Waar op letten velgen F60

Vanaf 2014
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

Waar op letten velgen F60

04 jan 2024, 10:01

Hallo allemaal,

Lang niet gezien of gesproken. Ik ben momenteel aan het kijken voor andere velgen onder mijn F60 Countryman. Het is een Cooper S van 2018. Ik heb daar een aantal vragen over.

Ik heb begrepen dat er bandenspanningssensoren in de wielen zitten. Hoe zit dat precies? Zijn die bijv. makkelijk over te zetten van de oude wielen (vermoeden: indien via het ventiel, dan zal sowieso wel alle lucht uit het wiel moeten)? Hoe kan ik zien dat ze evt, in andere wielen (via bijv. Marktplaats) er al dan niet in zitten?

Verder: als ik zo om me heen kijk zijn er een aantal wieltypes die zowel voor de F60 als de F54 Clubman verkrijgbaar zijn. "Toevallig" weet ik ook dat die auto's onderhuids technisch veel op elkaar lijken. Betekent dat ook dat de wielen uitwisselbaar zijn? Ik zie wel vaak dat de wielen specifiek voor F54 of F60 zijn. En als ze dan inderdaad/toch verschillend zijn, hoe kan ik zien dat ik de goede heb?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Groet,

Eelke
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Waar op letten velgen F60

04 jan 2024, 20:02

Er zitten inderdaad sensoren in de wielen, op het ventiel. Vandaar ook dat de ventielen van metaal zijn, en niet zo'n rubberen ventiel. Een nieuw setje (4 stuks en specifiek BMW/MINI) kost al snel richting ruim 200+ euro bij een bandenleverancier. Even snel wisselen is wel een dingetje. Band moet niet alleen leeg, maar ook van de velg af. Anders krijg je ze er echt niet uit, het past immers niet door het ventielgat. Er zitten batterijen in. Dus als je een 2e-hands setje vind, houdt er dan rekening mee dat ze wel eens sneller zonder stroom kunnen staan.
En om te zien of ze er al in zitten, metalen ventiel is zo zichtbaar aan de buitenkant. Maar wil je op zeker spelen, dan de wielen monteren/wisselen en een reset uitvoeren in de MINI. Als de sensoren herkent worden (reset gaat lopen), dan weet je dat ze werken en ook passen bij de MINI.

Ik heb wat sites bekeken om de specificaties van de velgen te achterhalen. De MINI- en BMW-shops vermelden dit helaas niet. Ik kom voor zowel de Clubman F54 als de Countryman F60 er op uit dat de steek 5x122 is met een asgat van 66,6mm. Dus daar lijken de velgen gelijk. Wellicht is de ET-waarde heel anders, maar die wisselt ook per type/breedte van de velg. Ik weet helaas niet wat de minimale of maximale waarde is per velgtype/-breedte.
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

Re: Waar op letten velgen F60

04 jan 2024, 21:20

Thanks voor het meedenken. Je beantwoord ook gelijk de vraag die ik nog vergat te stellen, nl. of er nog iets moet gebeuren om de nieuwe sensoren aan de auto te "koppelen". Dat is dus "gewoon" de reset. :-))
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Gebruikersavatar
innocenti1300
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Regio Den Bosch
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jun 2021, 10:07

Re: Waar op letten velgen F60

06 jan 2024, 20:44

Ik kan je bevestigen dat de F60 en F54 uitwisselbaar zijn. Ik rijd namelijk met 17inch F60 velgen op m'n Clubman.
Pas wel op met de oude Countryman velgen, die passen echt niet.

Steekmaat is 5x112
Naafgat 66,5mm
ET waarde is afhankelijk van de velgbreedte

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”