Enkele vragen van een nieuwe MINI-rijder...

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Fokko1
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Utrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2010, 22:55

Enkele vragen van een nieuwe MINI-rijder...

31 jan 2010, 23:11

We hebben onlangs een MINI erbij gekocht en totaal geen ervaring met de kenmerken van de auto. Laten we beginnen dat we apentrots erop zijn en dat we er volop van genieten. Dit is onze eerste MINI en we hebben verder ook nog nooit in een andere gereden (misschien beetje dom :s ?). Het is een MINI cooper park lane (full option) uit 2006. Nu we er een aantal dagen in rijden, heb ik en aantal vragen. Laat ik erbij vertellen dat onze andere auto een Saab 9-3 2.0T Aero cabriolet is en dat die auto onze enige recente referentie is.

1. het valt mij op dat de auto vrij hard geveerd is en dat vind ik eigenlijk wel erg lekker, vooral in de bochten!! :wink: Wat mij echter wel opvalt, is dat ie toch een dreun achterin geeft als over richel of over een putdeksel rijd. Ik vind het niet erg, maar wil even weten of dat zo hoort bij dit type mini. Er zit 17" vanaf fabriek onder.

2. in de eerste drie versnellingen trekt ie redelijk door, maar wel wat hoger in de toeren. De vierde en vijfde versnelling lijken overdrives. klopt dit...?

3. vooral met optrekken een rauw motorgeluid dat lekker klinkt, maar vroeg me af of dit klopt...

4. als ik de auto chiptune, merk je dan echt verschil...? Een K&N inlegluchtfilter heeft dat effect op een MINI...?
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Blaricum
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:48

01 feb 2010, 07:53

Hey Fokko...
Ten eerste welkom op dit forum en stel je even voor in de topic "who are you?"...Is altijd leuker dat iedereen je even leert kennen digitaal... :D
Als ik al jouw vragen zo lees, is mijn conclusie dan dat je niet echt je huiswerk hebt gedaan voordat een Mini ging kopen?...heb je dit soort zaken tijdens de proefrit dan niet gemerkt en of vragen over gesteld na de proefrit? of is dit kort door de bocht?
Je opmerking over de bonk achter...is dat aan 1 kant of beide zijdes?
Bij het optrekken rauw klinken...dat is een gebruikelijk geluid en al helemaal al er andere luchtfilters zijn geplaatst...
Je 4e en 5e versnelling zijn zeker geen overdrive versnellingen...hoezo? is hij zo sloom dan?
Het gebruiken van een K&N luchtfilter scheelt heel iets maar nou niet zo dat je er echt iets van merkt qua koppel...
Chiptunen merk je altijd en is afhankelijk door wie je het laat uitvoeren. Bij Beek Tuning hebben velen hier erg goede ervaringen...
Succes met jullie wagentje!!

Greetz, Hans
!!! ENJOY THE MINI LIFESTYLE !!!
Fokko1
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Utrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2010, 22:55

01 feb 2010, 13:05

We hebben ermee gereden en we hebben 'm vooral gekocht vanwege de looks en de proefrit was prima. Misschien door mijn automotive achtergrond ben ik wat gemakkelijker met kopen. Het wagentje rijdt prima en die bonk is mij tijdens het proefrijden niet opgevallen. Volgens mij is het vooral de harde vering icm de platte banden die dit geluid veroozaakt. Ik laat 'm binnenkort wel even een check-up geven bij de dealer.

In de 4de en 5de versnelling heeft de wagen zeker nog trekkracht (niet sloom dus), maar wel een verschil tov de eerste drie versnellingen.

Hoewel ik het allemaal prima vind, was ik tóch even op zoek naar bevestiging van de ervaringsdeskundigen. Ik wil namelijk niet doorrijden terwijl er wellicht iets mis is.

Bedankt voor de tip tav chiptuning!

Mvgr Fokko
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

01 feb 2010, 13:48

MINI's zijn idd best hard geveerd en icm 17" wordt 'ie alleen maar stugger. Maar zoals je zelf al aangeeft, da's alleen maar lekker.Ik zou voor de zekerheid wel even langs de dealer rijden, al is het alleen maar ter geruststelling.

Voor wat betreft de trekkracht kan ik je niet helpen, ik heb alleen maar ervaring met een Cooper S-jes...

Voor tuning kun je idd het beste naar Beek Auto Racing gaan. Een hoop mensen hier inclusief mezelf hebben daar erg goede ervaringen. Topservice en Klaas en z'n mannen verlenen topservice. Website: www.minispeed.nl

Succes!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
BigD
Winnaar v/d "oranje pylon"
Locatie: Breda
Berichten: 8509
Lid geworden op: 09 jan 2007, 21:21

01 feb 2010, 20:16

een COOPER heeft nou eenmaal gebrek aan trekkracht en zeker onderin. Het is ook wel een beetje een toerenmotertje :wink: gewoon zowel in 4 als 5 in de toeren houden en dan moet ie goed trekken :wink:

tjah een rauw geluid is een beetje relatief natuurlijk, wat de een rauw vind vind de andere miss wat minder maar ze klinken dat wel.

een bonk lijkt me niet helemaal juist :lol: daar dus wel op letten

en ze zijn idd stug maar dat is voor het kartgevoel te geven uiteraard iets waar je de mini toch ook wel voor aanschaft. Nu is het zo dat als ie op runflat banden staat dat het alleen maar erger wordt en dat het door gebruik van normale banden minder is

en owja welkom hier btw :wink:

