Hallo allemaal,
Ik heb een Cooper S uit juli 2003 met 100.000 km op de teller. Gisteren reed ik op de snelweg met 160 met de muziek aan. Na enige tijd deed ik de muziek zachter en hoorde ik een harde ratel vanuit de motor. Ik ben meteen bij de eerste pomp eraf gegaan (na 3 km) en constateerde dat er in een tijd van 5 minuten 2 oliedruppels onder de auto kwamen te liggen. Oke, ik wist dus dat het niet goed was, ik dacht meteen dat dit het "metaal op metaal" geluid was. Na enige telefoontjes kwam een vriend mij een liter olie brengen en heb deze erin gegooid nadat ik mijn oliepijl had gecheckt, de pijlstok was droog. Ik heb toen de keuze gemaakt om met minder dan 1500 toeren de 10 kilometer naar de garage bij mijn huis te rijden. Die hebben vandaag aan de hand van het geluid geconstateerd dat de krukaslagers kapot waren en dat de olie via de uitlaat door de compressor is uitgespuugd. Let op: het is een constatering van een onafhankelijke garage aan de hand van het geluid. Dit klinkt naar mijn mening heel logisch.
Nu is mijn vraag. Heeft iemand anders dit meegemaakt? En hoe heb je dit opgelost. Ik werk bij een autogarage in het weekend, dus heb beschikking over een brug maar betaal uiteraard wel een groot deel van de uren. Een vriend van mij werkt bij een autogarage waar ik eventueel op zondag kan werken met het juiste gereedschap met mijn vriend die dit waarschijnlijk kan repareren. Dus, moet ik dit zelf doen (is dit een moeilijke klus?), of moet ik een andere motor kopen?
Tips voor vervanging, reparatie, tips voor adresjes voor tweedehands motoren? Eventueel een kostenplaatje?
Veel om over na te denken dus.
Graag hoor ik van jullie.
Groeten Tim
Ratel geluid en alle olie via de compressor uit de uitlaat
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik hoor het al.. een te laag oliepeil, erg veel voorkomend bij de R53. Elke week checken die stok!
Oplossing: nieuwe motor.
Oplossing: nieuwe motor.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Alleen onderblok?
Het tikkende geluid komt toch uit de cilinderkop? Die 'moet' je dan toch ook meenemen in het vervangen?
Het tikkende geluid komt toch uit de cilinderkop? Die 'moet' je dan toch ook meenemen in het vervangen?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
) | bar-end mirrors

- Spi
- Mod virus alert!
Bericht
Hmmmm zoiets heb ik ook, maar alleen als ik hem start en hij koud is. Heeft niks met bovengenoemde te maken denk ik.
Beetje een kleppen geluid. Eenmaal voor een stoplicht bij mij in de buurt is het weg als die stationair draait.
Wat zou dit kunnen zijn?
Beetje een kleppen geluid. Eenmaal voor een stoplicht bij mij in de buurt is het weg als die stationair draait.
Wat zou dit kunnen zijn?
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
KlepstotersSpi schreef:Hmmmm zoiets heb ik ook, maar alleen als ik hem start en hij koud is. Heeft niks met bovengenoemde te maken denk ik.
Wat zou dit kunnen zijn?
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Het tikkende geluid komt uit een onderblok door speling op de lagers, een cilinderkop heeft daar weinig tot niks mee van doen.BMX schreef:Alleen onderblok?
- koosie
- Volledig MINI minded!
Bericht
dit klopt heb ik ook gehad, eerst kettingspanner vervangen die schijnt ook dit soort symptonen voort te brengen, (bleek het bij mij niet te zijn) toen klepstoters vervangen, probleem opgelost! (lijkt een gevaarlijk moeilijk klusje, valt echter hardstikke mee)Daveke schreef:KlepstotersSpi schreef:Hmmmm zoiets heb ik ook, maar alleen als ik hem start en hij koud is. Heeft niks met bovengenoemde te maken denk ik.
Wat zou dit kunnen zijn?
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
De kleine palletjes op die klepstoters zijn licht rond qua vorm. Als die door op een bepaald moment door slijtage vlak worden, gaan ze wat meer tikken omdat de olie er minder goed tussen komt, vandaar dat het na een paar minuutjes draaien weg is. Kettingspanner kan ook nog. De spanner is goedkoop om te vervangen, de hele reeks aan klepstoters is iets prijzigerkoosie schreef:dit klopt heb ik ook gehad, eerst kettingspanner vervangen die schijnt ook dit soort symptonen voort te brengen, (bleek het bij mij niet te zijn) toen klepstoters vervangen, probleem opgelost! (lijkt een gevaarlijk moeilijk klusje, valt echter hardstikke mee)Daveke schreef:KlepstotersSpi schreef:Hmmmm zoiets heb ik ook, maar alleen als ik hem start en hij koud is. Heeft niks met bovengenoemde te maken denk ik.
Wat zou dit kunnen zijn?

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors