Lakverzegeling..?

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Gebruikersavatar
ITSU028
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Oosterbeek
Berichten: 1169
Lid geworden op: 09 jul 2006, 14:54
Nederland

Lakverzegeling..?

29 okt 2008, 20:15

Allen,

Jullie mening - suggesties - ervaring gevraagd.

Heb al wel het e.e.a kunnen lezen over bovenstaand topic. Over het algemeen positieve reactie's, echter, hoor & zie wel dat er veel verschil is in m.n. prijs en kwaliteit.
Je snapt, ik zit erg te twijfelen of ik het wel of niet zal laten doen...EN vooral WAAR :O
Concreet; Om de hoek bij mij zit een gerenomeerd autoschadebedrijf welke PROTECH behandelingen aanbied.
Vandaag even langs geweest en een babbeltje gemaakt met een van de eigenaren.
Komt erg proffesioneel over. Protech heeft, voor zover ik kan nagaan een goede naam hiermee.
Maaaarrr...kosten hiervoor: EUR 649,- minus 10% clubkorting...nog immer 584 eurie :shock:
(zou evt iets lager kunnen uitvallen omdat de clubman nog niet bij een specifieke categorie zat..)

Oef...is dit het waard?
Hebben meer mensen uit deze regio intresse? (meer korting :mrgreen: )
Goede VERGELIJKBARE alternatieven in deze regio?

Groet,
Mike :D
F56S JCW PRO LCI
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen
Berichten: 5371
Lid geworden op: 19 jun 2006, 18:40

29 okt 2008, 20:46

Doen!! Ik ben er heel tevreden over!!

Als je slim bent wacht nog ff. Binnenkort organiseer ik weer een MINI-verwendag :wink:

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5436

BlonT heeft het van de week ook laten doen en is er ook erg over te spreken. Je lak wordt echt :P


Afbeelding

gr, PC
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
Gebruikersavatar
ITSU028
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Oosterbeek
Berichten: 1169
Lid geworden op: 09 jul 2006, 14:54
Nederland

29 okt 2008, 21:55

Hoi PC,

Klinkt goed....binnenkort... :() ?
(tipje van de sluier...?)
Indien kosten vergelijkbaar zijn met vorige keer is hier zeker wat voor te zeggen...

gr,
Mike
F56S JCW PRO LCI
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

29 okt 2008, 22:34

Even zoeken op Protech en even de tijd nemen om dat door te lezen als je van plan bent dat te laten doen, dan weet je alle ins en out. Ik ben er na 3 jaar nog steeds zeer tevreden over.
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 21:31

29 okt 2008, 23:11

Ik heb toch een redelijk actieve poetser. Protech is een leuk alternatief voor mensen die een hekel hebben aan poetsen.

Ik zit op verschillende poetsfora. Onderstaande heb ik even gekopieerd van een forumlid. Ik sluit me aan bij zijn mening.
Mij stoort vooral de marketing van Protech en andere (zoals Waxoil / Waxquard etc) die jarenlange bescherming beloven. En het feit dat ze "garantie" geven. Ze verkondigen het verhaal van jarenlange bescherming met één behandeling, en dat kan gewoon niet. Iedereen wil het graag horen, en velen vallen in de val, maar dit is gewoon niet haalbaar. Om een wagen zijn ultieme look te behouden zul je er meer moeten mee doen dan één keer die behandeling geven. Daarnaast hangt er het allemaal vanaf wat je in tussentijd doet. Een juiste wastechniek en regelmatige updates zijn vereist. En of het nu bij Protech, bij mij of bij eender ieder ander is, als je de dag erna de washbox inrijdt en er met de grove borstel opzit mag je het vergeten. Ook op Protech vormt zich nieuwe oxidatie en microkrasjes / swirls e.d. Vogelpoep vreet ook op Protech gewoon in. Als er schade is polijsten ze dit gewoon weg en smeren er wat nieuw product op, dat is dus géén garantie op bescherming he!

Protech en zogenaamde tefonbeschermingen zijn niet veel meer dan acrylic sealants. Trouwens, teflon (poly-tetra-fluor-etheen PTFE) hecht pas bij 327 °C en een hoge druk, een knappe kerel die zoiets op je lak kan aanbrengen door met een padje heen en weer te wrijven... Vaak zit er inderdaad een héééél klein beetje telfon in (wat zorgt voor het non-stick effect), maar het mag geen naam hebben en het wordt allemaal zo gigantisch overdreven.

