Rare geluiden vanuit schroefset?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Raj
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Rare geluiden vanuit schroefset?

25 jan 2012, 00:49

Hallo iedereen,

Zit een beetje in een dilemma..
Laatst mijn schroefset gemonteerd (merk: Knekker-set, maar dat mag de pret niet drukken, het is zo stug als een hobbelpaard maar daar gaat t mij niet om)

Alles goed en aardig, maar nu komt van voren de vering (rechsvoor?) een raar geluid vandaan als ik:
1.) over een heuvel rij, of een oneffenheid in de weg, dat de schroefset een soort: kloenk, maakt. Alsof de veer verdraait?
2.) ik rustig de oprit oprij en stuur

-Toplagers zijn nog goed, want ik heb de orginele veren weer teruggemonteerd en nu is niets te horen.
-Stilstaand al aan het stuur gedraaid en dan hoor je niets?
-Stabalisatorstangen nieuw aan beide kanten voor
-Ook al een stuk verhoogt zonder resultaat (zodat de veer meer op spanning zal komen)
-Zoekfunctie bied als antwoord: 1.) bouten nog een keer aandraaien, dit had ik al gedaan uit eigen zekerheid na het geluid, geen succes gehad (de bouten zijn met een luchthamer vastgezet) 2.) motorsteun kapot, dit kan niet ivm. geen geluid met orginele set.

Kan iemand mij hier een reden of oplossing voor geven? Ik schaam me kapot als ik zo in de zomer moet gaan rondrijden..

T gaat om een R53 uit 2002,

alvast bedankt!!! :)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

25 jan 2012, 13:40

denk dat het komt doordat het ijzer-op-ijzer is.. de duurdere varianten hebben (hard)rubber ophangingen in het systeem zelf en naar het voertuig..
Daarom ook een Groupbuy gestart voor de D2-set.. deze heeft alles in rubber opgehangen, zorgt voor minder tot geen bijgeluiden en zorgt ook nog voor comfort ;)

Maar als je de auto verhoogd wordt de spanning op de veer minder ipv hoger.. weer een voordeel van de wat duurdere sets, deze kan je in hoogte stellen zonder de voorspanning van de veer te veranderen..
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
coendek
Stoepsleutelaar

25 jan 2012, 13:49

BMX schreef:denk dat het komt doordat het ijzer-op-ijzer is.. de duurdere varianten hebben (hard)rubber ophangingen in het systeem zelf en naar het voertuig..
Daarom ook een Groupbuy gestart voor de D2-set.. deze heeft alles in rubber opgehangen, zorgt voor minder tot geen bijgeluiden en zorgt ook nog voor comfort ;)

Maar als je de auto verhoogd wordt de spanning op de veer minder ipv hoger.. weer een voordeel van de wat duurdere sets, deze kan je in hoogte stellen zonder de voorspanning van de veer te veranderen..
ehm.. klopt niet echt wat je allemaal zegt :oops:
BMX schreef:denk dat het komt doordat het ijzer-op-ijzer is.. de duurdere varianten hebben (hard)rubber ophangingen in het systeem zelf en naar het voertuig..
Als het goed is dan gebruikt Raj zijn OEM topmounts gewoon..

BMX schreef:Maar als je de auto verhoogd wordt de spanning op de veer minder ipv hoger.. weer een voordeel van de wat duurdere sets, deze kan je in hoogte stellen zonder de voorspanning van de veer te veranderen..
Op het moment dat je de auto hoger zet gaat de veer richting de bovenkant waardoor je de veer nog meer insluit.. waardoor er dus MEER spanning op komt te staan.

Als je de stel schotel helemaal naar beneden draait dan heb je zelfs kan dat de veer los komt te liggen tussen de schotels bij uitveren.. dus MINDER spanning..

dit is wat ik dacht:
1.zitten die stangetjes goed vast (stabilinks)
2.zit de bovenste schotel goed vast?
3.Blokt de veer? klappen de windingen op elkaar? Kun je goed zien aan de veer zelf.
zie de KW gele veer (de beschadigingen tussen de windingen (BEETJE is goed.. maar niet zoals hier:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 210&type=1

4 zit de bout (18mm geloof ik) achterop het fusé goed vast?
Raj
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

25 jan 2012, 15:14

Precies, ik gebruik mijn OEM topmounts,

Ik dacht eerst dat misschien een bout van het subframe wat los zou zijn, maar dit lijkt me raar, --> Met originele schokdempers en veren nergens last van.
1.zitten die stangetjes goed vast (stabilinks)
1.) De stabilisator stangen zitten ook goed vast, kreeg er toen de tijd geen beweging meer in, vast is vast ;)
2.zit de bovenste schotel goed vast?
2.) De bovenste schotel zit ook vast gedraaid met de drie 13er moertjes. Kruislings vastgedraaid.
3.Blokt de veer? klappen de windingen op elkaar? Kun je goed zien aan de veer zelf.
zie de KW gele veer (de beschadigingen tussen de windingen (BEETJE is goed.. maar niet zoals hier:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 210&type=1

3.) Enige wat ik zie van slijtage is dit:
Afbeelding

4 zit de bout (18mm geloof ik) achterop het fusé goed vast?
4.)De 18 mm bout zat zo vast dat deze met het losmaken om de originele set eronder te zetten was overgebroken. Vaster zetten was dus geen optie.
(Oke nu ik even logisch nadenk, zou dit misschien een kwaaltje kunnen zijn geweest? dat de bout al richting hemel aan het gaan was en dus niet meer de volledige kracht kon uitoefenen om de poot vast te houden?)[/img]

Kan het geluid ook veroorzaakt worden doordat die rubberen behuizing aan de binnenkant te hoog zit?

Coen bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Raj op 25 jan 2012, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
coendek
Stoepsleutelaar

25 jan 2012, 15:20

Raj schreef: 2.) De bovenste schotel zit ook vast gedraaid met de drie 13er moertjes. Kruislings vastgedraaid.
Ik had het over de centrale moet waarmee de zuigerstang vast zit :)

EDIT:

nu zie ik wat er verkeerd is..

de 2de winding is te small gewikkeld waardoor hij tegen de schotel aankomt...

Nieuwe veer monteren wss :( (of daar stukje slang omheen doen

Coen
Raj
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

25 jan 2012, 15:32

Hmm, klinkt vrij logish wat je daar zegt.
Ik denk dat het stuk slang de goedkoopste oplossing is, maar kan dit verder geen kwaad?

Dikte van de veer is 12mm

edit:
De veer van de zuigerstang is ook vastgemaakt met n luchthamer.
coendek
Stoepsleutelaar

25 jan 2012, 16:12

slang is goedkoopste oplossing..

of het kwaad kan? neuh..

OEM leveranciers werken heel vaak met slang omdat ze werken met GROTE foutmarges omdat ze bijvoorbeeld veel aantallen maken (of gewoon lui zijn)

Ik zal eens kijken of we slang hebben voor 12mm....

Coen
Raj
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

25 jan 2012, 16:26

Ik heb anders al krimpkous gevonden
Krimpkous - Lengte ca. 50cm - Diameter voor het krimpen 12,7mm - Krimpt tot 6,35mm
Kost 1,30..
Will do the job
coendek
Stoepsleutelaar

25 jan 2012, 16:36

slang wat ik heb is voor veren speciaal maar let me know :)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 jan 2012, 17:14

Krimpkous lijkt me te dun (en dus wellicht nog geluid geven) en snel doorslijten...
Raj
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

25 jan 2012, 17:50

Daar dacht ik net ook aan, slijtage. Hoe zit het met jou slang dan coen?
En wat kost t :)?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”