Met de hand wassen slecht voor de lak?

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

Met de hand wassen slecht voor de lak?

17 mei 2008, 17:25

Ik kwam dit documentje tegen, waarin staat dat de auto met de hand wassen slecht voor de lak zou zijn.
Vindt het nogal een vreemd verhaal, ik vindt mijn auto met de hand gewassen er veel mooier uit zien.

Op mijn auto zou geen lak meer moeten zitten, want volgens het onderzoek is je auto na 25 handwasbeurten helemaal kaal!

Nou ik ga mijn auto NU met de HAND wassen :p , dan staat ie er morgen weer netjes bij voor de Waterlandtour :D .
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 875
Lid geworden op: 06 feb 2008, 16:52

17 mei 2008, 17:29

ik neem een vergrootglas mee... ik ZAL die krassen vinden :s

Er zit wel een kern van waarheid in.. als je niet genoeg water gebruikt zal je iets meer krasjes krijgen. Daarentegen is je auto laten geselen door de (overigens vaak bij de BOVAG aangesloten) wasserettes bij een echt vuile auto ook niet best. Zeker niet als ze van te voren je auto ook nog even "voorwassen" met die borstels die op de grond staan.

Ar.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20

17 mei 2008, 18:24

Dikke zever! Ik heb met mijn mini een paar keer door de wasserette gereden in de winter omdat ik er geen twee uur wou aan staan poetsen om de volgende dag toch terug vuil te staan. En wat heb je dan, een hoop krassen in je kar. Nou ik ga er niet meer binnen. Volgens mij is de hoofdreden dat het vuil van voorgaande wagens aan de borstels blijft kleven en zo lekker krassen trekken in jouw kar.

Gewoon lekker zelf wassen, veel water gebruiken en regelmatig je spons af washandje uitspoelen.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

17 mei 2008, 18:49

Je kunt hem beter op de juiste manier met de hand wassen, dan door de wasstraat. Maar je kunt beter door de wasstraat dan op de verkeerde manier met de hand wassen..... :roll: :roll:
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen
Berichten: 5371
Lid geworden op: 19 jun 2006, 18:40

17 mei 2008, 20:54

Tsssssssssssssssss, nee in de wasstraat dat is lekker.

Nee hoor gewoon met de hand, na twee jaar is ze nog als nieuw. Kletspraatjes............
Wel met de emmer van Meguaire's :wink:


gr, PC
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

17 mei 2008, 21:08

Wat een afknapper!

Dat de Bovag zooo ver is gezonken dat ze zelfs valse voorlichting verspreidt om de omzet binnen haar branche,
ten koste van de consument (!!!),
omhoog te krikken.

Bah, bah, bah!


:p
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

18 mei 2008, 00:01

Je auto met de hand wassen is veel beter dan die harde zware plastic borstels die ze in de wasstraat hebben. Ze maar eens een willekeurige leasebak in de zon die regelmatig door de wasstraat gaat. En kijk maar eens hoeveel rondingen en krassen er in die lak zitten. :s
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

19 mei 2008, 02:58

Ik ga altijd in de wasbox de auto afspuiten. Heel soms doe ik het met de hand maar dan rijdt ik eerst even langs de wasbox (200 meter van hier) om het ergste vuil af te spuiten.
Want inderdaad anders loop je risico dat je dat vuil met je spons over de lak heen en weer gaat duwen als je te weinig water gebruikt.

Dit lijkt mij de beste combinatie. Daarentegen ben ik veel te laks om de auto een keer echt GOED in de wax te zetten :oops: lees: maak er geen tijd voor... :oops:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

19 mei 2008, 09:14

Als je maar vooral veel water gebruikt dan kan 'met de hand wassen' eigenlijk al niet mis. Gebruik je te weinig water dan schuur je vuil en zand heen en weer over je lak met als gevolg krassen. Maar de meeste wasstraten (met harde borstels) zijn zeker krassenveroorzakers! De nieuwste wasstraten (met textielslierten ipv borstels) zijn een stuk beter. Maar toch ben ik te zuinig op de MINI om hem door een wasstraat te trekken. Liever wat meer tijd en moeite.
Laatst gewijzigd door Sepp op 19 mei 2008, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Ester
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: De Lier
Berichten: 299
Lid geworden op: 03 feb 2008, 21:20

19 mei 2008, 18:38

En natuurlijk geen schuurspons gebruiken. :D
Afbeelding
Corgilist
Be Mini
Be Mini
Locatie: Raamsdonksveer
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 feb 2007, 06:02

19 mei 2008, 18:47

Ik spuit hem ook liever af in een wascabine
eerst even goed in laten weken en daarna wassen met een badstof washandschoen.
daarna een waxbehandeling en een hoogglansspoeling erover en hij is weer mooi.
Armand
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Epen
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jan 2010, 15:30

31 jan 2010, 17:22

Ik was mn auto altijd met de hand, zorgen dat je spons niet valt en dat je die geregeld uitspoeld. spuit je auto ook altijd eerst af voordat je met n spons begint te wrijven. Heb n paar jaar in n spuiterij gewerkt en als je dan bepaalde autos ziet dan haal je de zaterdag wasstraat gevallen er zo uit. :(
Gebruikersavatar
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Wierden
Berichten: 1596
Lid geworden op: 15 jun 2008, 16:48

31 jan 2010, 19:06

Ester schreef:En natuurlijk geen schuurspons gebruiken. :D
En geen Sky Radio opzetten. >)
Afbeelding


Mini Cooper S Countryman All4, F60. S Cabrio F57, Mini Cooper One, Mini Countryman Cooper S All4, Mini Cooper S Cabrio R57
Bo Weert
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Weert
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2008, 12:09

11 apr 2010, 21:07

met de hand wassen kan inderdaad krassen veroorzaken.
Dit omdat er vuil in de spons komt.

Zorg ervoor dat je eigenlijk met twee emmers wast met een rooster eronder in.

Eentje met je lauw sopje erin, niet te warm water (hierdoor kan de lak 'zachter' worden) en de andere met lauw water.
Iedere keer de spons uitspoelen in de met het lauwe water en soppen in de 'sopje'-emmer, dan kan er echt niets gebeuren met je lak.

Bij meguiars geven ze aan dat dit de optimale manier is.
Het is ook echt fijn spul van un, vooral het 5-stapenplan.
Heb nog nooit een auto zo glad gekregen. Eerst wassen, dan de lak kleien, vervolgens een paintcleaner, daarna een polisher en als laatste een wax. Is voor een Mini een dikke middag werk, maar wel een oogverblindend resultaat!
Sander--87
Be Mini
Be Mini
Locatie: Sleeuwijk
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2010, 19:02

15 apr 2010, 20:45

Met de hand wassen is juist beter dan in de wasstraat.
Maar je moet wel voldoende water gebruiken en optijd je emmer verschonen.
En gebruik geen spons maar een washandschoen zoals die van Meguiers,
want op een spons blijft het vuil zitten waardoor je het uitwrijft en dus krassen krijgt
daarintegen een handschoen daar gaat het vuil tussen de vezels zitten en krijg je geen krassen.

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”