeter word je echt akelig... :mrgreen: Een halve tank leeggereden (35 liter is een halve tank) op het stukje Bergen op Zoom-Breda, Breda-Oosterhout-Breda, Breda- Bergen op Zoom. Gemiddeld verbruik 1 op 3... :roll: 294 km op een tank van 70 liter! :shock: Heb net nog even aan de pomp gestaan :s Maar ja dan heb je wel een heen en terug reis vol fun! :mrgreen:

Blijft me zo verassen die bak, ongelofelijk snel als je het wil en zo gruwelijk rustig en kalm als je het wil. Echt een auto met 2 gezichten! :wink:

Maar goed het ging hier over de Cooper Diesel. Dus we praten verder over MSN morgen! :mrgreen:
Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”