Gevaren voor je MINI tijdens een hittegolf

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
    Windows 10 Chrome
Berichten: 411
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42

Gevaren voor je MINI tijdens een hittegolf

12 aug 2020, 08:56

Het is overdag nu zo heet dat je letterlijk een ei kunt bakken op je motorkap, maar de hitte brengt ook gevaren mee voor je MINI. De banden, motor, lak en het interieur hebben flink te lijden onder deze tropische temperaturen.

Autofabrikanten zijn niet gek. Ieder nieuw model dat uitkomt, wordt getest in laboratoria en soms zelfs op de heetste plekken ter wereld om te kijken of ze tegen hoge temperaturen kunnen. Daarom smelt de lak van een nieuwe auto niet en laat er ook geen lijm los in je interieur. Het is ook de reden dat nieuwe auto's zelden een kokende motor krijgen, of een klapband wanneer de temperatuur richting de 40 graden schiet.

Helaas testen autofabrikanten alleen nieuwe auto's. Want na een paar jaar is het al een heel ander verhaal. Zo kunnen autobanden al na een aantal jaar last krijgen van ‘droogrot’ door te lange blootstelling aan UV-straling en extreme hitte. Droogrot is een term die vooral in Engelstalige landen wordt gebruikt (dry rot). Het zorgt ervoor dat de oliën in het materiaal sneller zullen opdrogen, waardoor banden droog en broos worden. Zodra er kleine scheurtjes langs de zijwand of op het loopvlak te zien zijn, gaat het helemaal snel bergafwaarts en stijgt het risico op een klapband tijdens het rijden enorm.

Droogrot komt meestal voor wanneer banden al een tijdje niet zijn gebruikt. Om slijtage tegen te gaan en het risico van een klapband te verminderen, is het dus verstandig om iedere maand de bandenspanning te controleren. Banden met een te hoge of te lage bandenspanning slijten namelijk eerder. Parkeer je auto ook zoveel mogelijk in de schaduw om direct zonlicht op je banden te voorkomen, of bedek je banden met een hoes of handdoek. Ook het insmeren van de band met speciale bandenbeschermingsproducten helpt.

Behalve een klapband is ook het gevaar van een kokende motor groot tijdens een hittegolf. Dat probleem doet zich vooral voor in de file of tijdens het rijden in de bergen en kan op twee verschillende manieren worden opgemerkt: enerzijds doordat het waarschuwingslampje van de koelvloeistof oplicht, anderzijds kan de temperatuurmeter ineens doorslaan naar rechts. Er is dan maar één remedie: zo snel mogelijk je auto op een veilige plek stilzetten en de motor uitschakelen. Doe je dat niet, dan kun je flinke schade aan de automotor toebrengen.

Wanneer je echt door moet - bijvoorbeeld omdat er geen vluchtstrook is of omdat het onveilig is om te stoppen - zet dan de verwarming zo hoog mogelijk en zet de ventilatie helemaal open. Op de parkeerplaats moet je de motorkap openzetten zodat de auto kan afkoelen. Het duurt soms zeer lang voordat een motor is afgekoeld, dus haal er een expert bij om het koelwaterniveau te checken. Wanneer je toch na lange tijd zelf het koelwaterniveau wilt controleren, kijk dan altijd eerst of de slangen naar de radiateur niet onder druk staan en draai de dop met een doek heel voorzichtig los, want anders verbrand je levend.

Wanneer de motor blijft koken, verdient het aanbeveling om een pechhulp te contacteren. Wil je toch zelfstandig door, dan is het belangrijk om rustig te rijden en op tijd te schakelen, zodat de toerentallen laag blijven. De kachel kan het beste aan blijven staan voor extra motorkoeling, ook al wordt het daardoor in de auto zelf nog warmer.

Ook verdient het aanbeveling om je auto niet helemaal vol te tanken tijdens een hittegolf. Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS), een Duitse autobond, zorgt extreme hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dit kan volgens de autobond niet alleen schade toebrengen aan het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, in extreme gevallen kan er zelfs brand uitbreken. Het beste is om de auto af te tanken en meteen te stoppen wanneer het tankpistool automatisch afslaat.

Het probleem is het temperatuurverschil: brandstof wordt opgeslagen in ondergrondse tanks bij een temperatuur van 5 tot 10 graden. Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan met ongeveer twee procent uit, wat overeenkomt met één liter meer volume in een tank van 50 liter, aldus de KS. De Bovag en ANWB denken dat het in ons land wel losloopt met de gevaren van een te volle tank, ook al omdat brandstof in Nederland vijf graden warmer wordt opgeslagen en het temperatuurverschil daardoor kleiner is.

Een minder riskant maar wel wel zeer vervelend gevaar tijdens een hittegolf is vogelpoep. Vooral bij warm weer ‘vreten’ de zuren die in vogelpoep zitten namelijk in je autolak. De uitwerpselen branden direct in de lak. Ze kunnen doffe plekken en zelfs lakbeschadigingen veroorzaken. Grote temperatuurverschillen vergroten het probleem doordat de lak onder de uitwerpselen minder snel uitzet en zelfs krimpt, wat ook tot kleine beschadigingen leidt. Het is dus essentieel dat je zulke plekjes direct schoonmaakt, maar dat lukt niet altijd waardoor de poep indroogt en hard wordt. Wanneer je de harde plekjes verwijdert, kunnen hierdoor krassen achterblijven op de lak.

Door de uitwerpselen week te maken veeg je ze gemakkelijk van de lak, ook na vele uren zonlicht. Dat doe je door water op de uitwerpselen te gieten en er vervolgens een paar dubbelgevouwen krantenpagina’s overheen te leggen. Die krant overgiet je vervolgens ook rijkelijk met water, waarna het geheel een minuut of twintig moet intrekken. Vervolgens verwijder je de krant en wrijf je de weke uitwerpselen weg met een droge doek. Naast vogelpoep zijn ook dode insecten funest voor je lak. Die kunnen eveneens met deze methode worden verwijderd. Wanneer je je autolak regelmatig goed in de was zet, wordt de lak minder snel aangetast door vogelpoep, hars en dode insecten, maar dat neemt niet weg dat je deze boosdoeners toch zo snel mogelijk moet verwijderen om permanente schade te voorkomen.

Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en UV-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen UV-straling. Aluminium werkt reflecterend en houdt daarmee zonnestralen weg. Een witte (hand)doek helpt tegen opwarming van het dashboard.

Er is echter ook goed nieuws. Want auto's warmen bij deze temperaturen zo snel op in de zon, dat alle virussen binnen twintig minuten gedood zijn, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Georgia. Dus ook het coronavirus. Het broeikaseffect van je auto zorgt er volgens de universiteit voor dat zelfs bij een buitentemperatuur van 20 graden de temperatuur binnen kan oplopen naar zo’n 45 graden. Dat is al voldoende om het virus dat Covid-19 veroorzaakt snel te doden. Bij 54 graden wordt 99,9 procent van het virus gedood binnen 20 minuten. Bij 65 graden is alles zelfs binnen vijf minuten dood.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”