Hulp gevraagd, getik voorrijwiel gedeelte - video

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 apr 2010, 16:08

hoezen zijn niet kapot, zal wel de homokineet dan zijn.
Alle remleidingen en kabeltjes zitten gewoon goed vast.

En idd, als ik rem gaat het wiel extreem heen en weer...

Kan ik de MINI nog een keer naar Beek rijden zo? Of moet ie op een taxi?
Wat kan de vervolgschade zijn als je ermee door rijdt? (ca. 120 km naar Beek)

Een aandrijfas compleet kost al 308,- euro volgens mij ex BTW...
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

02 apr 2010, 16:13

Je kan nog wel even rijden, zeker met de rubbers.

Als je te lang doorrijdt met de homokineet loop je het risico dat deze gaat ronddraaien zonder dat het wiel nog rond draait. Dan houd het op en moet je op een taxi.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 apr 2010, 16:24

Berthil schreef:Je kan nog wel even rijden, zeker met de rubbers.

Als je te lang doorrijdt met de homokineet loop je het risico dat deze gaat ronddraaien zonder dat het wiel nog rond draait. Dan houd het op en moet je op een taxi.
oke thnx, zal wel ff een mailtje richting Beek sturen.

maargoed, voordat het zover is zal die wel een stuk harder gaan klinken / trillen etc.
Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

02 apr 2010, 18:49

Als de homokineet hoezen niet kapot zijn kan er ook geen vet uitgelopen zijn en dan krijg je denk ik niet dit geluid.
Een kapotte homokineet maakt meer een knakkend geluid.
Het geluid van een kapotte homokineet wordt erger als je door de bocht gaat of als het wiel kantelt.

Dit klinkt meer als een of ander veertje of tierap dat/die ergens tegenaankomt.

Je kunt eens proberen hem op te krikken en dan aan het wiel te draaien om te kijken of je het dan nog hoort.
Heb je nog andere velgen met banden gooi dan aan deze kant die er eens op om te kijken of je het nog hoort.

Desnoods even de remblokjes verwijderen om te kijken of je het nog hoort .... pas dat je niet remt als de blokjes eruit zijn.
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 apr 2010, 19:17

Sorry offtopic, maar die remmen icm die velgen... :-PP
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 apr 2010, 19:34

Che schreef:Als de homokineet hoezen niet kapot zijn kan er ook geen vet uitgelopen zijn en dan krijg je denk ik niet dit geluid.
Een kapotte homokineet maakt meer een knakkend geluid.
Het geluid van een kapotte homokineet wordt erger als je door de bocht gaat of als het wiel kantelt.

Dit klinkt meer als een of ander veertje of tierap dat/die ergens tegenaankomt.

Je kunt eens proberen hem op te krikken en dan aan het wiel te draaien om te kijken of je het dan nog hoort.
Heb je nog andere velgen met banden gooi dan aan deze kant die er eens op om te kijken of je het nog hoort.

Desnoods even de remblokjes verwijderen om te kijken of je het nog hoort .... pas dat je niet remt als de blokjes eruit zijn.
thnx voor je reply, als ik het wiel op krik, in welke stand ook en eraan draai hoor ik het niet...
Ik zal morgen wel even het wiel eraf halen en kijken of er wat te zien is bij de remmen, of er ergens speling zit oid en desnoods met een ander wiel proberen.

wat echt wel heel bizar is is als je al stapvoets rijdt, en even redelijk de rem intrapt dat de wielen helemaal naar voor en achter heen en weer gaan... ik heb het zelf ook gezien dat mn vader er erin reed. Dat is gewoon echt niet normaal...
We hebben het even getest bijv. bij de Transit, maar die heeft dat dus totaal echt niet...

thnx denizg ;)
Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

02 apr 2010, 20:22

Hmm .... als je hem opkrikt zet je de krik dan onder een draagarm of onder het krikpunt vd Mini ?

Als je hem onder het krikpunt zet dan hangt het wiel dus vrij en dan maakt hij het geluid niet

Als je hem onder de draagarm opkrikt is de situatie iets meer vergelijkbaar met hoe hij normaal op de weg staat en kun je wellicht aan de achterkant zien of het wiel welicht ergens aanloopt tegen een veerschotel of iets anders en of er wellicht een remleiding ergens tegenaan komt.

Als je met al deze testen niet wijzer wordt lijkt het toch steeds meer op de homokineten maar blijf nog steeds van mening dat het een andere oorzaak moet hebben.

Het verhaal van bewegen is door de clubgoeroe al goed verklaard denk ik !! :wink:

ps1 heeft de Transit Mcphersons of een starre vooras/bladveren ?

ps2 komt dat stabilisatorstangetje niet ergens tegenaan/afgebroken ?
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 apr 2010, 21:36

Ik weet wat het is, ben er vrij zeker van. De bovenste windingen van de veer liggen tegen elkaar aan als je het wiel iets draaid dan kantelt de veerpoot iets en knarsen de windingen over elkaar :wink:
Dit kun je gemakkelijk oplossen om iets van vet op de bovenste windingen te smeren. Koni heeft hier iets voor en dat heet gewindespray :lol:
Gebruik vet dat erg taai is en wat er bij nat weer moeilijk af gaat :wink:
Let op dat je de zuigerstang niet invet, hierdoor zou de kering van de schokbreker stuk kunnen gaan.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

03 apr 2010, 01:45

Adrenalin Junkie schreef:wat echt wel heel bizar is is als je al stapvoets rijdt, en even redelijk de rem intrapt dat de wielen helemaal naar voor en achter heen en weer gaan... ik heb het zelf ook gezien dat mn vader er erin reed. Dat is gewoon echt niet normaal...
Dit heeft niets met het getik te maken, de rubbers van de dwarsdraagarmen moeten vervangen worden.

