Trrrrrrrrrillend stuur

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
RinkeB
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Trrrrrrrrrillend stuur

23 mar 2011, 12:30

Aangezien we 3 april een leuke toch gaan maken, dacht mijn mini vandaag weet je wat! Laat ik eens gaan trillen
bij het optrekken. Zo bij de 80 km/p lijkt het alsof er een aardbeving is. Daarna valt het mee en zakt het weg.

Nu ben ik al bij de garage geweest, die heeft alles uit gebalanceerd (geen verschil) en verwachte nu dat het de (?) aandrijfstang (?) ofzo is? Nu wil ik 3 april wel graag tril-loos rijden ... Heeft iemand al eens iets soortgelijk gehad? Of kan mij een tip
geven wat ik kan doorgeven aan de garage?

Bedankt!
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mar 2011, 12:59

dat klinkt best vervelend inderdaad... een aardbeving in je stuur... :shock: :?

mijn eerste idee zou ook zijn idnerdaad dat je wielen ff uitgebalanceerd moeten worden... maar als dat niet helpt...

misschien dat je wiellagers niet goed meer zijn?

en loopt je motor nog goed? Misschien dat het daar aan ligt, dat als ie niet gelijk meer loopt hij bij een bepaalde snelheid gaat trillen? :?

Helaas heb ik er verder niet zo heel veel verstand van :( wellicht dat iemand anders hier je kan helpen ;)
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mar 2011, 13:04

Ik heb ook last gehad van een tril-stuur, maar alleen als ik over hobbels rij...

Garage heeft toen een bout vastgedraaid in het stuurhuis ergens en daarna wast over...

Misschien heb je er iets aan... :lol:
Afbeelding
Rode_Kogel
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:

23 mar 2011, 13:26

Ik heb onlangs een lager vervangen, als die versleten is dan bromt het meer en niet zozeer trillen in het stuur. Dat brommen gebeurde bij mij voornamelijk als ik een bocht (of van baan veranderde) in de linker richting, lager rechtsvoor dus versleten.
Je euvel klinkt dus niet als een versleten lager (schijn je overigens te kunnen horen als je het wiel opkrikt en in vrije loop rond draait).

Hoop dat je het snel vindt.
Mooi rood is niet lelijk
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mar 2011, 16:41

heb je de banden zelf al gecheckt? wellicht hoogteslag..
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

23 mar 2011, 18:33

Heb dit ook gehad en het was de aandrijfas. Duur grapje. Meteen wiellager ook mee laten wisselen.
Rocketruud
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

24 mar 2011, 22:40

Kun je het nog beter omschrijven? Is het een heftig trillen of echt schudden in het stuur?

Het laatste heet shimmy en kan worden veroorzaakt door een kromme schijf, canvasbreuk en daarmee bult op je band of een defect wiellager. Je schrikt je wezenloos als het gebeurt en het is ook gevaarlijk. Juist bij een bepaalde snelheid ontstaat de oscillatie. Je kunt zelf even op zoek gaan, maar wellicht is het slim toch even je garage te bezoeken. Succes!
Frans Lampe
Nieuw Lid
Nieuw Lid

29 mar 2011, 15:45

Als het bij het optrekken is, dan wordt er kracht op uitgeoefend. Merk je ook iets bij volle stuuruitslag, bijv. met parkeren, trillingen of knikkende geluiden? Zou duiden op kapotte homokineet.
Geerth
4 op een rij!
4 op een rij!

03 apr 2011, 21:30

Berthil schreef:Heb dit ook gehad en het was de aandrijfas. Duur grapje. Meteen wiellager ook mee laten wisselen.
Ik zie net de rekening van de mini van RinkeB op kantoor liggen, de aandrijfassen / homokineet zijn inderdaad vervangen.
Natuurlijk werd er ook nog een lekje in de versnellingsbak ontdekt. We zijn krap 1000 euro verder, maar de trilling is weg.
Mini... Exciting to the very last drop.
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 mei 2011, 13:38

Even het topic kapen als het mag ;)

Onze Mini gaat stevig trillen bij het remmen, althans vanaf zo boven de 80km/u terug naar een stuk minder. Gezien de balhoofden goed zijn, de wielen niet brommen en geen geluid maken bij 'vrij lopen' (auto op de krik, het wiel een slinger geven)... Denk ik aan de schijven, die zouden te dun kunnen zijn geworden.

Nu zitten er JCW remmetjes onder en die schijven zijn niet bepaald goedkoop, dus als iemand nog tips heeft waar ik zelf nog niet naar heb gekeken ;) Dan kan ik proberen te voorkomen nu de schijven al te moeten vervangen. Ik heb ze er hooguit een week of 10 geleden onder gezet, ze waren weliswaar 2e hands, maar met een paar duizend kilometer al op zijn vind ik niet het leukste vooruitzicht ;)
GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

05 mei 2011, 13:51

Ik heb zelf bij de Blauwe de rechter aandrijfas vervangen en tevens het wiellager vernieuwd want dat wordt aangeraden bij het vervangen van een aandrijfas. Ik had ook teveel trillen in het stuur en dat is nu weg.

Door het zelf te doen en de onderdelen met 10% te kunnen kopen bij de dealer was ik 400 Euro kwijt.

Het wiellager wat uit de Blauwe kwam heb ik weer in de Cabrio gezet want dat wiellager was aan het zoemen dus dat is meteen ook gratis opgelost :)
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 mei 2011, 22:44

Euhm ja Berthil, dat schreef je eerder ook, maar ik heb een beetje een ander probleem ;)
GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”