Men geeft daarbij een 'glansgarantie'. Hoe vaag is zoiets. Glans in de schaduw of glans in de zon ? Glans in de zon is niet moeilijk door reflectie die je krijgt door het invallende licht. Daarnaast zijn de huidige lakken zo dat ze na een 4 jaar echt nog wel een vorm van glans afgeven, ook al rag je de auto drie keer in de week door de wasstraat en staat hij vol microkrasjes. Glans is een relatief begrip. Wie bepaald wanneer iets wel nog net voldoende glanst of net niet. Ik wil maar zeggen dat de term "glans" erg breed ligt. Glans zegt tevens totaal niets over bescherming. Vele vinden hun auto bij aflevering in de showroom glanzen, terwijl er in mijn ogen nog zo veel aan te verbeteren valt. Zo laatst ook een klant met een nieuw model S-klasse (zelf nieuw gekocht), zilver notabene, een van de moeilijkste kleuren omdat je weinig reflectie / diepte kunt creëren. Die wist niet wat hij zag na de detail!

Men verklaart mij in eerste instantie ook soms voor gek als ik de prijs noem van een detail, dan krijg ik het argument dat de lokale carwash op de hoek 'dit ook doet' en dan voor de prijs van een McMenu De waarheid is soms moeilijk te bevatten, maar je wagen op een degelijke manier beschermen vergt goed onderhoud en herhaling van de bescherming. Die lakverzegelingen verkopen je hoofdzakelijk gebakken lucht en vertellen wat je graag wil horen. "Ik moet mijn wagen niet meer onderhouden, hij is beschermd, en dit jaren lang." Ze hebben een kei van een marketing en daar moeten ze het van hebben, echt niet zo zeer van het resultaat. Topgarages vallen voor de mooie praatjes en goede prijzen, en hun percentje als ze het aan een klant verkopen. Ik wil hiermee niet zeggen dat protech echt SLECHT is hé ! zeker niet, maar het is zeker niet zo als men je wil doen geloven.

De bescherming zal wat waard zijn ,maar zoals ik al zei, niet veel meer dan de goede waxen of sealants. Daarnaast is er geen een product wat langer dan een maand of 8 daadwerkelijk blijft zitten. Net als wat bij Protech wordt aangebracht, het is gewoon een sealant, that's it. Ze hebben gemikt op lange houdbaarheid, maar daar spelen zoveel factoren een rol dat je dat gewoon niet kan voorzien. Iemand die enkel zijn wagen in het weekend buitenhaalt bij een zonnig weertje zal een lange beschermtijd hebben. Iemand die 50k per jaar rijdt en waarvan de auto in weer en wind buitenstaat zal dit veel korter zijn. De praktijk toont dan ook vaak aan dat de klant lange tijd rond rijdt zonder bescherming. Maar goed, vaak wordt dan gezegd dat de auto nog mooi glanst en er nog goed uit ziet......maar nogmaals, glans heeft niets met bescherming te maken! En trouwens, wordt er tijdens de jaarlijkse controle niet wat bijgesmeerd in de vorm van een spuitbusje?

Ik zou zeggen, als men niet echt de interesse heeft om de wagen bij te houden door hem regelmatig te wassen en wat te verzorgen op zijn tijd, ga gerust voor een protech of diamondbrite behandeling. Het zal altijd beter zijn dan zonder bescherming rond te rijden.
Echter, als je zoekt naar een mooie look en up to date bescherming voor je wagen, dan is het verschil tussen bovenstaande en een goede detail echt wel groot hoor. Maar ook bij een goede detail geldt, net als bij een Protech behandeling, dat je hem zelf op de juiste wijze moet bijhouden. Maar zo gaat dat met alles in het leven. Niets komt vanzelf. Protech en diamondbrite spelen hierop in door de mensen te vertellen dat ze lui mogen zijn en hun auto niet meer hoeven te poetsen. En dat is wat mensen eigenlijk willen horen.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

30 okt 2008, 00:07

StefanCS schreef:Ik heb toch een redelijk actieve poetser. Protech is een leuk alternatief voor mensen die een hekel hebben aan poetsen.
Dat is dus gewoon niet waar als je naar hun poetsinstructie kijkt (zie onderaan)!

De glans wordt gemeten met een glansmeter die dus onafhankelijk van lichtomstandigheden objectief de glans meet.
Toevallig werk ik bij een producent van grondstoffen waar autorubbers van worden gemaakt. Een test is b.v. het plakken van rubberstrips op een plaat met autolak en dan in een apparaat wat versneld weersomstandigheden simuleert. Bij deze test wordt vooraf en achteraf de glans gemeten met dezelfde glansmeter om na te gaan of chemicaliën uit het rubber de lak aantasten.
De vogelpoep opmerking klopt ook niet kan ik uit eigen ervaring vertellen. Na één week er wat afgehaald en geen doffe plek. Uit bovenstaand verhaal maak ik ook op dat diegene een 'detailer' is, een concurrent van ProTech.
Ieder moet voor zich maar uitmaken wat hij/zij wil doen voor zijn auto, ik ben er tot nu toe zeer tevreden over.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

30 okt 2008, 00:59

Onze Passat staat in een teflon behandeling en daar zijn we nog steeds erg tevreden over. Auto is al bijna 10 jaar oud :shock: (zo oud alweer?) en glimt elke keer weer erg mooi na een simpele wasbeurt...
Nu wordt de auto altijd netjes met de hand gewassen en heb de laatste tijd al eens zitten neuzen op internet.
Wat sommige mensen met auto's kunnen :shock: , hele metamorfoses, echt super. En dat zijn echte detailers, netals StefanCS.

