Veel van die mensen zijn nog geen lid van de NewMiniClub, maar zouden dit uiteraard graag willen

Ik zal hier uitleggen hoe wij het hebben gedaan, maar dat is natuurlijk niet zaligmakend dus als er mensen zijn die aanvullingen en tips hebben, post ze dan zodat we adspirant-leden op weg kunnen helpen.
1. Waarom een Mini uit Duitsland importeren?
Het is algemeen bekend dat de gemiddelde Duitser anders over een auto denkt dan een Nederlander. Een Nederlander
is over het algemeen wat terughoudender in zijn of haar uitgavepatroon en zal minder geld uitgeven aan opties.
Duitsers daarentegen zijn daar wat makkelijker in. Men kent in Duitsland bijvoorbeeld het fenomeen BPM niet. Een Duitse
auto is door de bocht genomen rijker uitgerust met opties dan een Nederlandse auto.
2. Hoe zoek ik een Duitse Mini op het internet?
Net zoals je in Nederland websites hebt zoals b.v. www.autoscout.nl & www.autotrader heb je dit soort sites in Duitsland uiteraard ook. Wij hebben gebuik gemaakt van de Duitse website: www.mobile.de
De site is erg overzichtelijk en je kan precies aanvinken wat je wilt, denk hierbij aan het bouwjaar, kleur, uitvoering etc.
Op deze site wordt zowel door particulieren als autohandelaren en zelfs door dealers geadverteerd.
TIP:
Op de site van www.mobile.de staan de plaats, postcode en adresgegevens vermeld van de aanbieder. Houd er rekening
mee dat Duitsland een groot land is. Het is al gauw een paar uur rijden en daar moet je natuurlijk wel zin in hebben.
Om e.e.a. qua afstand te bekijken hebben wij gebruik gemaakt van de website: www.routenet.nl
Vul de Duitse postcode in en vink even aan dat je in Duitsland wilt zoeken, anders vind je niets en krijg je een foutmelding.
3. Hoe leg ik contact leggen met de aanbieder?
Stuur de aanbieder via de website een mailtje. Wij spraken geen Duits dus hebben we dit in het Engels gedaan. Leg in je
mailtje eerst uit dat je uit Nederland komt. Mocht je nog vragen hebben stel deze dan ook gerust of doe meteen een bod.
Je zult merken dat de Duitsers zeer "punktlich" zijn snel reageren.
Leg vervolgens telefonisch contact met de aanbieder en spreek een datum af om te kijken.
TIP:
Rij 's nachts weg uit Nederland en zorg dat je vroeg op de afgesproken plek bent. Dit uiteraard in verband met de files.
4. De Mini bezichtigen in Duitsland en dan?
Allereerst wil ik een ieder aanraden om het forum goed door te lezen. Op deze wijze kom je er al snel achter op welke
punten je moet letten bij het bezichtigen van jouw potentiële Mini. Als je zelf niet over de kennis beschikt, neem dan
iemand mee die meer dan gemiddeld verstand heeft van auto's. Maak een proefrit zowel door de bebouwde kom als over de snelweg. Neem hier goed de tijd voor.
Zoals gezegd is een Duitser over het algemeen zeer "punktlich", dit houdt in dat een Duitse auto vaak dealeronderhouden
is en dat jouw potentiële Mini vaak alle beurten heeft gehad en dat de onderhoudsboekjes bioj het voertuig zitten. Vraag ook gerust om rekeningen etc.
TIP:
Zit dit er niet bij, gebruik je "boeren verstand" en laat de auto staan. Een Duitse auto zonder onderhoudshistorie is een beetje vreemd.
5. Moet ik de Mini laten keuren alvorens over te gaan tot de verkoop?
Het blijft een hoop geld dat je uitgeeft en het is en blijft een auto. Als je de auto bij een officiele merkdealer koopt, dan wordt deze afgeleverd met een servicebeurt maar dat geeft natuurlijk geen garantie verder. Wij hebben onze Mini bij een particulier gekocht voor een goede prijs en we hadden er een goed gevoel bij. Onze Mini is dan ook niet in Duitsland gekeurd. Ook hier geldt, gebruik je verstand en ga af op je gevoel. Heb je er een slecht gevoel bij, laat de auto dan staan.
TIP:
Mocht je toch zekerheid willen, dan kan je vragen of de verkopende partij de auto wil laten keuren bij de DEKRA. Dit is een
onafhankelijke instantie die een aankoopkeuring kan doen. Het is de Duitse tegenhanger van de ANWB autokeuring waarbij moet worden gelet op het feit dat een DEKRA keuring strenger is dan een ANWB keuring. In Nederland kost een DEKRA keuring voor een Mini € 255,- en ik denk dat de tarieven in Duitsland ongeveer hetzelfde zijn. Houd hierbij rekening met het feit dat de aanbieder meer dan waarschijnlijk alleen accoord gaat als jij de kosten van de keuring voor je rekening neemt.
Indien de verkopende partij niet wil dat de auto door de DEKRA wordt gekeurd, moeten er bij jou een aantal spreekwoordelijke alarmbellen gaan rinkelen. Advies is dan ook om de auto te laten staan en rechtsomkeerd te maken.
6. Onderhandelen?
Ik kan hierbij alleen zeggen dat mijn ervaring is dat een Duitse handelaar of merkdealer vaak niet meer dan € 500,- van de vraagprijs afdoen. Jouw eigen vaardigheden aan de onderhandelingstafel heb je denk ik hard nodig om meer korting te krijgen. Wij hebben de auto bij een particulier gekocht die de auto weg deed in verband met de geboorte van haar dochter.
De auto moest snel weg en we hebben een zeer goede prijs bedongen.
WORDT VERVOLGD HEB FF GEEN ZIN MEER OM VERDER TE TYPEN