DIY Achterspeakers vervangen R56

Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

DIY Achterspeakers vervangen R56

21 aug 2007, 00:09

Omdat ik de howto van een andere site een beetje mager vond, besloot ik om tijdens het vervangen van de achterspeakers in onze mini, foto's te maken en een eigen how-to te schrijven. Ik hoop zo anderen van meer informatie te verschaffen, zodat je beter voorbereid bent en minder kans hebt om dingen te slopen/verkeerd te doen. Ik ben denk ik in totaal 5 uur bezig geweest, het dremelen duurde het langst.

Heel flauw, maar toch: Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor schade/letsel, veroorzaakt door het lezen/gebruiken/volgen etc van deze how-to!

Het is een heel verhaal, lees ALLES eerst door voordat je begint.

Laten we beginnen met de benodigdheden:

- Kruiskopschroevendraaier
- 2 Platte schroevendraaiers (1 kleine, 1 grote)
- Torx 20 schroevendraaier (om kappen van b- en c-stijlen los te maken)
- Torx 40 dopsleutel (om achterbank los te maken)
- Dremel of soortgelijke multitool (om speakergat groter te maken)

Beginsituatie:
Afbeelding

Bagagenetten, hoedenplank, piepschuim met gereedschap en bodem eruit:
Afbeelding

Als eerst demonteer je de "skidplate" boven de achterbumper (verzin eens een goede naam?). Deze zit vast met 3 speciale pinnetjes, die zie je hier:
Afbeelding
Afbeelding

Het middelste palletje wip je met een kleine schroevendraaier omhoog, met de grote kun je hem makkelijker eruit wippen. Hierna kun je het hele pinnetje verwijderen:
Afbeelding

Daarna kun je de plaat (als je achter de auto staat) naar je toe trekken. Je vouwt hem als het ware omhoog naar je toe. Dan klikken de witte clipjes los, dat hoor je goed. Deze clipjes zul je vaker tegenkomen, veel panelen zitten hiermee vast:
Afbeelding
Afbeelding

Hierna komen de panelen aan de zijkanten aan de beurt, als eerst maken we de plastic kappen los die bij de beugels zitten waar de achterbank in klikt:
Afbeelding
Afbeelding

Om hem straks terug te monteren moet je hem uitelkaar klikken, dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Hierna gaan alle clipjes weer los, het zijn er geloof ik een stuk of 5 per kant, iets groter dan de eerste:
Afbeelding

De kap kan eraf:
Afbeelding

De andere kant (linkerkant) is iets anders, er zit een 12 volt aansluiting, een lampje om de kofferbak te verlichten en een kabeltje om de tankdop handmatig te ontgrendelen.
Afbeelding

Als je alle clipjes hebt verwijderd aan de linkerkant, kun je de kap een stukje openen en de kabel van de 12v aansluiting en het lampje losmaken.
Afbeelding

De ontgrendeling voor de tankdop is ook simpel los te maken, dat spreekt voor zich.
Afbeelding

Nu moet de achterbank eruit. We beginnen bij het onderste deel, dit kun je aan de voorkant op de hoeken omhoog trekken (met enige kracht) dan klikt het los. Bevestiging ziet er zo uit:
Afbeelding

Onderkant van kussen met klemgedeelte:
Afbeelding

Nu is de voorkant los, de achterkant zit vast door de isofix plastic kapjes. Deze kun je naar je toe trekken om ze los te klikken:
Afbeelding

Bank los, die kan eruit:
Afbeelding

Nu het bovenste gedeelte, om bij de achterste schroef van het bevestigingspunt in het midden te komen, moet deze kap eraf:
Afbeelding

Nu zijn alle schroeven vrij, 2 aan de voorkant, 1 aan de achterkant. Met een torx 40 dopsleutel kun je hem losmaken (4.80 bij Brezan, Gamma heeft alleen tot torx 30, schroevendraaier)
Afbeelding

Je maakt alle schroeven los, tilt de bank een stukje op en draait het bevestiginspunt naar boven. Nu kun je de bank losmaken, daarvoor moet je een soort trucje gebruiken. De bank klap je neer, (LET OP: leg een handoek neer op de schroeven rond de twee zwarte schijven, die zouden de hoofdsteunen kunnen beschadigen)

Nu komt het, je draait 1 helft van de bank een beetje omhoog totdat hij door het "slot" kan, terwijl je de bank in het midden bij het bevestigingspunt omhoog tilt. Zo krijgt hij een beetje een "dak"-vorm en kun je de bank uit het slot halen. Til niet te hoog, anders beschadig je het slot. Met slot bedoel ik de bevestigingen van de bank aan de zijkanten:
Afbeelding

We zijn al een eind onderweg, overzichtsfoto:
Afbeelding

De kappen van de b- en c-stijlen moeten ook los. Achter het kapje waar "airbag" op staat, zitten de schroeven.
Afbeelding

De b-stijlen: Rechts en links van het kapje kun je hem losklikken, bevesting zie je op de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Met de torx 20 schroevendraaier verwijder je de schroef en kun je de kap naar je toe trekken, deze zit ook met zo'n witte clip vast. Je vingers er tussen krijgen is even een gepriegel, maar dat merk je vanzelf. We hebben die sfeerverlichting dus die moet ook nog even los.
Afbeelding

De c-stijlen: Het kapje airbag kun je loskrijgen door met de kleine schroevendraaier aan de raamkant het kapje los te maken. Dit moet omdat er aan de niet-raamkant geen weerhaakje zit maar een gewone platte kant.

