Enge ratel in het blok.

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
mikert24
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2014, 18:38

Enge ratel in het blok.

20 jan 2015, 17:29

Hoi, mijn zwagertje heeft per ongeluk vol syntheet gemixt met normale olie. Dit lijkt geresulteerd te hebben in een ratel die vergelijkbaar is met de verhalen die je leest als de kettingspanner zijn werk niet goed doet. Maar het vreemde is dat hij dit alleen doet als de olie warm wordt. Bij het spanner verhaal tikt ie normaal gesproken alleen als ie koud is. Tevens is de mini vermogen kwijt :shock:
In mijn beleving zou het volgende aan de hand kunnen zijn:
1- Slechte olie, slechte functie van de spanner en hierdoor distributie versprongen? Zou het missen van vermogen verklaren...

2- Slechte olie, slechte functie van de spanner, en dat openbaart zich bij warme motor. Maar hoe zit het dan met het missende vermogen?

3- Slechte olie, hierdoor slechte werking van de klepstoters. Dit zou het tikken kunnen verklaren, maar toch niet het missende vermogen?

Ik heb de neiging om de distributie te vervangen en dan meteen te kijken of de timing nog klopt. Zijn er merktekens, zo ja: waar?

Iemand enig idee? En alvast bedankt voor de moeite!
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

Re: Enge ratel in het blok.

20 jan 2015, 20:42

Slecht olie is er niet echt meer.
Te dikke olie zou kunnen.
Mixen van mineraal met volsytheet is geen enkel probleem.
Wat voor type mini heb je r50/53 of56?
mikert24
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2014, 18:38

Re: Enge ratel in het blok.

22 jan 2015, 12:41

Ik bedoelde een mengsel van 2 soorten olie. Als ik het web mag geloven dan wordt de werking van de synthetische olie teniet gedaan door de minerale olie.
Het gaat om een r50. (van mijn zwagertje)
Ik zoek me te pletter en zou graag een schema/tekening hebben waar de distributie timing op staat.
mikert24
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2014, 18:38

Re: Enge ratel in het blok.

31 jan 2015, 14:20

Nou,ik ben iets verder..... spanner vervangen: niks, nog steeds zeer enge ratel.
Distributie timing gecheckt: ook ok.
Er blijft in mijn ogen dan maar één ding over: krukaslagers/drijfstanglagers.......dit zou de ratel verklaren, maar de mini is ook vermogen kwijt, hoe zou dat dan komen?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Enge ratel in het blok.

31 jan 2015, 14:47

Heb je de auto uitgelezen? Want als er foutcodes voorkomen, schiet het engine management in veilige modus.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Enge ratel in het blok.

31 jan 2015, 15:37

Hoe heb je de timing gecheked? Je kan de timing van de nokkenassen alleen meten met een daarvoor bedoelde timingset. Met die set kan je ook meten hoeveel speling er op je ketting zit. De spanners zijn inmiddels geupgrade, iets korter maar met veel meer veerspanning.
mikert24
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2014, 18:38

Re: Enge ratel in het blok.

31 jan 2015, 19:45

Het gaat over een "gewone" mini one 1600 met (volgens mij) 90 pk. Ik heb de timing gechecked door de distributie deksel eraf te halen en de merktekens op de ketting te vergelijken met de tekens op de tandwielen. Dit klopt. Ook geen schade in de kap of op de ketting geleiders.
De ratel (die pas gaat voorkomen als de olie warm (lees dun) wordt) klinkt zeer onheilspellend, en ik vermoed dat de lagers een opdonder hebben gehad door het vreemde oliemengsel. De ruimte in de lagers wordt door dunne/ warme olie minder goed gevuld, vandaar de symptonen alleen als ie wat warmer is (mijn theorie)
De ratel is dusdanig hard dat ik bang ben dat het krusas ook moet worden geslepen, dit i.c.m. overmaat lagers. Dit kan al met al een aardige (revisie) duit gaan kosten. Ons plan is om een vrij jonge motor te kopen en die erin te hangen..... tot zo ver eigenlijk geen probleem, het enige waar ik als "hoofd" monteur mee zit is: stel ik de juiste diagnose? Erg lastig.
De ratel lijkt uit het onderblok te komen en als ik bij mijn eigen hobby auto (c-kadett) zo'n ratel hoor dan ga ik standaard al op zoek naar een ander blok. Het moeilijke is dat de mini van mijn zwagertje is en ik hem niet op onnodige kosten wil jagen....... SOS



O, nog één ding: stel er zit een storing in wat het vermogensverlies verklaart, blijft het motormanegment lampje dan niet branden? (zeg maar noodloop. als dat er zowiezo op zit?)
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Enge ratel in het blok.

31 jan 2015, 19:58

Blok reviseren is een stuk goedkoper dan een ander blok. En dan weet je ook niet wat je koopt. Ik zou toch ff de rek vd ketting meten. Die lagers gaan echt niet kapot van een 50/50mix olie. Zeker met zo weinig vermogen.

Schema van de timing bestaat niet.
mikert24
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2014, 18:38

Re: Enge ratel in het blok.

31 jan 2015, 21:41

De rek van de ketting meten. Ok, is te doen (vergelijken met de nieuwe ketting die ik heb liggen)
Maar kan het zo zijn dat de ketting in 1x zo veel rekt dat de timing in 1x van slag is?
Ik kan nog wel even de compressie meten, hoeveel behoort ie te zijn?

Ander blok valt wel mee: 1 met 110.000 km achter de rug voor 750 euro, en 1 met 60.000 voor 950 euro. Vind ik echt wel mee vallen. Als ik voor een blok ga kijken voor mijn kadett (omgebouwd naar 16v) dan ben ik voor een blok ook 750 kwijt, maar dan wel 20 jaar oud en minstens 150.000 km

En sorry voor al de vragen, zit hier behoorlijk mee in mijn mik, en ben erg dankbaar voor de feedback van jullie.
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Enge ratel in het blok.

31 jan 2015, 22:36

Nee je meet de rek door de spanner eruit te draaien en een speciaal tooltje erin te draaien met aanhaalmoment 3nm. Dus eigenlijk de aanslag ervan. Je kan ook ff kijken met een schroevendraaier hoever hij erin kan, als dat meer is dan de spanner lang is is er teveel speling.

Je hebt al een blok. Kan je beter de boel vernieuwen voor die €650,-
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Enge ratel in het blok.

31 jan 2015, 22:41

Zei je nou een R50, zo'n Tritec blok?

Daar weet ik geen ruk van, R56 kan ik inmiddels lezen en schrijven.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Enge ratel in het blok.

01 feb 2015, 01:59

Ik zou Roy bellen, die heeft nog wel wat R50 blokken staan.

Reviseren is erg duur als je het goed wil doen
mikert24
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2014, 18:38

Re: Enge ratel in het blok.

01 feb 2015, 11:55

Daveke schreef:Ik zou Roy bellen, die heeft nog wel wat R50 blokken staan.

Reviseren is erg duur als je het goed wil doen
Precies, heb er 3 gevonden, komt goed :icon_top:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”