Schroefset bout breekt af

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Craen89
Be Mini
Be Mini
Locatie: 's-Heerenhoek
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 nov 2013, 20:56

Schroefset bout breekt af

29 mei 2014, 18:00

Ben ik mijn schroefset aan het monteren breekt mijn bout g*d af voorste schroefset en de bout die vast zit aan je fusee

Kan iemand mij zeggen hoe ik deze er uitkrijg?
Mini Cooper S R53 2003 / Rota Subzero's 17x7,5j / Orranje Stealth CAI / AP Schroefset / Milltek catback

Afbeelding
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Reuver
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 mar 2014, 09:56

Re: Schroefset bout breekt af

31 mei 2014, 18:26

Och de god! Bereid je maar voor en ik hoop dat je technisch bent! Ik heb precies hetzelfde gehad volgenw mij..

De bout wat achter zit? Die zegt maar zorgt dat je fusee zich klemt om je veerpoot?
Zo ja kan ik je wel precies vertellen wat ik grdaan heb en das best veel werk en gevaarlijk als je het verneukt!
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mar 2012, 14:48

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 02:45

bij mij is het toen doorgeslepen en is er een nieuw fuseestuk op gezet. Die bouten krijg je er echt het makkelijkst af met een luchttol.

Sterkte ermee iig!
Afbeelding
TimonBril
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Epe
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2012, 18:05

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 03:05

Fusee eraf en boren maar..
Daarna is het een kwestie van dikke bout plus moer. Zo heb ik het opgelost iig
Het kostte mij wel 10 boortjes helaas
wheeler
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Leeuwarden
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 jun 2010, 11:54

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 10:48

TimonBril schreef:Fusee eraf en boren maar..
Daarna is het een kwestie van dikke bout plus moer. Zo heb ik het opgelost iig
Het kostte mij wel 10 boortjes helaas
Zo hebben Koos en Rob het ook bij mij opgelost. Gat boren door oude bout heen, doorslijpen en nieuwe bout+moer er doorheen om weer klemkracht te krijgen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 11:36

die bout wil idd nogal eens afbreken bij wat oudere MINI's.

tip voor degene die nog een schroefset willen gaan plaatsen: spuit een week van tevoren alle bouten die je los moet maken in met WD40. Herhaal het desnoods een aantal keer. Dat maakt de kans op afbrekende bouten een stuk kleiner. Geldt vooral voor de R53 rijders, aangezien die al wat ouder zijn en daar de boel meestal een stuk vaster zit.

Luchtsleutel gebruiken is natuurlijk een stuk handiger maar maakt het risico op afbreken nog veel groter. Je kan beter eerst proberen het zonder luchtsleutel los te krijgen, dan heb je iets meer gevoel wat er gebeurd. Aan de andere kant, de bout van Martin (wheeler) brak ik ook af met pure handkracht. Maar goed; ik ben dan ook lomp sterk :mrgreen: :mrgreen: :feest
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Reuver
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 mar 2014, 09:56

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 11:45

Ik heb inderdaad ook de hele fusee eraf gehaald en o de werkbank rustig uit geboord.. Daarna met ern speciale linkse tap het overige met geluk eruit gekregen. De andere kant van de bout hebben we uitgeboord en met een schroevendraaier eruit geslagen. Daarna met een speciale tap opnieuw opgetapt. Dit omdat het ook een sterker metaal bout is (10.9).

De bout gehaald bij de dealer 5 euro volgens mij uif het hoofd M12x60 1,5 10.9
Deze erin gedraaid en dat ging allemaal goed en soepel. Speciaal vet erop (mijn buurman heeft een racer en doet al jaren in de autos. Hij werkt op een booreiland als head mechanic engenier) dus hij neemt altijd mooi gereeedschap en smeer en vetten mee vanuit daar) bout ingevet en vastgezet. Heb toen ook gelijk een nieuwe reactiestang en fuseekogel erop gezet gezien deze ook nirt meer goed waren.

Proberen om rustig te boren en te tappen. Als je de schroefdraad verneukt kan je een nieuwe fusee kopen!
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
wheeler
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Leeuwarden
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 jun 2010, 11:54

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 11:52

mushrop schreef:die bout wil idd nogal eens afbreken bij wat oudere MINI's.
Aan de andere kant, de bout van Martin (wheeler) brak ik ook af met pure handkracht. Maar goed; ik ben dan ook lomp sterk :mrgreen: :mrgreen: :feest
LOL. Ik heb de kop hier nog wel liggen maar aan structuur te zien was deze sowieso wel gebroken, schroefeind is ook wel heel stuk dus dan helpt WD40 ook nauwelijks meer. Ik denk dat de oplossing nu voor mij prima werkt, zal auto nog eens opkrikken hoe het erbij ligt en of bout nog voldoende klemkracht geeft.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Reuver
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 mar 2014, 09:56

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 13:21

Snap sowieso niet dat ze een bout gebruiken met compleet schroefdraad. Logisch dat 2 verschillende metalen dan hartsikke aan mekaar rotten naar 12 jaar niet los te zijn geweest.. Beter halve schroefsdraad dat die zich alleen in het einde vastpakt
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 13:44

Klopt, die constructie is redelijk kansloos en gedoemd om vast te rotten na verloop van tijd. Bij de tweede generatie is het ook vervangen door een bout+moer. Denk dat de eerste constructie nog een Rover dingetje was
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Bjornjacobs
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:18

Re: Schroefset bout breekt af

01 jun 2014, 13:45

En een sterkere staalsoort. Het zit toch op een plek waar alle zooi en nattigheid kan komen. Als het vast gerot zit is de overgang van de kop naar de draad de zwakke plek. Een sterke bout met enigszins elastische eigenschappen had hier zeker gekund. moeten ipv kunnen is misschien beter.
Mini cooper R50 2005
Craen89
Be Mini
Be Mini
Locatie: 's-Heerenhoek
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 nov 2013, 20:56

Re: Schroefset bout breekt af

05 jun 2014, 13:16

De aanhouder wint! Na veel gevloek gek*t en gekloot zit mijn schroefset eronder
Thnx voor adviezen guys

Afbeelding
Mini Cooper S R53 2003 / Rota Subzero's 17x7,5j / Orranje Stealth CAI / AP Schroefset / Milltek catback

Afbeelding
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Reuver
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 mar 2014, 09:56

Re: Schroefset bout breekt af

08 jun 2014, 08:02

gelukkig!

Hoe bevalt die?
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
Craen89
Be Mini
Be Mini
Locatie: 's-Heerenhoek
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 nov 2013, 20:56

Re: Schroefset bout breekt af

10 jun 2014, 12:57

Hij bevalt prima en deed het goed tijdens de miniacs rit
Mini Cooper S R53 2003 / Rota Subzero's 17x7,5j / Orranje Stealth CAI / AP Schroefset / Milltek catback

Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”