Hoi, mijn zwagertje heeft per ongeluk vol syntheet gemixt met normale olie. Dit lijkt geresulteerd te hebben in een ratel die vergelijkbaar is met de verhalen die je leest als de kettingspanner zijn werk niet goed doet. Maar het vreemde is dat hij dit alleen doet als de olie warm wordt. Bij het spanner verhaal tikt ie normaal gesproken alleen als ie koud is. Tevens is de mini vermogen kwijt
In mijn beleving zou het volgende aan de hand kunnen zijn:
1- Slechte olie, slechte functie van de spanner en hierdoor distributie versprongen? Zou het missen van vermogen verklaren...
2- Slechte olie, slechte functie van de spanner, en dat openbaart zich bij warme motor. Maar hoe zit het dan met het missende vermogen?
3- Slechte olie, hierdoor slechte werking van de klepstoters. Dit zou het tikken kunnen verklaren, maar toch niet het missende vermogen?
Ik heb de neiging om de distributie te vervangen en dan meteen te kijken of de timing nog klopt. Zijn er merktekens, zo ja: waar?
Iemand enig idee? En alvast bedankt voor de moeite!
Enge ratel in het blok.
- spenki
- Sponsor
- Contacteer:
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Slecht olie is er niet echt meer.
Te dikke olie zou kunnen.
Mixen van mineraal met volsytheet is geen enkel probleem.
Wat voor type mini heb je r50/53 of56?
Te dikke olie zou kunnen.
Mixen van mineraal met volsytheet is geen enkel probleem.
Wat voor type mini heb je r50/53 of56?
- mikert24
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Ik bedoelde een mengsel van 2 soorten olie. Als ik het web mag geloven dan wordt de werking van de synthetische olie teniet gedaan door de minerale olie.
Het gaat om een r50. (van mijn zwagertje)
Ik zoek me te pletter en zou graag een schema/tekening hebben waar de distributie timing op staat.
Het gaat om een r50. (van mijn zwagertje)
Ik zoek me te pletter en zou graag een schema/tekening hebben waar de distributie timing op staat.
- mikert24
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Nou,ik ben iets verder..... spanner vervangen: niks, nog steeds zeer enge ratel.
Distributie timing gecheckt: ook ok.
Er blijft in mijn ogen dan maar één ding over: krukaslagers/drijfstanglagers.......dit zou de ratel verklaren, maar de mini is ook vermogen kwijt, hoe zou dat dan komen?
Distributie timing gecheckt: ook ok.
Er blijft in mijn ogen dan maar één ding over: krukaslagers/drijfstanglagers.......dit zou de ratel verklaren, maar de mini is ook vermogen kwijt, hoe zou dat dan komen?
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Heb je de auto uitgelezen? Want als er foutcodes voorkomen, schiet het engine management in veilige modus.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Beetle
- Mod virus alert!
- Locatie: s-Heerenhoek
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Hoe heb je de timing gecheked? Je kan de timing van de nokkenassen alleen meten met een daarvoor bedoelde timingset. Met die set kan je ook meten hoeveel speling er op je ketting zit. De spanners zijn inmiddels geupgrade, iets korter maar met veel meer veerspanning.
- mikert24
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Het gaat over een "gewone" mini one 1600 met (volgens mij) 90 pk. Ik heb de timing gechecked door de distributie deksel eraf te halen en de merktekens op de ketting te vergelijken met de tekens op de tandwielen. Dit klopt. Ook geen schade in de kap of op de ketting geleiders.
De ratel (die pas gaat voorkomen als de olie warm (lees dun) wordt) klinkt zeer onheilspellend, en ik vermoed dat de lagers een opdonder hebben gehad door het vreemde oliemengsel. De ruimte in de lagers wordt door dunne/ warme olie minder goed gevuld, vandaar de symptonen alleen als ie wat warmer is (mijn theorie)
De ratel is dusdanig hard dat ik bang ben dat het krusas ook moet worden geslepen, dit i.c.m. overmaat lagers. Dit kan al met al een aardige (revisie) duit gaan kosten. Ons plan is om een vrij jonge motor te kopen en die erin te hangen..... tot zo ver eigenlijk geen probleem, het enige waar ik als "hoofd" monteur mee zit is: stel ik de juiste diagnose? Erg lastig.
De ratel lijkt uit het onderblok te komen en als ik bij mijn eigen hobby auto (c-kadett) zo'n ratel hoor dan ga ik standaard al op zoek naar een ander blok. Het moeilijke is dat de mini van mijn zwagertje is en ik hem niet op onnodige kosten wil jagen.......
