Mini en maxi pech in een week

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Flavio
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2016, 18:31

Mini en maxi pech in een week

16 aug 2016, 22:35

onlangs heb ik een Cooper S gekocht uit 2003, het is er een op leeftijd maar wat een fun heb ik in deze auto. Geweldig!
Echter sinds vorige week is de fun ineens minder....
Roest water in de accubak, bleek verstopte leiding te zijn van de achter wissermotor. Deze was zo verroest dat ik een andere erop heb gezet, probleem gelukkig opgelost.
Er zit behoorlijk veel speling op de rugleuning vd passagiersstoel.
AB centrale vergrendeling werkt ineens niet meer, batterij had ik bij aanschaf al vervangen en nadien werkte deze uitstekend. Nu lijkt ineens of de sleutel de auto niet herkent, auto start wel gewoon.
Auto start sinds een week soms op 3 cilinders. Bij het uitzetten van de motor en het opnieuw starten, doen ze alle vier weer.
Ineens een krakend geluid bij het rechter voorwiel, lijkt wel op de homokineet.
Ik hoor een pomp draaien/iets (vloeistof?) aanzuigen tijdens het auto rijden (al vanaf het begin) en nadat de motor is afgezet wordt dat geleidelijk wat minder maar is nog zo'n 5 seconden te horen. Helaas lukt het me nog niet om een audio opname te maken.

Dit soort kwaaltjes ben ik niet gewend van een auto, ik heb veelal Japans gereden. Start, loopt, 1x pj olie peilen etc, nooit wat mee aan de hand. Nu is dat even anders. Ouderdom komt met gebreken maar juist omdat ik a-technisch ben mbt auto techniek zakt me de moed me wel in de schoenen.

Heeft een van jullie wellicht praktische oplossingen voor het bovenstaande zodat ik toch het eea zelf kan doen? Ik ben best handig echter zoals gezegd heb ik geen kaas gegeten van autotechniek.

Alvast bedankt voor jullie input!
3w4ever
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2016, 08:58

Re: mini en maxi pech in een week

17 aug 2016, 09:06

Hallo,

Speling op de stoel is een aanduiding dat er behoorlijk hard met de auto is gereden door de vorige eigenaar(dient een r53 ook voor :) )

Het inleren van de sleutel aan de auto, is een paar minuten werk --> kun je zelf doen.

Voor de rest... zal je ermee moeten leren leven dat de auto wel maandelijks kwaaltjes zal hebben.
Ikzelf bezit een R52 en ook hier maandelijks wel iets van kosten aan.
Ze rijden leuk maar pokkeduur om op de baan te houden.
Flavio
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2016, 18:31

Re: mini en maxi pech in een week

17 aug 2016, 16:42

Auto staat momenteel bij de garage.....men trof veel olielekkage aan, geen compressie in de 2de cilinder maar iets boven 3 bar, terwijl op de andere cilinders 9 bar wordt gemeten.
Tja dit wordt een beste rekening vermoedelijk.
Het is en blijft een fun auto om te zien en om mee te rijden, dat staat vast.

Elke maand kosten? Ja brandstof, verzekering en wegenbelasting is akkoord :-)
Morgen hoor ik meer, ze kunnen blijkbaar een cilinder testen om te oordelen of het verbrande klepstoters zijn of een veer of iets dergelijks. Laat ik hopen dat het mee valt anders maak ik afhankelijk van de kosten een verstandige beslissing.

Ik heb de auto nog maar 2 weken, testrit gemaakt en alles leek prima en nu een bak ellende. Ben ik niet gewend. Men had mij al enigszins gewaarschuwd in de zin van "vergeet een mini, koop wat anders" maar ja.... maar goed ik wilde persé een mini dus moet natuurlijk nu niet ineens gaan zeuren, hoewel ik dit na 2 weken niet echt prettig vind. Nadeel van particuliere koop, niet aan te doen.
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Mini en maxi pech in een week

17 aug 2016, 21:27

Jammer dat je dit allemaal mee moet maken.
Ooit een Mini gekocht daarna pas lid van de NewMiniClub geworden en las ik alle mankementen wat eerste gen kon krijgen.
En echt alles heb ik vervangen.
Maar ondanks alle ellende nog steeds aan het genieten van mijn Mini's.
Vorige maand mijn derde Mini aangeschaft.
Eens een Minioot, altijd een Minioot.
Heel veel sterkte en suc6 met herstel van je R53.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Flavio
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2016, 18:31

Re: Mini en maxi pech in een week

19 aug 2016, 17:32

Nou garage kwam met een verrassing, alleen geen aangename. Blok moet volledig uit elkaar. Joost mag weten wat ze dan nog tegenkomen. Kosten incl noodzakelijke apk punten (koplamp en achteruit rij licht schakelaar) komen al op €2250,- en vrees dat dit nog wel op gaat lopen.

