R53 Riem Pulley over

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: BE
Berichten: 186
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:30

R53 Riem Pulley over

22 sep 2012, 22:41

Zaterdag 22 september, op een zonnige namiddag rij ik de oprit van de autostrade op.
Ik versnel in derde versnelling tot 6000T/M om dan rustig door de versnellingen te schakelen en te eindigen op +- 130KM/U.

1 minuut later/
Doffe slag
Reactie aan onboard lichtjes enkel 1/de batterij

Kon helaas niet zomaar rechts gaan posteren en kijken wat er van geworden was.
Vermogen bleef ook redelijk goed.
Ik dacht alternatorriem.

2 minuten later
Kerstverlichting op zaterdag 22 september.
Batterij-koelwater-EML-Motor, ze waren allemaal aan.
Mijn vermoeden "auto in noodloop"

3 minuten later
Onmiddellijk afrit genomen en zo weinig mogelijk toeren gemaakt.
Nog om en bij de 40 seconden aan rode lichten moeten stilstaan.

+- 4 minuten na voorval
Auto veilig kunnen stilleggen

+-30 minuten later na voorval

Afbeelding


Eerste diagnose
Riem over
Pulley is nog duidelijk zichtbaar.
Tensionstop niet terug te vinden op eerste zicht.
Waterreservoir is leeg.
Fans hebben om en bij de 5 minuten zitten nadraaien.

Eindafrekening onbekend :(
Iemand tips of ervaringen? Goed, slecht of rotslecht. Laat maar horen.


Op dit moment geef ik het even op :surrender
Laatst gewijzigd door MrBean op 24 sep 2012, 06:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13491
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

22 sep 2012, 23:11

Je het 4 minuten doorgereden zonder motorkoeling. Je water is er dus uitgekookt en je motor is veel te heet geworden. Als je geluk hebt alleen een nieuwe riem, als je pech hebt kop krom en/of lekke koppakking.
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: BE
Berichten: 186
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:30

22 sep 2012, 23:28

Morgen komen ze'm ophalen hier thuis in Hasselt en gaat hij naar een hersteller in Maastricht. En dan hoor ik het wel.
Ik had in ieder geval iets koeling.

Hoogste bod staat momenteel op 2000€ zo meenemen >:( :'( :evil:
pocket rocket
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Zonhoven
Berichten: 774
Lid geworden op: 21 mar 2011, 09:58

22 sep 2012, 23:57

oei dat is minder goed.
hopelijk valt de schade nog mee maar inderdaad had ge direct moeten stoppen.

zeer spijtig omdat ge de auto nog maar pas hebt.
maar zat daar geen garantie bij?

grtz
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: BE
Berichten: 186
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:30

23 sep 2012, 00:51

pocket rocket schreef:oei dat is minder goed.
hopelijk valt de schade nog mee maar inderdaad had ge direct moeten stoppen.

zeer spijtig omdat ge de auto nog maar pas hebt.
maar zat daar geen garantie bij?

grtz
Garantie?
Bij Beek Racing voor de nokkenas-pulley-riem-chip?
Maandag eens informeren.

Bij Bmw Davo?
No way. TUNING :roll: TUNING

Tussen moeten stoppen en kunnen stoppen op een veilige verantwoorde manier op een snelweg waar het verkeer u voorbij raast is toch een wereld van verschil. We zullen zien wat het worden zal. Druk maken helpt geeneens bleek reeds meerdere malen in het verleden.
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: BE
Berichten: 186
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:30

26 sep 2012, 23:54

Stand van zaken.
Krukaspuley is beschadigd. Er zijn twee hakjes en wat braam aan de binnenste zijkant.

Looprol heeft ook een braampje en tikje gehad.

Alta Tension stop heeft zijn werk gedaan. Ik had slecht gekeken blijkbaar.
Daar geen schade. Die zat mooi op zijn plaats.

Koelsysteem heeft ongeveer 14 uur aan een stuk op druk gestaan.
Geen drukverlies, alles was in orde.

Morgen komen de onderdelen binnen.
Nieuwe krukaspoulie, looprol en Gates riem.
Morgen of vrijdag zou de Mini terug klaar zijn.
Uiteraard is het nog even afwachten en zal ik me maar goed voelen als ik eens een paar honderd km goed gereden heb zonder issues.

