Advies winterbanden

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
coert60
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Haag
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 aug 2013, 09:27

Advies winterbanden

02 sep 2013, 23:52

Ik ben op zoek naar winterband ervaringen op een R59 (of vergelijkbaar). Voor het plaatje denk ik dat ik voor 17" ga, tenzij dit voor winterbanden minder gunstig is, anders kies ik voor 16".

Ik rij nu op runflats. Heb dus niets bij me voor het geval ik een lekke band krijg. Voor de winterbanden zouden het ook non-runflats mogen zijn, maar dan moet ik wel iets hebben in geval van nood.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen ! Bij voorbaat dank !

Coert
Afbeelding
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

Re: Advies winterbanden

03 sep 2013, 09:34

Coert,

Het is wat jij mooier/praktischer vindt natuurlijk.
En wat je bereid bent om uit te geven, winterbanden in 205/45R17 zijn wrs wel wat duurder dan in 16" met staal.
Ik rij in de winter op 17", op de 5 Spoke Bullet, omdat ik het mooier vind om met 17 origineel te rijden zodat je er in de winter ook deftig uitziet. :wink:
Winterbanden eronder Non-runflat. Ik heb niets bij me, geen reparatiekit of reservewiel. Enkel mijn ANWB pasje :mrgreen:
In de zomer set-up rij ik ook geen runflat meer, maar normale banden en ben nu 2x mee op vakantie geweest naar St-Tropez, Frankrijk en naar Cambrils, Spanje. Beide zonder enig probleem. Voordat je op pad gaat je banden goed controleren en verder niets. Hoe vaak krijg je nou een lekke band... SOS

En bij Runflat hoef je ook niets bij je te hebben, ze zijn niet voor niets met dat systeem uitgerust. Het werkt echt. Toen ik nog er mee reed, 1x lek gereden en 1x ventiel kapot. Gewoon mee kunnen rijden naar een werkplaats toe.

Succes met je keuze,

GrJeffrey
Vermeer
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Tilburg
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mei 2013, 12:33

Re: Advies winterbanden

03 sep 2013, 11:14

Beste Coert,

Ik heb er zelf (gelukkig) nog geen ervaringen mee, maar er bestaan busjes die je op het ventiel kan zetten als je een lekke band hebt, die het gat van binnenuit opvult, waardoor je nog even verder kan rijden. Omdat er in een Mini geen ruimte is voor een reservewiel, is dit misschien een ruimtebesparende oplossing. Misschien zijn er nog mensen op dit forum die hier wel ervaring mee hebben?

Gr. Roderick
coert60
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Haag
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 aug 2013, 09:27

Re: Advies winterbanden

03 sep 2013, 19:59

JJJJ schreef:Coert,

Het is wat jij mooier/praktischer vindt natuurlijk.
En wat je bereid bent om uit te geven, winterbanden in 205/45R17 zijn wrs wel wat duurder dan in 16" met staal.
Ik rij in de winter op 17", op de 5 Spoke Bullet, omdat ik het mooier vind om met 17 origineel te rijden zodat je er in de winter ook deftig uitziet. :wink:
Winterbanden eronder Non-runflat. Ik heb niets bij me, geen reparatiekit of reservewiel. Enkel mijn ANWB pasje :mrgreen:
In de zomer set-up rij ik ook geen runflat meer, maar normale banden en ben nu 2x mee op vakantie geweest naar St-Tropez, Frankrijk en naar Cambrils, Spanje. Beide zonder enig probleem. Voordat je op pad gaat je banden goed controleren en verder niets. Hoe vaak krijg je nou een lekke band... SOS

En bij Runflat hoef je ook niets bij je te hebben, ze zijn niet voor niets met dat systeem uitgerust. Het werkt echt. Toen ik nog er mee reed, 1x lek gereden en 1x ventiel kapot. Gewoon mee kunnen rijden naar een werkplaats toe.