Onze ervaring met een lakverzegeling is top, maar als je van een beetje poetsen houdt kun je zelf ook heel wat bereiken.
Black_Devil
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 257
Lid geworden op: 13 okt 2008, 16:27

30 okt 2008, 13:36

Mijn Mini heeft 4jaar geleden een Protech behandeling gekregen..Het is nu nog steeds goed merkbaar,als ik de auto heb gewassen en hem daarna afspoel dan lijkt het net of de auto pas in de was in gezet..bij het afspoelen zie je dat de lak van de auto gelijk droog trekt..Dus ik ben zeer tevrede met de behandeling van Protech..

groetjes Dante
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

30 okt 2008, 14:26

Binnekort ook een afspraak maken want ik heb een bloedhekel aan poetsen! :lol:
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

30 okt 2008, 15:40

Protech is en blijft een heel goed produkt, maar een van de duurdere verzegelingen.

Ik heb onze wagen nu laten verzegelen (for what it's worth) door een bedrijfje in Hoensbroek.
Voor slechts 1/6e van de prijs van Protech.

Met dezelfde "garantie".

Je begrijpt dat ik voor die prijs na deze winter gewoon weer langs ga om de wagen helemaal opnieuw te laten doen.

8)
Gebruikersavatar
ITSU028
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Oosterbeek
Berichten: 1169
Lid geworden op: 09 jul 2006, 14:54
Nederland

30 okt 2008, 20:38

Tja, ik heb geselecteerd op "Protech" en heb wat meningen gelezen. Wat ik al zij, de meeste positief,al dan niet gedaan door Protech.
Ik ben van mening dat een dergelijke behandeling natuurlijk geen kwaad kan.
Echter, afhankelijk van de mate waarin jezelf actief bent met het poetsen/wassen heeft een dergelijke behandeling meer/minder zin.
Vwb het Protech verhaal hoor en lees ik hierboven ook al tegenstrijdigheden hetgeen mij bij de Protech dealer verteld werd :s

De wasinstructie van Protech is natuurlijk mooi.
Wat Sven bv aangeeft ben ik het wel mee eens. Als je zelf zuinig op je auto bent en 'm regelmatig in de watten legt kom je een heel eind :D
Op de vraag of het 5 a 600 eurie waard is....persoonlijk kan ik er nog niet van overtuigd zijn...erug veel centjes...

Thanks so far :D
Gr / Mike
F56S JCW PRO LCI
Gebruikersavatar
ITSU028
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Oosterbeek
Berichten: 1169
Lid geworden op: 09 jul 2006, 14:54
Nederland

30 okt 2008, 20:42

BTW...
Mochten er mensen in deze buurt (amstelveen/aalsmeer) intresse hebben in de PROTECH behandeling...ik heb hier de actuele prijslijst en voorwaarden voor m'n neus liggen....
(in iedergeval krijgen we 10%... :D )

Mike
F56S JCW PRO LCI
Gebruikersavatar
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3776
Lid geworden op: 21 jan 2008, 01:08

30 okt 2008, 20:51

Ik zelf ga voor een goedkopere behandeling van Diamondbright. 5 tot 600 euro vind te veel geld..
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

30 okt 2008, 21:00

ik heb het hier laten doen:

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... erzegeling

zeer tevreden van, en pakken goedkoper
katan01
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 apr 2016, 19:02

30 okt 2008, 22:14

Ik heb een lakverzegeling (geen Protech) op mijn mini en mijn zwarte volvo.
Ben zeer tevreden over de glans en het droogtrekken na het met de hand wassen.
Ook heb ik het idee dat met name de zwarte lak veel mooier blijft dan bij een onbehandelde auto.
Na 110d.km in 2 jaar glanst de pas gewassen auto super.

Om de zoveel wasbeurten moet ik een goedje in het waswater doen voor het onderhoud van de lakverzegeling.
Vogelpoepschade moest bij de volvo wel machinaal weggepoetst worden.

Lees ik de reacties dan zou ik voor een echte Protech behandeling gaan.
Ik heb demo's van gezien van een protechbehandeling op een oude MGB incl. de glansmeting voor- en na de behandeling.
Het resultaat was perfect!
Ik weet nog dat ze water op een stukje keukenrol deden, dat zuigt natuurlijk gelijk vol en er valt een gat in.
Op een stuk keukenrol met protech bleef het water gewoon liggen en kon het er afgegoten worden.

Veel geld misschien maar als je auto wat langer in bezit gaat houden, zeker de moeite waard lijkt mij.

Grt.
Katan01

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”