F54: Retrofit Union Jack Tail Lights

frenkthetenk
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:52
België

F54: Retrofit Union Jack Tail Lights

02 feb 2024, 15:20

Ik wil even deze post met jullie delen. Misschien hebben mede forumleden er nog wat aan die ook interesse hebben in deze retrofit voor de F54. Het is volgens mij iets ingewikkelder dan de bestaande howto hier voor het andere type.
IMG_2871.JPG
MiniF54_Before
Ik heb de halogeen achterlichten van onze F54 Clubman uit 2018 vervangen door Union Jack LED achterlichten. Ik heb de set besteld op een webshop uit Nederland (geen sponsor hier) dus ik zal de naam niet noemen (Bij interesse stuur even een PM). Ik heb hierbij ook de montageset besteld die zij aanbevelen. Achteraf voor mij was deze set niet nodig.

Onderzoek op YouTube heeft me geleerd dat er een adapter te koop in online die je aan de achterlichten kan koppelen. Voor de duidelijkheid, deze adapter set is verschillend van die wat ik hierboven beschreven heb. Er zijn blijkbaar ook 2 manieren om de Union Jack lichten te bekabelen (niet LED auto).
  • De officiele, hiervoor heb je de inbouwset nodig van de webshop maar dan moet er veel meer omgepind worden aan de bekabeling bij de passagiers kant. Bovendien moet er een kabel naar de achterlichten getrokken worden,…
  • Het gebruik van de adapter. Op YouTube is een instructievideo te vinden hoe die man dat doet. Je hebt er iets aan naar mijn mening maar net niet genoeg.
Ik heb voor optie 2 gekozen. Dus mijn stappenplan:

Koppel voordat je begint de batterij van de wagen los in de motorkap.

De A258*2B en A258*5B bestaan beiden uit 2 connector met een kapje erover. In het begin had ik geen idee hoe ik hieraan ging beginnen. Eerst doe je het hefboompje omhoog, dat ook weer vast zit met een klein klipje. Even indrukken en de hendel omhoog schuiven en je kan de connectorr voorzichtig los wiebelen uit het contact. Als ze los zijn dan zie je aan de zijkant heel klein klipje/inkeping in de grote connector. Met een hele fijne platte schroevendraaier heb ik langs de onderzijde van de connector het klipje los gekregen. Dan schijf je 1 van de 2 connector makkelijk eruit. Vervolgens doe je dat ook bij de andere connector. De nummers van de pins staan op de aparte connectors maar ook op de “kapconnector”. Even de gaatje tellen en je bent er zo.

Zodra je de connectors los heb kan je opnieuw met een scherp plat schroevendraaiertje het pinntje van het MQS stekkertje indrukken en zo uit de connector schuiven (tip, op youtube staan enkele instructie video’s hoe dat te doen (zoeken op car of automotive connector mqs).
IMG_2982.JPG
Connector met Pins
Wanneer je dit lukt kan je verder. Ik raad je aan om volgende volgorde aan te houden. Dan wen je alvast aan het losklikken van de connectors en pins.
  • In connector A258*5B heb ik pin 10 en 12 omgewisseld. Dan kan door ze beiden gewoon uit de connector te halen en om te prikken. Houd wel even bij welke waar zat. Ik maak altijd een foto of een notitie op een blaadje voordat ik iets los maak hoe/waar alles zat.
  • Dan komt de moeilijkere.
    Ik heb pin 32 van A258*2B naar pin 20 van A258*5B verhuisd.
    Ik heb pin 20 van A258*5B naar pin 32 van A258*2B verhuisd
    (je hebt hiervoor 2 kabels nodig van +/-20cm max, beide kabels zijn gelijkaardig
    gemaakt.)
1632

Aan het ene uiteinde gewoon de koperen kabel (0.75), aan het andere uiteinde een MQS stekker. De stekker van kabel 32 en 20 heb ik beiden afgeknipt en daar de koperen uiteindes aan gemaakt met een soldeerverbinding met krimpkous.
Vervolgens klik je de MQS verbinding op de nieuwe pins.

