vanmorgen vroeg opgestaan...
doel: supersprint uitlaat eindelijk plaatsen.
had hem overgenomen van Carlo (M7 racing) maar was er nog niet aan toe gekomen om hem te plaatsen. (lees: wist niet goed hoe/wat)
gister de knoop doorgehakt dat het er toch van moest komen, ... dus tijd voor een knutseldagje.
schoonvader had de garage van zijn werk (groot kraanbedrijf) ter beschikking en dat zou de lokatie worden.
gister nog ff snel naar de stealer geweest voor een dichting (motor-spruitstuk) en die prijs viel alvast goed mee. (6 euro en een klets)
vanmorgen vol goede moed gestart, eerst de SS volledig uitgelegd, en kwam tot de vaststelling dat er toch nog een pakking ontbrak, namelijk tussen het spruitstuk en de katvervanger. in de (andere) auto gesprongen en opzoek gegaan. eerste autoonderdelen shop geen succes. nukkige vent, "nou m'neer, is dat van een vrachtwagen?? ... *zucht*
alle moed kwijt, toch naar een uitlaten center (midas merksem) gereden en die kon me gelijk helpen. stock genoeg. helaas wel +30 euro kwijt voor die ene conische dichting en 2 platte flensdichtingen maar goed, we konden starten.
eerste werk, huidige uitlaat demonteren. bouten (messing) van het spruitstuk kwamen goed los. wel wat gefriemel want er is weinig plaats maar goed. daarna lambda sondes los, achterlijn los. bij de cabrio zitten verstevigingen dus die moesten ook los. rustig de tijd genomen, want beter ff goed zien wat waar zit dan achteraf het nimmer te weten.
gereedschap was op sommige momenten wel een probleem... rare maten, gekke torx bouten enz... nog wat gefriemel met het spruitstuk eruit te krijgen, maar nadat een hitteschildje verwijderd was ging deze er onderuit.
toen de originele er eindelijk uit was, wat wel heel wat tijd in beslag nam, kon de nieuwe er onder.
om de nieuwe dichting tussen de motor en het spruitstuk te kunnen op zijn plaats houden hebben we eerst 2 lange draadeinden in schroefgaten gedraaid, waardoor de dichting kon zitten, en het spruitstuk ertegen kon. deze met veel gefriemel vastgezet, en de 2 draadeinden vervangen door de boutjes.
dan de achterlijn gemonteerd, maar deze kwam niet goed uit. hij kwam eigenlijk te laag waardoor de verstevigingen (cabrio) nimmer pasten. dit scheelde 3cm !!. eerst achterdemper er terug af, dan verstevigingsijzers terug gemonteerd (torx + gebruik loctite en luchthamer) en dan kijken wat er mis is. we hebben dan toch maar eerst de katvervanger geplaatst zodat het hele voorste stuk gemonteerd was, en dan met wat wringen de achterdemper geplaatst. deze rust nu wel op de dwarsbalk van de cabrio-versteviging, maar ging helaas niet anders.
ook wat last gehad met de ophang rubbers van de achterdemper. wou deze van de originele pot afhalen, goed wat olie opgedaan maar helaas is ééntje gescheurd. heb dan de zaag maar in de originele beugel gezet op zo de rubbers te kunnen verwijderen. de originele beugel was trouwens behoorlijk geroest. moet zowiezo vervangen worden bij het terugplaatsen van de originele uitlaat (incl. ophangrubbers)
hij hangt !
lambda sondes terug geplaatst, hitteschild, bouten bijgedraaid, ...
klaar
motor gestart:
eerste indrukken... wat een kabaal !!!
tot een minuutje later een enorme rook onder de motorkap uitkwam ....

volledig in paniek, motorkap open, brandblusser in de aanslag ...
stinken tot en met, maar geen vlammen... oef...
durfde hem nimmer te starten, geen idee wat de oorzaak was.
ff snel opzoek naar een hulplijn. (kaj gebeld voor tel nummer coendek, die nam niet op, website M7: Carlo gebeld)
die stelde me gerust. door dat het spruitstuk ingewikkeld is met een band, en daar altijd wel wat olie en rotzooi in hangt verdamp/verbrand deze wanneer je voor het eerst het spruitstuk warmrijd. geen probleem dus. ff een kwartiertje de motor laten draaien buiten (heb wel nog ff brandwacht ernaast laten staan) en dan was idd de rook weg.
wel gezien dat de koelvloeistof ergens lekt, maar niet gevonden waar het lek zit. zal voor de stealer zijn.
ff gaan testrijden:
geluid is extreem. in de auto is het net alsof je klaarstaat om een rally te gaan rijden.
het is dus té voor een cabrio.
ik ga nogges proberen met een zelfgemaakte katalysator, maar als dat niet lukt moet hij er onderuit. wil nog een beetje ontspannen kunnen rijden.
auto staat anders wel héél hevig. als je gas geeft voel je hem opgewonden zijn

ingepakt, opgeruimt en naar huis gereden.
lange dag, vermoeiende dag, pas terug uit vakantie dus hoog tijd om een flesje bernard-masard (leve luxemburg) te kraken en een lekker badje te nemen.
foto's volgen