R53 flexibel stuk spruitstuk gescheurd

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
Meatwagon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gorinchem
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2019, 16:43

R53 flexibel stuk spruitstuk gescheurd

21 aug 2023, 10:03

Goedemorgen!

Sinds kort indentificeerd mijn R53 zich als tractor :lol:.

Enkele weken geleden is hij ontzettend veel herrie gaan maken, waar ik er bij mijn garage achterkwam dat het flexibel stuk van mijn spruitstuk gescheurd is.
Nu klinkt dit best wel dik als je door een tunnel heen vliegt, maar dat kan natuurlijk geen stand houden. Voor de motor is dit uiteraard ook niet goed.

Er ligt een Janspeed spruitstuk onder. https://www.lohen.co.uk/janspeed-manifold
Nu heb ik een aantal vragen.

1. Ik lijk alleen het volledige spruitstuk te kunnen vinden in het buitenland, het flexibel stuk is niet los verkrijgbaar. Tenminste, mijn gevoel zegt dat dit stuk een specifieke maat moet hebben. Daarnaast lijkt het mij ook voordeliger om gewoon een volledig nieuw spruitstuk aan te schaffen, in plaats van de uren te betalen om dit flexibel stuk er tussen te laten lassen. Wat zou wijsheid zijn?

2. Ik kan, zoals in bovenstaande link te zien, een nieuw spruitstuk bestellen, maar sindskort betalen wij ook de nodige importkosten, dat houd mij een beetje tegen. Heeft iemand hier wellicht nog een Janspeed spruitstuk liggen, of kent iemand die dit heeft?

3. Stel ik kan niet meer hetzelfde spruitstuk vinden (behalve vanuit het buitenland), wat zouden jullie adviseren? Ik vermoed dat, wanneer er een ander spruitstuk onderkomt, zoals een Scorpion o.i.d., de wagen ook even de bank op moet om deze weer strak af te stellen?

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee, en wie weet kan iemand mij uit de brand helpen.

Dank alvast voor de moeite!
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R53 flexibel stuk spruitstuk gescheurd

22 aug 2023, 15:11

Een goede lasser moet dat kunnen repareren tenzij dat deel helemaal rot is.
Spruitstuk moet wel gedemonteerd worden om het goed te lassen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”