Vervolgens alles terug in de kapconnectors schuiven en de connector A258*2B en A258*5B opnieuw insteken in de plek waar je die los hebt geschoven. Wanneer de connector weer goed op zijn plek zit dan zeker ook de hefboom ook terug omlaag doen tot hij klikt.

Vervolgens heb ik de achterlampen ingebouwd. Ik heb alle plastic kappen van de achterdeuren gehaald maar ik weet niet of het echt een must is. Het werkt misschien wel iets handiger zonder kappen.
IMG_2933.JPG
F54_WorkInProgress
Het inbouwen is appeltje eitje, 4 moeren per zijde los schroeven en je kan de oude lamp voorzichtig eruit wiebelen. Union Jack lamp erin, 4 schroeven vast en hij zit stevig.

Vervolgens de connector adapter die ik extra gekocht had aangesloten. Let hierbij erop dat er 2 connectors zijn. Eentje met 4 kabels, eentje met 3 kabels. Deze komen overeen met de connectors op de adapter. Het zijn identieke connectors verder dus hier moet je even op letten.
1634
1633

Connector in de lamp klikken, andere kant doe je hetzelfde trucje. Deuren even dicht om te testen en klaar…. Zou je denken…..

Bij mij werkte er helemaal niks van de lampen. Ik kreeg op mijn boordcomputer wel de melding dat alle achterlichten “stuk” zijn. Normaal aangezien ik nog niet gecodeerd had.

Bij nazicht van de connector (die maar op 1 manier erin kan) zag ik dat er op bepaalde pins geen kabel geconnect was. Ik heb de adapter daarom omgebouwd naar volgens set-up. Voor deze connector zijn er ook MQS stekkers gebruikt. Je moet heb wel 2 keer eruit klikken merkte ik. Halverwege de connector zit hij nog een keer vast maar met hetzelfde trucje (even de connector induwen met een scherpe schroevendraaier) komt hij los.
1. Groen
2. Rood
3. Wit
4. Geel
5. Zwaart
6. Blauw

Dit heb ik voor beide adapters gedaan. Aangesloten en TADAAA. De lampen branden.
Vervolgens de wagen coderen. Hiervoor maak ik gebruik van Veepeak OBDCheck BLE en officiele bimmercode op mijn iphone. Als je ingelogd ben in je auto dan heb ik volgende aanpassingen gedaan:

BIMMERCODE:
1. BODY DOMAIN CONTROLLER
1. DAYTIME RUNNING LIGHT
Daytime running light tail lights outer part —> set to active
Daytime running light tail lights inner part —> set to active
2. LED CONVERSION
LED conversion reversing light —> set to active
LED conversion rear fog light —> set to active
LED conversion brake light —> set to active
LED conversion brake force display —> set to active
LED conversion rear turn signals —> set to active

==> CODE <==
==> START CODING <==

Alles werkt zoals verwacht.
Deze stap is wat handiger dan de originele manier (optie 1 in het begin van mijn verhaal). Volgens mij zit het enige verschil in de manier van connecten dat de listlampen achter dan nog steeds in de bumperlampen aan gaan maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ik ben allergisch voor rammelende dingen in de auto, daarom heb ik uit voorzorg de connectors van de adapter met vilttape ingepakt. Als deze dan door trilling de carroserie raken dan zal het getik enigsinds gedempt worden.
1637
Laatst gewijzigd door frenkthetenk op 05 feb 2024, 06:34, 1 keer totaal gewijzigd.
frenkthetenk
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:52
België

Re: F54: Retrofit Union Jack Tail Lights

02 feb 2024, 15:23

Nog wat extra afbeeldingen
1629
Afbeelding

Terug naar “MINI F56 (Hatchback), F55 (Hatchback 5-deurs), F54 (Clubman)”