Afbeelding

Afbeelding
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 apr 2010, 09:13

Che schreef:Hmm .... als je hem opkrikt zet je de krik dan onder een draagarm of onder het krikpunt vd Mini ?

Als je hem onder het krikpunt zet dan hangt het wiel dus vrij en dan maakt hij het geluid niet

Als je hem onder de draagarm opkrikt is de situatie iets meer vergelijkbaar met hoe hij normaal op de weg staat en kun je wellicht aan de achterkant zien of het wiel welicht ergens aanloopt tegen een veerschotel of iets anders en of er wellicht een remleiding ergens tegenaan komt.

Als je met al deze testen niet wijzer wordt lijkt het toch steeds meer op de homokineten maar blijf nog steeds van mening dat het een andere oorzaak moet hebben.

Het verhaal van bewegen is door de clubgoeroe al goed verklaard denk ik !! :wink:

ps1 heeft de Transit Mcphersons of een starre vooras/bladveren ?

ps2 komt dat stabilisatorstangetje niet ergens tegenaan/afgebroken ?
Ik zet de krik altijd onder het krikpunt idd, zal is de draagarm proberen! Misschien hoor ik wat meer, of zie ik wat.
Transit ophanging zal wel totaal anders zijn dan de mini natuurlijk, maar we vonden dat heen en weer gaan van die wielen zo vaag, maar dat is nu duidelijk, daar moeten echt die powerflex rubbers ook komen (heb ze al bij de motorophanging onder laten plaatsten tegelijk met tuning)
Afbeelding
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 apr 2010, 09:15

werner schreef:Ik weet wat het is, ben er vrij zeker van. De bovenste windingen van de veer liggen tegen elkaar aan als je het wiel iets draaid dan kantelt de veerpoot iets en knarsen de windingen over elkaar :wink:
Dit kun je gemakkelijk oplossen om iets van vet op de bovenste windingen te smeren. Koni heeft hier iets voor en dat heet gewindespray :lol:
Let op dat je de zuigerstang niet invet, hierdoor zou de kering van de schokbreker stuk kunnen gaan.
Oke, bedankt voor deze tip, dit ga ik ook bekijken!! Is motorketting vet goed? Is gewoon een pot vet, geen spuit spul.
Is het dikste wat ik heb!!

Thnx all, vandaag weer wat puntjes te bekijken :D
Afbeelding
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 apr 2010, 11:08

Adrenalin Junkie schreef:
werner schreef:Ik weet wat het is, ben er vrij zeker van. De bovenste windingen van de veer liggen tegen elkaar aan als je het wiel iets draaid dan kantelt de veerpoot iets en knarsen de windingen over elkaar :wink:
Oke, bedankt voor deze tip, dit ga ik ook bekijken!! Is motorketting vet goed? Is gewoon een pot vet, geen spuit spul.
Is het dikste wat ik heb!!

Thnx all, vandaag weer wat puntjes te bekijken :D
Ik had het ook gehoord, wat vet er op en het is weg :wink:
Kettingvet is ook goed! Zorg wel dat het niet op de zuigerstang komt!! Effe een doekje er om doen en dan inspuiten.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 apr 2010, 13:22

Helaas Werner, vet hielp niet, het tikken bleef.
Opkrikken bij een draagarm gaat niet, krik komt daar niet onder.
Ik heb een ander wiel gemonteerd, de RB en hij had t tikken niet meer, daarna weer de Subzero gemonteerd en hij had t tikken weer, nu dus alle wielen omgezet, en straks weer eventjes een testrit maken....

Als het weg blijft, dan loopt er iets aan tegen die Subzero velg, kan niets anders zijn dan....
Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

05 apr 2010, 13:54

Adrenalin Junkie schreef:Helaas Werner, vet hielp niet, het tikken bleef.
Opkrikken bij een draagarm gaat niet, krik komt daar niet onder.
Ik heb een ander wiel gemonteerd, de RB en hij had t tikken niet meer, daarna weer de Subzero gemonteerd en hij had t tikken weer, nu dus alle wielen omgezet, en straks weer eventjes een testrit maken....

Als het weg blijft, dan loopt er iets aan tegen die Subzero velg, kan niets anders zijn dan....
kijk aan .... door allerlei zaken te elimineren kom je er wel !!
Wellicht is er tijdens het monteren vd banden iets in de velg terechtgekomen ??
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 apr 2010, 14:34

Ja waarschijnlijk is het de homokineet niet.
Maar het is nog niet "echt" weg want als ik met die Subzero velg rij dan is het tikken er, en wanneer ik met de RB velg rij, dan is het weg...

Ik heb nu rondgereden met alle RB's en het geluid is nog steeds weg...

Als ik de losse Subzero velg linksvooor heb, hoor ik hier ook niks aan, ook niet met stuiteren enzo, en er valt ook niks vreemds aan te zien.
Dus of er nou iets tegen aan liep.... geen idee..

Is het trouwens verstandig om zo rond te rijden:
Afbeelding

Zit nu een 12mm spacer al tussen... maar als er een steentje tussenkomt zal dat flinke schade opleveren...

RB's:

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”