O, nog één ding: stel er zit een storing in wat het vermogensverlies verklaart, blijft het motormanegment lampje dan niet branden? (zeg maar noodloop. als dat er zowiezo op zit?)
De ratel (die pas gaat voorkomen als de olie warm (lees dun) wordt) klinkt zeer onheilspellend, en ik vermoed dat de lagers een opdonder hebben gehad door het vreemde oliemengsel. De ruimte in de lagers wordt door dunne/ warme olie minder goed gevuld, vandaar de symptonen alleen als ie wat warmer is (mijn theorie)
De ratel is dusdanig hard dat ik bang ben dat het krusas ook moet worden geslepen, dit i.c.m. overmaat lagers. Dit kan al met al een aardige (revisie) duit gaan kosten. Ons plan is om een vrij jonge motor te kopen en die erin te hangen..... tot zo ver eigenlijk geen probleem, het enige waar ik als "hoofd" monteur mee zit is: stel ik de juiste diagnose? Erg lastig.
De ratel lijkt uit het onderblok te komen en als ik bij mijn eigen hobby auto (c-kadett) zo'n ratel hoor dan ga ik standaard al op zoek naar een ander blok. Het moeilijke is dat de mini van mijn zwagertje is en ik hem niet op onnodige kosten wil jagen.......
O, nog één ding: stel er zit een storing in wat het vermogensverlies verklaart, blijft het motormanegment lampje dan niet branden? (zeg maar noodloop. als dat er zowiezo op zit?)
- Beetle
- Mod virus alert!
- Locatie: s-Heerenhoek
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Blok reviseren is een stuk goedkoper dan een ander blok. En dan weet je ook niet wat je koopt. Ik zou toch ff de rek vd ketting meten. Die lagers gaan echt niet kapot van een 50/50mix olie. Zeker met zo weinig vermogen.
Schema van de timing bestaat niet.
Schema van de timing bestaat niet.
- mikert24
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
De rek van de ketting meten. Ok, is te doen (vergelijken met de nieuwe ketting die ik heb liggen)
Maar kan het zo zijn dat de ketting in 1x zo veel rekt dat de timing in 1x van slag is?
Ik kan nog wel even de compressie meten, hoeveel behoort ie te zijn?
Ander blok valt wel mee: 1 met 110.000 km achter de rug voor 750 euro, en 1 met 60.000 voor 950 euro. Vind ik echt wel mee vallen. Als ik voor een blok ga kijken voor mijn kadett (omgebouwd naar 16v) dan ben ik voor een blok ook 750 kwijt, maar dan wel 20 jaar oud en minstens 150.000 km
En sorry voor al de vragen, zit hier behoorlijk mee in mijn mik, en ben erg dankbaar voor de feedback van jullie.
Maar kan het zo zijn dat de ketting in 1x zo veel rekt dat de timing in 1x van slag is?
Ik kan nog wel even de compressie meten, hoeveel behoort ie te zijn?
Ander blok valt wel mee: 1 met 110.000 km achter de rug voor 750 euro, en 1 met 60.000 voor 950 euro. Vind ik echt wel mee vallen. Als ik voor een blok ga kijken voor mijn kadett (omgebouwd naar 16v) dan ben ik voor een blok ook 750 kwijt, maar dan wel 20 jaar oud en minstens 150.000 km
En sorry voor al de vragen, zit hier behoorlijk mee in mijn mik, en ben erg dankbaar voor de feedback van jullie.
- Beetle
- Mod virus alert!
- Locatie: s-Heerenhoek
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Nee je meet de rek door de spanner eruit te draaien en een speciaal tooltje erin te draaien met aanhaalmoment 3nm. Dus eigenlijk de aanslag ervan. Je kan ook ff kijken met een schroevendraaier hoever hij erin kan, als dat meer is dan de spanner lang is is er teveel speling.
Je hebt al een blok. Kan je beter de boel vernieuwen voor die €650,-
Je hebt al een blok. Kan je beter de boel vernieuwen voor die €650,-
- Beetle
- Mod virus alert!
- Locatie: s-Heerenhoek
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Zei je nou een R50, zo'n Tritec blok?
Daar weet ik geen ruk van, R56 kan ik inmiddels lezen en schrijven.
Daar weet ik geen ruk van, R56 kan ik inmiddels lezen en schrijven.
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Ik zou Roy bellen, die heeft nog wel wat R50 blokken staan.
Reviseren is erg duur als je het goed wil doen
Reviseren is erg duur als je het goed wil doen
- mikert24
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Enge ratel in het blok.
Precies, heb er 3 gevonden, komt goedDaveke schreef:Ik zou Roy bellen, die heeft nog wel wat R50 blokken staan.
Reviseren is erg duur als je het goed wil doen
Onze sponsors