Succes met je keuze,

GrJeffrey
Jeffrey, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad eeuwen geleden dat ik een lekke band heb opgelopen. Daarbij rij ik voornamelijk in de radstad, dus ANWB en garage zijn altijd dichtbij.
Ik begrijp dat runflats meer geluid maken en minder comfortabel zijn. Dus ik wil de gok wel wagen.
Stalen velgen wil m'n roadster niet aandoen... Dus op zoek naar beetje knappe velgen. Die van MINI zelf, zeker de JCW uitvoeringen, vind ik wel schreeuwend duur.
Heb je nog een aanbeveling voor een bepaald merk en type winterband ?

Nogmaals dank,

Coert

PS Grappig, ik ben 5 jaar achter elkaar naar Cambrils geweest (wel gevlogen :oops: )
coert60
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Haag
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 aug 2013, 09:27

Re: Advies winterbanden

03 sep 2013, 20:13

Vermeer schreef:Beste Coert,

Ik heb er zelf (gelukkig) nog geen ervaringen mee, maar er bestaan busjes die je op het ventiel kan zetten als je een lekke band hebt, die het gat van binnenuit opvult, waardoor je nog even verder kan rijden. Omdat er in een Mini geen ruimte is voor een reservewiel, is dit misschien een ruimtebesparende oplossing. Misschien zijn er nog mensen op dit forum die hier wel ervaring mee hebben?

Gr. Roderick
Hi Roderick, bedankt voor je reactie. Ik heb even gezocht en wel wat spuitbussen gevonden. Zeker een goede oplossing voor de beperkte ruimte.

Hier een voorbeeld :

Afbeelding

Iemand ervaring met deze of vergelijkbare spuitbussen ?

gr Coert
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Advies winterbanden

30 sep 2013, 19:22

Vind dat maar troep allemaal die busjes!
Helpt ook alleen maar bij bepaalde lekkages en je band komt me er uit te zien als je het gebruikt evt... bah bah. Is natuurlijk wel een optie mocht het kapot gaan en je kan niemand bereiken of je bent heel ver van huis.

Maarre, gewoon RF nemen in de winter en in de zomer non RF.
Heb ik ook en voor mij is de reden dat als ik met een lekke band komt te staan het niet min 8 is ofzo! :D En non RF rijdt gewoon beter!

Qua keuze winterband....
Tja, maat van mij werkt bij een groot bandencentrum die alles leverd en zegt altijd dat een "A" merk altijd goed is. Hang er natuurlijk ook erg vanaf wat je er mee doet bv.

Ik rij op 17 inch Snowsport 240 van Pirelli tot op heden en bevalt me prima.
Maar heb bv ook op Nokian gereden, echt super band!! Had ze onder me 330D.
Is Fins merk en als ze ergens weten wat sneeuw betekend voor je auto en het rijden erin dan is het wel in Scandinavie. KOmt ook altijd goed uit de test bij winterbanden tests.

Maar goed, hangt als laatste ook van je budget uit he! :O

Succes!!
Afbeelding
coert60
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Haag
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 aug 2013, 09:27

Re: Advies winterbanden

11 okt 2013, 09:08

ajede schreef:Vind dat maar troep allemaal die busjes!
Helpt ook alleen maar bij bepaalde lekkages en je band komt me er uit te zien als je het gebruikt evt... bah bah. Is natuurlijk wel een optie mocht het kapot gaan en je kan niemand bereiken of je bent heel ver van huis.

Maarre, gewoon RF nemen in de winter en in de zomer non RF.
Heb ik ook en voor mij is de reden dat als ik met een lekke band komt te staan het niet min 8 is ofzo! :D En non RF rijdt gewoon beter!

Qua keuze winterband....
Tja, maat van mij werkt bij een groot bandencentrum die alles leverd en zegt altijd dat een "A" merk altijd goed is. Hang er natuurlijk ook erg vanaf wat je er mee doet bv.

Ik rij op 17 inch Snowsport 240 van Pirelli tot op heden en bevalt me prima.
Maar heb bv ook op Nokian gereden, echt super band!! Had ze onder me 330D.
Is Fins merk en als ze ergens weten wat sneeuw betekend voor je auto en het rijden erin dan is het wel in Scandinavie. KOmt ook altijd goed uit de test bij winterbanden tests.

Maar goed, hangt als laatste ook van je budget uit he! :O

Succes!!

Thanks ajede ! Daar kan ik wat mee :dansen

gr Coert

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”