Beek Racing heb ik niet gebeld.
Ik ga er echt niet van uit dat ze me kosteloos dat heel probleem zouden oplossen onder garantie. En begin maar eens te bewijzen dat de schade en het probleem zich heeft voorgedaan door hun fout. En of ze er überhaupt wel fout aan hebben. Er kunnen zoveel factoren mee gespeeld hebben.

Brute pech zullen we maar zeggen.
Het leven zoals het niet zou moeten zijn :roll:
krikkie
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 aug 2012, 12:27
België

27 sep 2012, 00:00

Hoeveel km's had de riem?
En heb je een kleinere poulie?
Met wat geluk is hij weer vanouds ;)
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: BE
Berichten: 186
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:30

27 sep 2012, 00:06

krikkie schreef:Hoeveel km's had de riem?
En heb je een kleinere poulie?
Met wat geluk is hij weer vanouds ;)
17% poulie met een Gates riem die ongeveer 1500km gedraaid had.

Verder nog vergeten te melden.
Toen ze de Mini zondag zijn komen ophalen hebben ze hem gewoon de trailer opgereden.
Starte als was er niets gebeurt, flink gas geven voor die trailer op te komen.
Maar helemaal niks van rook of andere rare toestanden.

Met een beetje geluk valt het nog wel mee dus.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

27 sep 2012, 00:12

Als je niks kapot hebt gemaakt kun je idd gewoon de trailer oprijden, je supercharger wordt niet gebruikt, dus in feite is het eventjes een cooper zonder koelsysteem. Een paar tellen om een trailer op te rijden is niet zo'n punt dus

Mooi om te horen dat het meevalt, als is zon krukaspulley wel een dure grap.. Die zou toch beschermd moeten worden door de tensioner stop?

Al met al, goed nieuws!
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: BE
Berichten: 186
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:30

27 sep 2012, 00:27

Daveke schreef:Als je niks kapot hebt gemaakt kun je idd gewoon de trailer oprijden, je supercharger wordt niet gebruikt, dus in feite is het eventjes een cooper zonder koelsysteem. Een paar tellen om een trailer op te rijden is niet zo'n punt dus

Mooi om te horen dat het meevalt, als is zon krukaspulley wel een dure grap.. Die zou toch beschermd moeten worden door de tensioner stop?

Al met al, goed nieuws!
Krukaspuley kost om en bij de 250€ OEM.
Daar nog de OEM looprol bij, de Gates riem, koelwater, wat klein materiaal en het uurloon.
Ik ga er voorlopig geen gokje aan wagen.

Ik vraag me toch af wat er voor gezorgd heeft dat die riem gesprongen is. Te vast gezet. Was die krukaspuley al beschadigd op een of andere manier? Het blijven waarschijnlijk toch allemaal "vijgen na Pasen".
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: BE
Berichten: 186
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:30

28 sep 2012, 17:46

We rijden weer als voorheen.

Kosten.
1 liter koelvloeistof 4,70€
Spanrol 35,53€
Schroef 6,76€
Krukaspuley 224,55
Werkuren 102,64

Totaal 374, 18€
Gebruikte onderdelen zijn OEM.

Vermoeden van schade.
In de krukaspuley zitten verschillen beschadigen die duidelijk pas gebeurd zijn.
Op de buitenrand zijn er vier kleine hakjes uit met braam. Op de ribbels waar de riem op draait zit er een beschadiging in van +- 1mm diep en 5mm breed. Je ziet aan de kleur en zuiverheid van het ijzer dat dit nog maar net gebeurt was.

Aangezien ik op tien augustus bij Beek ben geweest, en +- 1500km al gereden heb, kan het probleem nooit van bij Beek komen. Als die riem te fel gespannen was, en de bramen die er zijn waren er al van Den Haag, dan had ik België nooit gehaald.

Blijft dus donderdag jongstleden.
Vervangen Silent-blocs van beide dwarsdraagarmen bij de dealer. Sindsdien had ik tot de schade ongeveer 60 km gereden. De motorkap trouwens ook niet meer open gehad. Voor het vervangen van de Silent-blocs had ik geen lekke motorsteun. Twee dagen later wel.

Watskebeurt :klap

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”