Voor zover ik weet wel. Ik dacht overigens niet dat er een verschil zat tussen de beide Chili pakketten in NL en DE, misschien wel bij een ander pakket (bijv. visibility o.i.d.)Che schreef:Thanks Coen.
mbt 2... de RDW gaat dan wrschijnlijk uit vh NL Chili pakket als ik het goed gelezen heb ?
Het importeren van een Mini uit Duitsland
- Coen
- Be Mini
Bericht
Lotus Elise S1 + Lotus Elise S2 111S + 2013 F20 BMW 1 serie
- Bashy
- 4 op een rij!
Bericht
Ik sta nu ook op het punt een auto te importeren vanuit Duitsland en ik heb toch nog een paar praktische vragen na het lezen van dit topic.
Ik overweeg twee opties:
1) Exportkenteken regelen via het Verkehrsambt
2) Een trailer huren en met de Ford Mondeo naar Duitsland rijden. Een koopcontract tekenen met de verkoper. Auto opladen en terugrijden naar NL.
Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar optie 2. Je hebt geen gedoe met het exportkenteken en het scheelt denk ik ook in de kosten. Een trailer kan ik via een vriend regelen dan wel huren voor EUR 20,- per dag.
Voor het regelen van het exportkenteken moet je op kantoortijden naar het Verkehrsambt. Het voordeel van de trailer is dat je dus buiten kantoortijden de auto kan ophalen.
Voor het rijden met de trailer heb je rijbewijs E achter B nodig. Daarnaast moet je auto de massa wel kunnen trekken. De Ford Mondeo kan maximaal 1800kg geremd trekken. Volgens mij gaat dat wel lukken met de Mini. Deze weegt namelijk ca 1050kg. Het gewicht, tezamen met het gewicht van de trailer, zal niet zwaarder zijn dan 1800kg vermoed ik.
Nu heb ik nog wel wat vragen over de kooptransactie en het rijden met de trailer. Wellicht dat 1 van jullie deze kan beantwoorden:
* Het begrip overschrijven kennen ze in Duitsland niet. De koop blijft mijns inziens beperkt tot het ondertekenen van een koopcontract, het voltooien van de geldtransactie en het overhandigen met de documentatie. Klopt dat?
* Als ik de auto vervoer op een trailer. Dien ik dan een extra verzekering te regelen voor de Mini die erop staat?
Ik overweeg twee opties:
2) Een trailer huren en met de Ford Mondeo naar Duitsland rijden. Een koopcontract tekenen met de verkoper. Auto opladen en terugrijden naar NL.
Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar optie 2. Je hebt geen gedoe met het exportkenteken en het scheelt denk ik ook in de kosten. Een trailer kan ik via een vriend regelen dan wel huren voor EUR 20,- per dag.
Voor het regelen van het exportkenteken moet je op kantoortijden naar het Verkehrsambt. Het voordeel van de trailer is dat je dus buiten kantoortijden de auto kan ophalen.
Voor het rijden met de trailer heb je rijbewijs E achter B nodig. Daarnaast moet je auto de massa wel kunnen trekken. De Ford Mondeo kan maximaal 1800kg geremd trekken. Volgens mij gaat dat wel lukken met de Mini. Deze weegt namelijk ca 1050kg. Het gewicht, tezamen met het gewicht van de trailer, zal niet zwaarder zijn dan 1800kg vermoed ik.
Nu heb ik nog wel wat vragen over de kooptransactie en het rijden met de trailer. Wellicht dat 1 van jullie deze kan beantwoorden:
* Het begrip overschrijven kennen ze in Duitsland niet. De koop blijft mijns inziens beperkt tot het ondertekenen van een koopcontract, het voltooien van de geldtransactie en het overhandigen met de documentatie. Klopt dat?
* Als ik de auto vervoer op een trailer. Dien ik dan een extra verzekering te regelen voor de Mini die erop staat?
- MaVaEe
- Koeien-teller
Bericht
Het klopt dat je een goed koopcontract moet tekenen. Let vooral op dat je ALLE benodigde documenten meekrijgt anders kan je nog wel eens voor een verassing staan bij het invoeren.
Bij mijn eigen koop in Duitsland heb ik het exportkenteken afgedwongen tijdens de koop. Dit heeft mij dan ook heel veel moeite bespaard maar ik kan me voorstellen dat niet elke autoverkoper iemand op zijn exportverzekering wil laten rijden.
Succes met de koop!
Hoi Bashy,Bashy schreef:Ik sta nu ook op het punt een auto te importeren vanuit Duitsland en ik heb toch nog een paar praktische vragen na het lezen van dit topic.
Ik overweeg twee opties:
Het klopt dat je een goed koopcontract moet tekenen. Let vooral op dat je ALLE benodigde documenten meekrijgt anders kan je nog wel eens voor een verassing staan bij het invoeren.
Bij mijn eigen koop in Duitsland heb ik het exportkenteken afgedwongen tijdens de koop. Dit heeft mij dan ook heel veel moeite bespaard maar ik kan me voorstellen dat niet elke autoverkoper iemand op zijn exportverzekering wil laten rijden.
Succes met de koop!

- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Als je particulier een auto koopt die al is afgemeld kun je dus niet proefrijden want hij is dan niet verzekerd.
Is hij nog niet afgemeld houdt er dan rekening mee als je hem gaat ophalen dat deze tuvstelles beperkte openingstijden hebben.
Je kunt ook met verkoper afspreken dat hij je de papieren met afmelding nastuurt maar persoonlijk zou ik me daarbij niet prettig voelen.
ps een voorbeeld koopcontract vindt je op mobile.de maar dat weet je wrschijnlijk al
Dat klopt Bashy maar de Duitse eigenaar moet de auto bij zijn lokale TÜV stelle afmelden en dit wordt bevestigd door stempels op de papieren. Lijkt een beetje op de NL postkantoormethode maar is niet hetzelfde.Bashy schreef: * Het begrip overschrijven kennen ze in Duitsland niet. De koop blijft mijns inziens beperkt tot het ondertekenen van een koopcontract, het voltooien van de geldtransactie en het overhandigen met de documentatie. Klopt dat?
Als je particulier een auto koopt die al is afgemeld kun je dus niet proefrijden want hij is dan niet verzekerd.
Is hij nog niet afgemeld houdt er dan rekening mee als je hem gaat ophalen dat deze tuvstelles beperkte openingstijden hebben.
Je kunt ook met verkoper afspreken dat hij je de papieren met afmelding nastuurt maar persoonlijk zou ik me daarbij niet prettig voelen.
ps een voorbeeld koopcontract vindt je op mobile.de maar dat weet je wrschijnlijk al
- Bashy
- 4 op een rij!
Bericht
Voorbeeld koopcontract van mobile.de kon ik niet vinden. Is het dezelfde als deze?
Ok, ik wil nog een keer proefrijden voor ik 'm koop dus ik ben gebonden aan de openingstijden van de TUV stelle. TUV stelle is hetzelfde als de Strassenverkehrsamt neem ik aan? Nasturen lijkt me ook niet zo'n goed idee.Che schreef:Dat klopt Bashy maar de Duitse eigenaar moet de auto bij zijn lokale TÜV stelle afmelden en dit wordt bevestigd door stempels op de papieren. Lijkt een beetje op de NL postkantoormethode maar is niet hetzelfde.Bashy schreef: * Het begrip overschrijven kennen ze in Duitsland niet. De koop blijft mijns inziens beperkt tot het ondertekenen van een koopcontract, het voltooien van de geldtransactie en het overhandigen met de documentatie. Klopt dat?
Voorbeeld koopcontract van mobile.de kon ik niet vinden. Is het dezelfde als deze?
- Bashy
- 4 op een rij!
Bericht
Bovendien kan ik de auto dan ophalen buiten kantoortijden dus bijvoorbeeld dit weekend
Ik hoef niet perse meer proef te rijden, toen ik dit nadeel mbt direct schorsen bij de koper aangaf heeft hij aangegeven de auto direct in de garage te zetten en er niet meer aan te komen. Een en ander geverifieerd met de km-stand.
Resteert mijn vraag: is zo'n auto op een trailer verzekerd?
Nou, de TUV vervalt deze maand en ik wil niet het risico lopen daar mee geconfronteerd te worden. Dat er een bepaalde geldigheidsdatum geldt voor de TUV voor het 'overschrijven' op mijn naam bedoel ik...frankie schreef:Ik zou gewoon de Mini terug naar huis rijden. Je bent toch al op het Verkehrsamt om de Mini af te melden van de vorige eigenaar. Dan is op jouw naam zetten en kentekenplaten regelen niet veel langer werk.
Bovendien kan ik de auto dan ophalen buiten kantoortijden dus bijvoorbeeld dit weekend

- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Dit kan o.a. bij Floris maar dan moet je even in het verzekeringstopic kijken.Bashy schreef:Ik kick hem gewoon maar even want ik moet dit echt weten voor zondag.Bashy schreef:
*Edit: gevonden, ik ga hem proberen op chassisnummer te verzekeren.
- Sven
- Volledig MINI minded!
Bericht
Wij hebben onze mini zelf teruggereden.
Via het export kenteken is de wagen al wel verzekerd, maar we hadden de auto ook op chasis nummer verzekerd.
Dus als je zeker bent van de koop kun je de auto op chasisnummer verzekeren bij je verzkeringsmaatschappij, mocht je onderweg problemen krijgen is de mini toch verzekerd.
Of de mini op aanhanger vezekerd is?? geen idee, maar denk het eigenlijk niet....
Of het moet??, geen idee, je rijdt niet op de weg, dus hoeft naar mijn idee niet..
Via het export kenteken is de wagen al wel verzekerd, maar we hadden de auto ook op chasis nummer verzekerd.
Dus als je zeker bent van de koop kun je de auto op chasisnummer verzekeren bij je verzkeringsmaatschappij, mocht je onderweg problemen krijgen is de mini toch verzekerd.
Of de mini op aanhanger vezekerd is?? geen idee, maar denk het eigenlijk niet....
Of het moet??, geen idee, je rijdt niet op de weg, dus hoeft naar mijn idee niet..
- Suzanne1
- 4 op een rij!
Bericht
nou mensen, de kans is groot dat ik een auto in Duitsland ga halen, na veel voors en tegens afwegen, ga ik volgend weekend kijken.
(helaas kan ik niet eerder) bij een paar mini's daar, om eens te kijken hoe het verkooppraatje zich daar afspeelt.
Nu heb ik nog een vraag. Mocht ik de auto bij een particulier kopen, en wellicht is dit ook het geval bij de dealer, hoe doe je dat met betalen?
Ik wil niet vooraf gaan betalen, want tja wat doen ze er dan mee? Iemand ervaring hiermee en nog wat tips voor mij?
Alvast bedankt!

Nu heb ik nog een vraag. Mocht ik de auto bij een particulier kopen, en wellicht is dit ook het geval bij de dealer, hoe doe je dat met betalen?

Ik wil niet vooraf gaan betalen, want tja wat doen ze er dan mee? Iemand ervaring hiermee en nog wat tips voor mij?
Alvast bedankt!
- MaVaEe
- Koeien-teller
Bericht
Ik heb bij de aankoop van mijn MINI in DL een voorschot betaald van 10%. De week erna kon ik hem helemaal gepoetst ophalen en de rest betalen. Dat was overigens wel bij een handelaar.
Veel plezier bij het kijken!
Hoi Suzanne,Suzanne1 schreef:nou mensen, de kans is groot dat ik een auto in Duitsland ga halen, na veel voors en tegens afwegen, ga ik volgend weekend kijken.(helaas kan ik niet eerder) bij een paar mini's daar, om eens te kijken hoe het verkooppraatje zich daar afspeelt.
![]()
Nu heb ik nog een vraag. Mocht ik de auto bij een particulier kopen, en wellicht is dit ook het geval bij de dealer, hoe doe je dat met betalen?![]()
Alvast bedankt!
Ik heb bij de aankoop van mijn MINI in DL een voorschot betaald van 10%. De week erna kon ik hem helemaal gepoetst ophalen en de rest betalen. Dat was overigens wel bij een handelaar.

Veel plezier bij het kijken!

Onze sponsors