De kappen zitten nu met 2 clips vast, waarvan 1 door het zakje van de airbag gaat. Voorzichtig zijn dus.
Afbeelding


Nu kunnen (eindelijk!) de zijpanelen los, ze zitten per paneel vast met 2 schroeven en geloof ik 3 clips, dat weet ik niet meer precies maar heb de plaatsen ongeveer aangegeven op de foto. De schroeven zitten bij de gedeelte waar de hoedenplank in schuift en in de b-stijl, achter de gordel. Klik daarna eerst de onderkant los, daarna kun je hem uit de rails tillen, die net onder het raam loopt (dus omhoog schuiven).
Afbeelding

Eindelijk! :
Afbeelding

Speaker eruit (weegt trouwens niets!) gat iets groter dremelen omdat de 6x9 er niet meteen inpast, eventueel dempingsmateriaal plakken (heb ik op rode stuk geplakt). De aansluiting past niet direct. Ik heb dit opgelost door de draden af te knippen en op de terminals van de speaker te solderen. Je zou het ook met kabelschoentjes kunnen doen.
Afbeelding

Nieuwe speakers erin, alles weer monteren en dan ben je klaar! (foto van de linkerkant)
Afbeelding

Eindresultaat:
Afbeelding

Bij het terugplaatsen van het onderste deel van de achterbank moet je nog even checken dat de gordels niet gedraaid zitten, kwam ik net nog achter bij het maken van de laatste foto.


Vragen, opmerkingen: post een berichtje!

Kevin
Laatst gewijzigd door Kiwi_Kevin op 21 aug 2007, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Harmelen
Berichten: 1955
Lid geworden op: 16 apr 2007, 12:42

21 aug 2007, 00:12

Goeie 'how-to'! 8)
Als je een dagje vrij hebt kan je dit makkelijk allemaal zelf doen
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

21 aug 2007, 00:16

Klopt, neem er lekker de tijd voor, dan kan er weinig fout gaan. Ook bij alles terug monteren rustig aan inbouwen.
Laatst gewijzigd door Kiwi_Kevin op 21 aug 2007, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Harmelen
Berichten: 1955
Lid geworden op: 16 apr 2007, 12:42

21 aug 2007, 00:22

Klinken die Hertz Energy speakers een beetje?
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

21 aug 2007, 00:27

Nog niet echt goed kunnen luisteren, moest werken en daarna het laatste stukje van monteren gedaan. Heb kort geluisterd, kan het niet vergelijken met andere speakers omdat ik die niet heb gehoord maar wat me opviel is dat het geluid voller klinkt. Niet zo zeer in het allerlaagste, maar net iets daarboven. Mijn bedoeling is om nog de voorspeakers te vervangen en een versterker in te (laten?) bouwen en dan de achterspeakers alleen laag laten weergeven. Zo werken ze dus als soort subwoofer, aangezien er in de kofferbak geen ruimte voor is. Kleur is trouwens ook leuk, zie je goed door de panelen heen.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

21 aug 2007, 00:38

Mooi stukje werk, deze DIY 8)
Gaat zeker andere mensen ook helpen.
Ries
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Breda
Berichten: 2565
Lid geworden op: 05 okt 2006, 19:40

21 aug 2007, 08:26

Wat een goede DIY!!

Heb je nog iets van folie om de speakers aangebracht? Is te zien op laatste foto.
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Harmelen
Berichten: 1955
Lid geworden op: 16 apr 2007, 12:42

21 aug 2007, 09:52

Kiwi_Kevin, er past 2 x 12 inch sub in gesloten box in de kofferbak, niet onderschatten he.. :mrgreen:
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

21 aug 2007, 10:18

das pas eens een goeie DIY!! :D complimenten!! :D
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

21 aug 2007, 10:49

Ries schreef:Wat een goede DIY!!

Heb je nog iets van folie om de speakers aangebracht? Is te zien op laatste foto.
Ja, dat is Dynamat speakerkit extreme, zou resonantie tegengaan. Ik kon ooit voor 20 euro 2 van die speakerkitpakketten en 15 platen loodbitumen kopen. Aan de binnenkant heb ik het stuk speakerkit geplakt wat ik overhad na het uitsnijden, en een halve plaat loodbitumen. Wilde het in een keer goed doen, want het is veel werk voor een kleine aanpassing. Verschil is overigens echt goed te horen op een wat hoger volume, bassen zijn veel beter hoorbaar.
ricktolboom schreef:Kiwi_Kevin, er past 2 x 12 inch sub in gesloten box in de kofferbak, niet onderschatten he.. :mrgreen:
Ik vond het met een 10 inch al krap haha en voor mijn moeder hebben boodschappen toch voorang :wink:

thnx voor de complimenten!

edit: Eindresultaat toegevoegd!
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

21 aug 2007, 12:41

Hele nette DIY!! Daar hebben we wat aan! :wink:
Afbeelding
#Daniel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:02

Re: DIY Achterspeakers vervangen R56

18 jun 2013, 20:07

Wat voor type box heb je gebruikt? 6x9 en hoeveel watt? en 2 way of 3 way?

Wil me achterste boxen vervangen maar heb geen idee wat het beste is! iemand nog tips? 8)
Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”