F54 Clubman (sport)automaat

Vanaf 2014
Seraph
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
    Macintosh Safari
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:24

F54 Clubman (sport)automaat

25 okt 2020, 13:58

Hoihoi,

Onze Clubman (F54 / jan. 2016 / 83.000 km) met sportautomaat (die met flippers achter het stuur). Schakelt niet altijd even soepel. Voornamelijk merkbaar bij zacht rijden/files en het meest in Green en Sport modus.

- Is dat normaal in voorgenoemde omstandigheden of niet?

- Zou ‘spoelen’ kunnen helpen? En zo ja, wat is daarvoor een goed adres? Bij mijn weten roepen BMW/MINI-dealers altijd dat dat niet hoeft.. maar klopt dat in de praktijk?

Thanks!
Seraph
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
    Macintosh Safari
Berichten: 2568
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12

Re: F54 Clubman (sport)automaat

25 okt 2020, 17:33

Seraph,

ik ben zelf niet bekend met de automaat bij de 3de generatie maar dat ook de olie van een automaat op zijn tijd ook verwisseld dient te worden moge duidelijk zijn. Een beetje hetzelfde als bij een Distributie ketting, daar zeggen ze ook van dat die nooit vervangen hoeft te worden, maar zoals je misschien weet is dat ook een fabeltje waar verkopers bij verkoop graag mee schermen. Ik weet dat 1 van onze Club sponsoren hier de juiste apparatuur voor heeft en je zou hem eens kunnen contacten voor wat meer info/advies.
Rinze van RA-Performance, zit in Velp, vlakbij de Ekris vestiging in Arnhem. Check onderstaand zijn website - diensten - automaat spoelen:

https://www.ra-performance.nl/ra-perfor ... t-spoelen/

Mocht zijn locatie uit de buurt zijn dan zou je ook in je directe omgeving op zoek kunnen gaan, zullen meer gespecialiseerde bedrijven binnen Nederland actief zijn.

Succes,

Milco
Gebruikersavatar
Vod
One wheel wonder
One wheel wonder
    Windows 10 Chrome
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 jul 2020, 14:24

Re: F54 Clubman (sport)automaat

26 okt 2020, 10:39

In mijn BMW Z4 zat een ZF 8 automaat en volgens BMW heeft die inderdaad geen onderhoud nodig. Maar het is toch wel beter om tussen de 100.000 en 150.000 km de automaat een keer een onderhoudsbeurt te geven. Let op: alleen spoelen is vaak half werk want daarbij blijft er altijd restolie achter met metaal slijpsel uit de bak. Bij de oliewissel van de ZF automaat (uitgevoerd door ZF zelf) wordt de hele caterpan gedemonteerd en vervangen evenals het filter. Op die manier ging alle olie er uit. Tevens werd de Mechatronic uitgebouwd en nagekeken en werden de adaptiewaarden uitgelezen/gereset. Kosten lagen daarbij zo rond de 700 euro maar dan had je wel een automaat die weer als nieuw schakelde. Dit zijn de werkzaamheden en prijzen van ZF in Delfgauw. Je kunt ook naar ZF in Friederichshafen rijden. Maar dit geld voor de automaten van ZF maar ik weet niet wat voor automaat er in de oudere Mini's zitten. de 7 traps automaat die ik zelf in mijn Mini heb is van Getrag. Wat daar de voorschriften voor zijn is mij niet bekend.

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”