Climate Control -> DIY

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

30 sep 2012, 10:06

Top werk verricht.
Aansturing van de airco moet ook wel lukken.
Heb dit soort aanpassingen vroeger ook veel gedaan.

Achterzijde vh paneel ziet er ''professioneel'' uit, hoe is de voorzijde ?
Misterman
Be Mini
Be Mini

30 sep 2012, 11:09

Het soldeerwerk ansich is goed, ik heb genoeg gesoldeerd om te weten wanneer een verbinding betrouwbaar is. De oorspronkelijke printplaat komt er strak tegenaan, daarom moest alles ook vlak afgewerkt worden. Hierdoor steunt alles ook goed op elkaar en is de kans op afbreken beperkt.

De voorzijde van het paneel is volledig origineel, daar zal niemand aan kunnen merken dat er aanpassingen achter te knoppen zijn gedaan. (Dat wil ik zelf overigens ook niet ).

Vandaag en/of morgen ga ik achter de airco aan. Ik denk dat het een kwestie is van de oude kabelboom bestuderen en zoeken naar het signaal dat tegen de besturingseenheid zegt dat de ventilatiefan draait.

Dit project is dus alles behalve standaard, maar wel bijna met goed gevolgd voltooid.
Verkies onwetendheid wanneer kennis tot ellende leidt.
Misterman
Be Mini
Be Mini

30 sep 2012, 14:21

Ik heb het hele schema even uitgewerkt en ben tot de ontdekking gekomen dat ik nog ergens een kabeltje mis, namelijk de geel/zwarte kabel van stekker X146 naar pin 30 van stekker X255 op de centrale regelunit. Deze kabel heet BLOW MS. Hoewel de blower prima werkt, kan dit nog wel eens het signaal zijn dat de centrale regelunit nodig heeft om te zien dat de blower draait alvorens de airco in te schakelen.

Afbeelding
Misterman
Be Mini
Be Mini

01 okt 2012, 11:31

De airco geeft gehoor, nog niet zoals het moet, maar het is in iedergeval iets. Nu de regelunit weet dat de blower draait, wordt de airco ingeschakeld, maar het werkt nog niet zoals het moet.

De Airco schakelt om de 10 seconde even in om vervolgens weer uit te gaan. Dit blijft hij doen, ongeacht wat je doet. Als je de airco met de knop uitschakelt blijft hij het doen. Als je tot 27 graden wil verwarmen, blijft hij dit doen en ook wanneer je voor LOW gaat, blijft hij om de 10 seconden even inschakelen.

Volgende stap:
Ik heb een draadje gesoldeerd aan het ledje dat in het paneeltje zit. Dit ledje gaat namelijk aan wanneer de airco aan zou moeten gaan en uit wanneer de airco uit zou moeten gaan. Dit wordt dus mijn sense-kabel voor de door mij te bouwen schakeling.

Dan ga ik kijken op welke kabel de centrale regelunit steeds om de 10 seconden een puls geeft die de airco aanzet. Deze kabel verbind ik aan mijn schakeling die de airco aan zet wanneer het ledje brand en uit zet wanneer het ledje uit gaat.
Misterman
Be Mini
Be Mini

01 okt 2012, 11:42

Er staat inderdaad dat het coding nodig heeft. Het moet gecodeerd worden als Retrofit IHKA met MoDiC/DIS... weet of kan iemand hier iets mee?
Misterman
Be Mini
Be Mini

01 okt 2012, 11:58

Is Robert ook gewoon zijn forumnaam?
Misterman
Be Mini
Be Mini

02 okt 2012, 20:36

Ik heb het project tijdelijk in de kast gezet. De kabel er in laten zitten, maar weer even de standaard knoppen in mn console gezet. Ik kan er nu even niet meer de energie voor opbrengen om door te zoeken na 4 dagen full-time bezig te zijn geweest. Wellicht van de zomer weer eens verder kijken.

Robert schijnt softwarematig wel e.a. te kunnen. Wie weet dat ik op een vrij moment nog eens naar apeldoorn rij!

Volgende project: Een compleet panoramadak uit een schademini halen vanaf de stijlen en overzetten in mijn mini.
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

02 okt 2012, 20:47

Jammer, even laten bezinken en nieuwe ideen opdoen, dan komt de oplossing meestal vanzelf ( kan even duren )

We volgen je volgende project :wink:
Misterman
Be Mini
Be Mini

Re: Climate Control -> DIY

08 okt 2013, 09:46

Vandaag na een jaar dit project maar weer uit de kast getrokken. Ik ben nu op het punt dat alles werkt, enkel de airco functioneert nog niet zoals het zou moeten. Het lampje brand netjes, maar de relais gaat 10 seconde aan en dan weer uit.... dan weer aan, en weer uit enz...

Ik overweeg nu de aircorelais aan te sturen op basis van het airco ledje dat gaat branden op het paneel. Maar daarmee omzeil ik mogelijk ook een aantal functies van de boordcomputer, zoals het uitschakelen van de airco als deze niet meer nodig is terwijl het lampje blijft branden.

Mogelijk wil ik ook eerst proberen om hem in de computer te activeren als Retrofit IHKA met MoDiC/DIS... Dit kan ik echter niet zelf. Robert, die een jaar geleden genoemd werd als mogelijke hulp, is geloof ik verdwenen. Kent iemand nog iemand anders die mogelijk kan coderen/programmeren? De stealer lijkt me echt geen optie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

08 okt 2013, 18:57

Die link hier ergens boven werkt inderdaad niet meer, zal wel met het herstel van het forum (een tijdje geleden) te maken hebben. Maar Robert is nog niet verdwenen hoor.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zat er al airco in je MINI, en heb je nu naar automaat omgebouwd? Heb geen DIS of MoDic, maar met het veranderen van de ZCS zou wel iets mogelijk moeten zijn.
Misterman
Be Mini
Be Mini

09 okt 2013, 16:53

Er zat al airco in ja.... ik zal je van t weekend even laten weten hoe hij nu reageert, wellicht kun je hier wat uit afleiden. Het grote verschil zit hem er volgens mij in dat de airco nu niet meer via een eigen signaal aangestuurd wordt, maar via de Kan Bus II kabel ( digitaal ). De kabel die achter in het automatische paneel gaat bevat veel minder kabeltjes, zoals te zien op het plaatje eerder in deze topic.

p.s. fijn dat je er nog bent!
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 okt 2013, 21:01

Wat een mooi projectje dit! Ben echt benieuwt of je het werkend krijgt! Blijf h'm volgen iig
Misterman
Be Mini
Be Mini

21 okt 2013, 21:44

Vandaag een manier op internet gevonden om de module uit te lezen. Contact in stand twee, airco aan zetten en dan de airco knop en de plus samen indrukken! Geen foutcodes en een foutloos voltooide systeemcheck. Ook contact met Robert gehad, hopelijk is het af te maken met van ZCS codering, waarvoor ik een beroep op hem moet doen, want daar houdt mijn kennis echt wel op....

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”