Project: Blok revisie r53, 2003.

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Baastim
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2020, 10:49

Project: Blok revisie r53, 2003.

13 mar 2024, 07:59

Beste mede mini gekken,

Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik actief geweest ben op dit forum. Een aantal jaar geleden, toen ik mijn r53 aan heb geschaft heb ik hier veel kennis mogen vergaren, dank daarvoor!

In december 2022 ontstond er motorschade aan mijn R53, ik was nog steeds net zo verliefd op het autootje als dat ik was toen ik hem kocht dus ik besloot om een donorauto te scoren en een blokwissel uit te voeren.
Het was een ambitieus plan aangezien ik zelf nooit aan auto’s had gewerkt. Een goede vriend van mij heeft mij destijds geholpen, hij is monteur en heeft een werkplaats/gereedschap. De wissel is toen gelukt, met dank aan YouTube en mijn maatje.

Het eerste blok heb ik helaas zelf om zeep geholpen, toen ik de auto kocht heb ik met grote regelmaat het olie pijl gecontroleerd, dat was constant op niveau dus ik was in de veronderstelling dat dat blok niet lekte/verbruikte, uiteindelijk dus gestopt met het pijlen van de olie, met enorme gevolgen. Daar baalde ik flink van en het was echt een beginnersfout, toch heeft het mij wel een avontuur rijker gemaakt (een blok wissel).

Helaas, na iets meer dan een jaar rijplezier begon ook dit blok zo’n 4 weken geleden kuren te vertonen, ik hoorde helaas een heel bekend en pijnlijk geluid. Wederom, motorschade. Wat er dit keer gebeurd is weet ik niet precies, ik heb stelselmatig het oliepeil gecheckt en aangevuld wanneer nodig.
Wellicht dat ik daar de aankomende weken achter kom. Het blok had al flink wat gelopen,

Nou is de liefde voor mijn r53 nog steeds niet weg, dus als youtube certified mechanic heb ik besloten om (wederom samen met mijn maatje) het blok te reviseren. Een spannende klus maar het lijkt me enorm leerzaam!

Nou ben ik gister druk bezig geweest met het maken van een lijstje met onderdelen.
Ik wilde vragen of er mensen zijn hier op het forum die zelf ook een keer een revisie hebben uitgevoerd en of zij nog tips/puntjes van aandacht hebben voor het r53 blok. Het gaat trouwens om een 2003 model, dus pre-facelift.
Tot nu toe heb ik het volgende lijstje aan onderdelen! Mocht er feedback op het lijstje zijn dan hoor ik het graag!


Krukas keerring
Krukaslager set
Drijfstanglagers
Oliepomp
Klepstoter
Cilinderkop vlakken/testen
Ketting set
Inlaatspruitstuk
Uitlaatpakking
Water pomp
Thermostaat
Multiriem set
Kleppendekselpakking
Koppeling set
Motorolie
Versnellingsbak olie
Koelvloeistof
Zuigerveer set
Distributie set
Oliefilterhuis
vht blokspuitverf
bougies




Groetjes, Tim
Gebruikersavatar
HHBBXX
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Velp en Kolverath
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 aug 2023, 08:56
Nederland

Re: Project: Blok revisie r53, 2003.

13 mar 2024, 09:57

Hoi Tim,

Balen dat jouw (2e) blok ook een grote reparatie vraagt. :shock:
Wel leuk voor ons dat je ons hier een beetje bij betrekt. Helaas kan ik niets toevoegen voor je, want die kennis hebt ik niet. Ik wens je wel veel succes met de revisie en hoop dat je af en toe wat foto's plaatst, dan kunnen we volgen wat je aan het doen bent.

Succes!

Groeten,
Harry.
Youth isn't a time of life, it's a state of mind
Baastim
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2020, 10:49

Re: Project: Blok revisie r53, 2003.

13 mar 2024, 10:21

Hoi Harry,

Ik zal zeker foto's maken en die af en toe delen! Ik zal heel eerlijk toegeven dat ik ook (nog) niet alle kennis paraat heb, dus die ben ik zoveel mogelijk aan het vergaren, vandaag mijn vraag haha. Dank voor je reactie!

Groetjes, Tim
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Project: Blok revisie r53, 2003.

13 mar 2024, 11:55

Jeetje Tim, jij hebt wel pech. :(
Ik doe wel wat klein onderhoud aan mijn auto's maar een motorwissel of revisie zou ik niet zien zitten.
Respect dat jij dat samen met je maat wél doet. Ik moet me dus helaas aansluiten bij Harry.
Succes!!!

p.s. Misschien kun je de motor intern versterken, zeker als je eventueel wilt tunen.
RobG
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 50
Lid geworden op: 31 okt 2022, 14:36

Re: Project: Blok revisie r53, 2003.

13 mar 2024, 17:03

tip bij montage van je krukas,drijfstang,nokkenas en andere schaallagers gebruik lager montage/inloop pasta
R53
Baastim
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2020, 10:49

Re: Project: Blok revisie r53, 2003.

13 mar 2024, 17:52

Ach, het is inderdaad even vervelend, maar het houdt mij in dit geval letterlijk en figuurlijk van de straat, haha.

het is jammer dat het wat geld kost, maar stiekem kijk ik er toch ook wel naar uit om dit avontuur aan te gaan.
Ik roep al jaren dat ik wat meer zelf zou willen kunnen sleutelen aan auto's, maar ik heb nooit de behoefte gevoelt om een goed werkende auto uit elkaar te halen.
Eind 2022 had ik nog nooit zelf een wiel van een auto afgehaald, inmiddels heb ik toch een hoop kennis op mogen doen! Nou heb ik de luxe dat ik altijd op iemand terug kan vallen als ik het even niet meer weet :)

Uiteraard is de gedachte meermaals langs gekomen om voorbereidingen te treffen tot meer vermogen. Toch denk ik niet dat ik die stap nu zet. ik kijk er vooral naar uit om gewoon weer lekker veel kilometers in dat karretje te kunnen maken, kans op nieuwe (motorische) problemen is toch altijd groter zodra je meer vermogen uit het blok gaat halen.

Mocht deze klus bevallen, kan ik altijd in de toekomst de keuze nog maken om de binnenkant aan te pakken

Bedankt voor de tip over de montage/inloop pasta, ik neem hem mee!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”