Remschijf probleem

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Remschijf probleem

16 jun 2008, 23:45

Zo'n 2 weken heeft m'n Mini de inspectie 2 beurt gehad, waarbij de remschijven en blokken voor zijn vervangen.
Nu ging een paar dagen geleden mijn lampje branden dat er iets met de remmen was, dus meteen even laten checken.
Er bleek iets mis te zijn met de rechter achterrem, ik was zwaar geïrriteerd dat ze dat bij de beurt niet hebben gezien terwijl de remmen voor wel waren gechecked (en vervangen). Want zo ben je uiteindelijk weer onnodig veel tijd kwijt.

Maar wat bleek, de achterremmen waren wel gechecked maar alleen aan de buitenkant van de schijf rechtsachter. Het probleem zat dus aan de binnenkant van de schijf, die veel meer was afgesleten dan de buitenkant. Het verschil was heel erg groot volgens de garage.
Nu is mijn vraag wat kan dit precies hebben veroorzaakt?
De garage zei iets over een hydraulisch systeem wat ze gingen checken ofzo maar misschien kan iemand hier mij iets meer vertellen over wat het zou kunnen zijn en een mogelijke oplossing?
elkay
4 op een rij!
4 op een rij!

16 jun 2008, 23:48

zie PM
Laatst gewijzigd door elkay op 17 jun 2008, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 jun 2008, 23:59

elkay schreef:bij welke dealer??
:| Het gaat me hier om het technische verhaal....
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 jun 2008, 00:22

Bij mij werd door de dealer geconstateerd dat remmen bijna versleten en spoedig aan vervanging toe waren. Inderdaad ging na enige tijd een lampje te branden. Toen heb ik met een kennis rondom de remschijven en remblokken vervangen. Bij de achterkant was aan de buitenzijde niet veel te zien, maar wel aan de binnenkant.

Dus mijn dealer heeft iets verder gekeken dan de neus lang is van jouw dealer...
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 jun 2008, 00:25

Mini Poeper schreef:Bij mij werd door de dealer geconstateerd dat remmen bijna versleten en spoedig aan vervanging toe waren. Inderdaad ging na enige tijd een lampje te branden. Toen heb ik met een kennis rondom de remschijven en remblokken vervangen. Bij de achterkant was aan de buitenzijde niet veel te zien, maar wel aan de binnenkant.

Dus mijn dealer heeft iets verder gekeken dan de neus lang is van jouw dealer...
Enig idee wat het (bij mij flinke) slijtage verschil veroorzaakt tussen de binnen- en buitenkant van de schijf?
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 jun 2008, 00:44

Ik weet wel dat er maar één zijde de cilinder tegen de schijf aandrukt en de klauw wordt dan in zijn geheel de andere kant opgedrukt. Hierdoor neemt die de andere kant mee en wordt die zijde tegen de andere kant van de schijf gedrukt.

Dus een redenering zou kunnen zijn dat de klauw niet goed meebeweegt en te vast zit...? :?

Ik redeneer alleen maar; ik ben geen monteur!
henne
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

17 jun 2008, 08:10

de remklauwen voor zitten in geleider bussen en als die vast zitten slijt je ene blok meer dan het andere en is de zuiger van de remcilinder ook makelijk terug te duwen met een grote tang!
maar achter is dat het zelfde dus kan zijn dat je geleider bussen vast geoxideerd zijn!
en dan is de kans dat je blokken ongelijk gaan slijten!
maar nou is dat bij de achter remblokken altijd het geval dat de ene aan de zuigerkant meer slijt dan de buitenste!
aan de achterkant moet je ook de zuiger onder spannig houden en draaien wil hij ingaan dus is te doen met een grote schroevendraaier en pomptang maar eigenlijk speciaal gereedschap voor vereist!
maar achter is het dus wel normaal als ze ongelijk afslijten tenminste naar mijn ervaring in het onderhoud van mini's heb ik niet anders mee gemaakt!
dus had de dealer toch op moeten letten en zeker moeten weten!
en geleider bussen invetten met zuurvrije vaseline blijft langer zitten dan normaal vet en beter voor je rubber geleider hoesjes!
greetz
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 jun 2008, 12:48

@ henne en mini poeper: erg bedankt voor de duidelijke uitleg :D
Als het goed is gaan ze het vandaag oplossen.
Die Mini Cooper D rijdt trouwens wel heel lekker :roll:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”