10 inch Mini velgen

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
jc50q-5
Nieuw Lid
Nieuw Lid

10 inch Mini velgen

15 jun 2013, 21:22

Hallo,

Hopelijk staat dit in het juiste deel van het forum, ik ken namelijk niets van mini's, maar ik heb jullie kennis nodig voor mijn minibike, een honda dax.
Daxen hebben 10'' velgen, en dus zou ik graag wat old skool tuning doen, en er mini velgen onder rammen
Mijn vraag is: uit welke velgen heb ik keuze? Ze zouden aan de volgende criteria moeten voldoen:
-jaren '60-'70-'80
-10 inch
-2,5 tot maximum 4 breed.

Tevens zou ik erbij moeten weten van welke banden die velgen dan oorspronkelijk vergezeld waren + de afstand tussen de 2 gaten waar ik de velg op mijn naaf moet monteren.

Hier even een voorbeeld van welk type velg ik bijvoorbeeld bedoel:

Afbeelding

sorry moest de foto niet werken, tinypic doet moeilijk...

Alvast bedankt aan iedereen die zou willen helpen!
lambik
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: 10 inch mini velgen

16 jun 2013, 11:49

halo,

In de jaren stillekens nog mini velgen voor een Honda Dax aangepast.Je neemt normale mini velgen zoals op de foto.
Dan moet je hart van de velg verwijderen door 8 puntlassen uit te boren, daarna nieuw hart van Honda in de mini velg lassen,
wel zorgen dat de velg mooi uitgelijnd staat ( ET waarde) Een probleem Daxen met mini banden sturen zeer moeilijk omdat het loopvlak van de
band te plat is Beter is smalle band VB 125/10 monteren op een dax velg

Groeten
jc50q-5
Nieuw Lid
Nieuw Lid

16 jun 2013, 12:19

Hallo

Eerst en vooral, bedankt voor je reactie! Dus moet ik de velg zo aanpassen dat ik de originele naaf van een dax erin kan krijgen? (je weet wel, zo'n stervormige naaf). Ik dacht dat ik het zo zou moeten aanpassen dat ik er een monkey naaf in zou krijgen... Uitlijnen zal wel lukken.
Qua bandenkeuze: het is wel degelijk mijn bedoeling om er een originele mini-band op te leggen, ook al is die veel platter en minder comfortabel. Het gaat hem vooral om de looks :lol:

by the way; als je nog foto's zou hebben daarvan, shoot! Ik zoek er al een tijdje achter maar er zijn er nergens te vinden... :(
lambik
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

16 jun 2013, 13:37

Halo,

Dingen zijn van zo'n 40 jaar geleden, het zijn vage herinneringen ik denk dat je een 135-10 band op een dax velg kan
plaatsen

groeten
jc50q-5
Nieuw Lid
Nieuw Lid

16 jun 2013, 13:44

Hier kan ik wel wat mee, bedankt voor de moeite :D
jc50q-5
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 aug 2013, 12:33

Toch nog eens omhoog halen, 't is lang geleden, weet ik. Hopelijk is lambik hier ook nog actief, want ik denk dat er niemand anders ervaring mee heeft.
Ik heb eindelijk een setje van 2 zo'n wielen kunnen bemachtigen aan de juiste prijs (sommigen denken dat dat verguld is zeker? :s ).

Nu, 5 staalsponzen later heb ik de puntlassen gevonden. Alles wijst zichzelf uit, alleen heb ik vragen bij het lassen van de dax naaf.

Het hart van de mini velg loopt 'evenwijdig' met de buitenrand van de velg, hierdoor zijn die puntlassen zeer gemakkelijk en voor de hand liggend.
Maar een naaf van een dax staat loodrecht op de buitenrand, waardoor je minder dan een cm hebt om vast te puntlassen. Moet je dan overstappen op TIG? Of is dat niet sterk genoeg?

Sorry voor mijn vele vragen, maar ik heb geen enkele technische opleiding, dus is dit allemaal niet zo vanzelfsprekend.

Mvg
lambik
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

25 aug 2013, 15:35

Halo,

Vroeger werd dit gelast met hobby toestellen maar nu moet dit, door iemand die iets van lastechnieken kent gemakkelijk te doen zijn. Mini velgen waren toen te vinden aan de prijs van oud ijzer.

groeten
jc50q-5
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 aug 2013, 15:54

Bedankt!
Ik ken enkele mensen die lassen hebben gevolgd op school, dus hun kennis zal wel volstaan.
Probleem is dat er 1 - 1,5 cm speling is tussen de rand van de velg en mijn naaf.
Ik heb de mijne nu ook gevonden aan een zéér lage prijs, maar de meeste vragen er wel serieus geld voor.

Oja, op 1 vd 2 velgen ligt een Goodyear 5,2-10 band op. Deze lijkt net breed genoeg om nog te passen.

grts
lambik
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

25 aug 2013, 16:09

Halo,

Fijn voor u, dan zullen die tecnisch begaafde mensen wel een tussenstuk kunnen maken, en het dan mooi centreren. Op een ander forum heb ik ergens gelezen dat het ook moet werken met quad velgen.
Even googelen naar mini velg op honda dax

Groeten
jc50q-5
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 aug 2013, 16:20

Nja, die van die quad velgen zegt al 3 jaar dat ie dat gaat doen...
Afijn, genoeg gebabbeld, ik ga er eens mijn werk van maken!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”