Greetz BigD
the F56 story of Brenda
mikkie23
Be Mini
Be Mini
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 apr 2008, 21:54

02 feb 2010, 14:45

BigD schreef:een COOPER heeft nou eenmaal gebrek aan trekkracht en zeker onderin. Het is ook wel een beetje een toerenmotertje :wink: gewoon zowel in 4 als 5 in de toeren houden en dan moet ie goed trekken :wink:

tjah een rauw geluid is een beetje relatief natuurlijk, wat de een rauw vind vind de andere miss wat minder maar ze klinken dat wel.

een bonk lijkt me niet helemaal juist :lol: daar dus wel op letten

en ze zijn idd stug maar dat is voor het kartgevoel te geven uiteraard iets waar je de mini toch ook wel voor aanschaft. Nu is het zo dat als ie op runflat banden staat dat het alleen maar erger wordt en dat het door gebruik van normale banden minder is

en owja welkom hier btw :wink:

Greetz BigD
Helemaal mee eens!
Ik heb zelf ook een cooper en je moet hem idd hoog in de toeren houden!

@Fokko1
Welkom hier op het forum!!
Betreft de bonk, ik hoor ook geluid achter in(weet niet of je het zelfde bedoeld) maar ik ben dr achter gekomen dat het de uitlaat is die rammelt. Het kan ook gewoon zijn dat de auto stug is en dat je dan de riggels in de weg harder hoor icm runflat banden!

Suc6!
PS: misschien kan je als nog ergens in een mini proefrijden om te kijken het je het zelfde ervaart!
Fokko1
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Utrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2010, 22:55

02 feb 2010, 19:57

Ik zit idd te denken om eens een andere MINI te testen. Vandaag er goed op gelet en bij het nemen van verkeersdrempels ed hoor ik niets vreemds. Het is vooral als ik door kuilen of over richels/putdeksels ed rijd. Een hardere klap. Mijn vermoeden is de combi vna harde vering + runflat banden. Overigens lijk ik het rechtsachter meer te horen dan links....zou idd door de uitlaat kunnen komen. Nogmaals, ik heb er geen hinder van....wil gewoon zeker weten dat er niets mis is. Binnenkort maar eens een andere MINI proberen. Moet deze auto nog even leren kennen.

nb Mijn vriendin zou er eigenlijk in rijden, maar ontdekt iedere ochtend dat ie al vertrokken is... 8)
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini
Locatie: ZTM
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:17

02 feb 2010, 22:03

Sowieso zijn putdeksels met de mini geen pretje. Ik mijd ze als de pest. Nadeel is dat ze vaak in de ideale lijn liggen waardoor je soms echt moeite moet doen om ze te ontwijken. Maar ik heb idd ook dat de hele auto wakkergeschud wordt door putdeksels. Komt ook door de hoge snelheid waarmee ze onder de auto langs schieten.

En als je in de 3e versnelling overschakelt bij 6000tpm kom je in zn 4 net boven ca 4000 terecht en trek je gewoon aan een stuk door. 5 is idd beetje overdrive maar vergis je niet, in zn 4 rijd je max ca. 170 terwijl de 5 dan toch je naar 200 kan helpen.
Fokko1
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Utrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2010, 22:55

02 feb 2010, 23:16

ik kom daar ook steeds meer achter....die toeren.. :lol: Het wagentje trekt prima....het is simpelweg totaal iets anders dan ik normaal gewend ben. Mijn andere auto is een 2.0T met 205 pk en dat rijdt totaal anders. Idd in de toeren jagen en dan is het een fantastische auto. Overigens nu ik er een aantal dagen meer rijd, lijkt de motor soepeler te worden. De vorige eigenaar vertelde al, dat zij het als derde auto gebruikten en louter korte afstanden....wordt een auto niet fitter van. Ik ben een Saab-liefhebber, maar ik geloof dat er een merk bij gekomen is... :?
Gebruikersavatar
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3776
Lid geworden op: 21 jan 2008, 01:08

03 feb 2010, 00:49

quattro gmbh schreef:Het zijn lekkere auto's maar het kwaliteitgevoel is wat minder :lol:
Nog steeds beter dan de gemiddelde auto in dezelfde categorie :)
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

03 feb 2010, 10:04

Wat betreft het motorkarakter van je MINI Cooper t.o.v. van je Saab met turbomotor: Je bent dus het felle karakter van een turbomotor gewend. Bij een Cooper S (oude type met compressor, nieuwe type met turbo) zou je een vergelijkbaar gevoel ervaren als bij je Saab. In elke versnelling en bij elk toerental een felle accelaratie bij het gas intrappen. Dat is gewoon het karakter van een compressor/turbomotor. De Cooper heeft geen compressor of turbo en daardoor een wat minder fel motorkarakter, hoewel hij zeker niet ondergemotoriseerd is. Het is inderdaad een kwestie van hem hoog in de toeren houden als je er sportief mee wilt rijden.

Onze vorige MINI was een Cooper. Toen ik voor het eerst in onze huidige Cooper S een proefrit ging maken ben ik me echt rotgeschrokken van hoe snel en fel dat ding was. Ik heb nooit geweten dat het verschil zo groot was. Ik heb later ook weleens weer in een Cooper gereden (leenauto) en die ervaarde ik niet als langzaam. Alleen als een stuk normaler/beschaafder. Een Cooper S is gewoon een bom! Laat staan die van degene die hieraan nog eens motorisch zijn gaan tunen.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”