Veel geld, nu nog een verstandig besluit nemen......laten maken, ruilblok of afscheid nemen maar ja wat koop je dan weer........
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Mini en maxi pech in een week

20 aug 2016, 00:04

Ja ik zou ook eerst contact opnemen met de clubmonteurs.

Mocht je besluiten om een ander R53 te kopen, ik heb twee te koop staan. Links en rechts op de foto.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mini en maxi pech in een week

21 aug 2016, 13:27

2e hands is altijd een gok. Zelfs via een dealer. De een heeft alle ellende, de ander niets. Hoop dat het uiteindelijk allemaal mee gaat vallen en dat je toch met een smile achter het stuur zit.l Rn niet teveel geld kwijt bent. Wellicht in de ex mini van een clubgenoot?
Afbeelding
Flavio
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2016, 18:31

Re: Mini en maxi pech in een week

21 aug 2016, 21:19

Dank jullie wel voor jullie reacties. Helaas zit een andere aanschaffen er niet in. Vriend van mij heeft veel connecties en juist omdat ik best wel veel voor mijn medemens doe en mij men dit niet gunt wordt heeft hij geregeld dat het als volgt opgelost. Ik moet een andere motor kopen (reeds gevonden incl garantie) en deze wordt deze vrijwel kosteloos geplaatst. Moet zorgen voor de hapjes en drankjes en dan wordt het op een zaterdag gefixed. :-)

Ben echt blij dat het zo kan worden opgelost. Hopelijk vindt men tijd om voor Gilze-Rijen de auto klaar te hebben..... maar ja met zo'n bereidwillendheid moet ik maar flink geduld hebben.
Laatst gewijzigd door Flavio op 21 aug 2016, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mini en maxi pech in een week

21 aug 2016, 21:27

Met zo'n oplossing mag je idd niet klagen. Super geregeld. Heel veel succes en hopelijk dus toch met een smile achter het stuur.
Afbeelding
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Mini en maxi pech in een week

21 aug 2016, 23:01

Nu ff tegen straks heerlijk genieten.
Geloof me van je R53 ga je straks echt genieten.
Suc6


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Martijnmini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: NB
Berichten: 207
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:35

Re: Mini en maxi pech in een week

23 aug 2016, 12:46

Hoi,

Ik zit het verhaal even door te lezen, maar wat een ellende zeg.
Hopen dat het nieuwe blok de oplossing brengt en dat daarmee alle problemen opgelost zijn.

een Cooper S uit 2003 is een leuke auto maar wel een gokje denk ik zo. hoeveel had het blok gelopen?
En geen garantie vanuit de verkoop?
Flavio
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2016, 18:31

Re: Mini en maxi pech in een week

04 sep 2016, 16:24

Excuus voor mijn late reactie...

Nee er valt niets te verhalen, heb auto particulier gekocht...
Ik had reeds een ander blok gekocht want de garage adviseerde mij dat dit goedkoper was dan en blok revisie.
Het verhaal krijgt nog een staartje....
Vriend van mij was vroeger automonteur en ten tijde van alle ellende met vakantie. Hij vond het een raar verhaal dat de auto dan weer op 3 cilinders liep en later weer op 4. Aangezien ik er geen verstand van heb, ging ik uit wat de garage mij vertelde.
Vorige week heeft hij alle bougies eruit gedraaid, bleek bougie van 2 cilinder niet goed vast te zitten...Tevens zat er een heli-coil ingedraaid, echter hij zag dat deze niet volledig goed aansloot.
dat werd gefixed en geloof het of niet maar met het strakker aan draaien van de bougie van de 2de cilinder start en rijdt de auto als vanouds. Ik rijd nu al een week zonder ook maar enige problemen. Kortom een ander blok was totaal niet nodig. ( dit moet ik even afkloppen, het vertrouwen heb ik nog niet helemaal terug)
Ik heb verhaal gehaald bij de garage en men gaf toe dat er een stageloper naar de auto had gekeken omdat ze omkwamen in het werk. Het blok zweette iets aan de onderkant en dat is uitgelegd als zijn dat het blok gewoon niet goed was....... Op straat heb ik nog nooit geen druppel olie zien liggen, met starten geeft deze ook geen blauwe walm of iets dergelijks.....

Nu maar even nog afwachten....als auto goed blijft starten dan kan ik de andere puntjes oplossen.
Als de auto zo blijft doen vind ik het prima en voortaan ga ik er mee naar een andere garage.
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Mini en maxi pech in een week

05 sep 2016, 23:21

Goed om te horen.
En nu lekker genieten van de Mini.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”