F54: Retrofit Cruise Control

frenkthetenk
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:52
België

F54: Retrofit Cruise Control

19 jan 2024, 11:33

Hi all,

korte introductie van mezelf. Ik heb voor mijn vrouw een mooie tweedehands Clubman F54 gekocht, bouwjaar 2018. Helaas heeft de eerste eigenaar niet veel opties aangevinkt bij het bestellen. Enkele die ik zeker mis zijn cruise control en LED koplampen. Op internet heb ik vanalles gevonden over retrofit.

Ik vind mezelf handig genoeg om de retrofits zelf uit te voeren, echter aan de koplampen durf ik niet beginnen. Ik ben in contact geweest met een sponsor van het forum en voor mijn mini kan dit oplopen tot 2500 euro. Dat is me iets te prijzig. Ik zou het zelf graag willen doen maar er zijn toch iets teveel ja maars in dit verhaal (juiste lampen kopen, extra modules,...)

Dan maar naar de simpele, de cruise control. Ik ben van plan om deze in te gaan bouwen. Onze mini heeft een MFS, maar enkel met een limiter erop, geen buttons voor cruise control. Op marktplaats dan maar een stuurtje op de kop getikt die deze knopjes wel heeft. Het lijkt in ieder geval op ons stuur maar geen idee van welke mini het afkomstig is.

Zijn er forumleden die tips en tricks hebben. Ik ben van plan de buttons en bekabeling van het marktplaats stuur eraf te monteren en in te bouwen in ons stuur. Ik was eens benieuwd of er forumleden zijn die dit zelf gedaan hebben.

Ik zag ook op youtube dat het coderen via E-sys gedaan wordt. Kan dit eventueel ook via bimmercode? Daar heb ik namelijk wel een licentie voor en de hardware.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3239
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: F54: Retrofit Cruise Control

20 jan 2024, 11:10

Hoi Frenk,

NDH Automotive en MDM montage zijn binnen onze sponsoren de bedrijven die bijna niet anders doen dan inbouwen van modules in de 3de generatie MINI's. Ik weet niet bij wie je de vraag gesteld hebt maar als het inderdaad 2500€ gaat kosten dat is serieus geld. Als je met hun nog geen contact hebt gehad dan zou ik dat zeker even doen voor een second opinion.

Voor wat betreft cruise control lijkt me dat iets dat je niet via een OBD scanner en software op je mobiel kan programmeren, dat is echt iets wat in de computer geprogrammeerd moet worden. Je zou in contact met1 van bovenstaande bedrijven dat even kunnen vragen.

Succes
frenkthetenk
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:52
België

Re: F54: Retrofit Cruise Control

05 feb 2024, 06:41

Een zoektocht op het internet heeft helaas niets opgeleverd. Ik heb op marktplaats een tweedehands MFS stuur op de kop kunnen tikken. Met wat voorzichtig pielen heb ik alle onderdelen los gekregen van het stuur.

Het ging mij met name over de button link waarmee de cruisecontrol bediend kan worden. Onze wagen heeft enkel de limit dus ik hoop dat de bekabeling in het stuur van onze mini voorbereid is om de retroft te doen.

Zoals op de foto te zien is, is echter de knop van de cruise control niet helemaal spik en span meer. Maar ik kan geen replacement vinden voor alleen deze knop. Misschien heeft er hier iemand tips/trucs?

Ik zag wel dat je het MultiFunctioneleStuur als set kan kopen (alle buttons) maar dan zit je rond de 250 euro voor de set.

1640
1641
1642

Terug naar “Interieur en audio”