Goedemiddag Mini liefhebbers,
Misschien.. heel misschien heeft iemand hier nog ideeen of tips.
Het is namelijk als volgt;
Ongeveer een week of drie geleden, was ik onderweg naar huis. Samen met een vriend reden we van Eindhoven richting Den Bosch.
Ik had open baan en geen verkeer in de buurt en dacht, laat ik de mini eens even open trekken, zoals dat wel vaker gebeurde.
Alles goed en wel totdat ik richting de 190 km/u ging. Toen ik het gas intrapte, was ik terug naar zijn 5 gegaan. Aankomende bij de 6800 toeren begon de ellende..
Ik hoorde een doffe knal, de power viel weg, het motor storings lampje brandde, en de weg achter mij was aardig mistig Direct in zijn vrij gegaan, en bij toeval kunnen doorrollen naar een parkeerplaats van een pompstation.
De auto stil gezet, motorkap open en daar werd mijn vermoede bevestigd. Ruimte voel met olie en benzine(?). Kleppendeksel leek ook los gekomen te zijn.
Enkele dagen later stond de auto bij de garage, deze hebben de kop eraf gepakt en de schade was direct zichtbaar. In eerste instantie kreeg ik van de garage te horen dat de bougie was plat geslagen en naderhand dat er een injector gelekt had (Zie foto).
Een gat in de zuiger en een plek in de cylinderwand. Al met al, ellende en een dure bedoeling om te fixen.
Deze garage heeft mij nu een offerte gedaan, waarbij het blok gereviseerd word (En gesmede zuigers gebruikt worden), de kop gereviseerd word. Plus bijbehorende onderdelen vervangen, zoals ketting en spanners, koppakking en overige pakkingen en klein materiaal.
Een offerte die richting de 5,5k zou gaan. Deze prijs komt mede door de ruimte schatting van man uren.
Dit is het verhaal in het kort, hopelijk wel wat duidelijk. Mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie hier misschien een beter idee over wat ik er mee kan doen? Het zou namelijk dood zonde zijn om de mini weg te doen.
R53 '05 motorschade, vaarwel mini?
- Meatwagon
- Nieuw Lid
- Locatie: Gorinchem
Bericht
R53 '05 motorschade, vaarwel mini?
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?
WoW. Da’s even goed balen. Is een heel ander (ruil) blok niet goedkoper ?
Hoop dat je de mini kunt blijven rijden. Sucves
Hoop dat je de mini kunt blijven rijden. Sucves
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?
Echt balen
Denk ook dat een ruilblok, liefst met garantie, goedkoper is. Daar komen natuurlijk wel de kosten van motor wisselen nog bij.
Dure optie met gesmede zuigers zou ik enkel doen als je de auto lang wilt houden en/of ermee op het circuit wilt rijden en eventueel wilt tunen.
Ik zou bij een paar forumsponsors informeren wat ze aan motoren hebben liggen.
Denk ook dat een ruilblok, liefst met garantie, goedkoper is. Daar komen natuurlijk wel de kosten van motor wisselen nog bij.
Dure optie met gesmede zuigers zou ik enkel doen als je de auto lang wilt houden en/of ermee op het circuit wilt rijden en eventueel wilt tunen.
Ik zou bij een paar forumsponsors informeren wat ze aan motoren hebben liggen.
- Peter koster
- Mod virus alert!
- Locatie: Kleine huis op de prairie
Bericht
Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?
Ff contact opnemen met “kronenburg” motorenrevisie in Geldrop nieuw blok kost je waarschijnlijk rond 2800,= ex inbouw ,heb daar goede ervaring mee .doen veel mini / bmw ,Porsche en dure jongens ,doen ook revisie s voor dealers en mini specialisten. .ga beter niet voor een gebruikt blok vaak is de km stand onduidelijk / niet achterhaalbaar en het blijft gebruikt .een revisie blok is als nieuw 0 km,met garantie.
Maar het moet natuurlijk ook economisch verantwoord zijn tenzij je er nog jaren mee blijft rijden.
Nb heb zelf een r56 ‘08 met sinds een paar maanden een revisie 0 km blok van hen.rijd weer als een trein.
Maar het moet natuurlijk ook economisch verantwoord zijn tenzij je er nog jaren mee blijft rijden.
Nb heb zelf een r56 ‘08 met sinds een paar maanden een revisie 0 km blok van hen.rijd weer als een trein.
- Meatwagon
- Nieuw Lid
- Locatie: Gorinchem
Bericht
Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?
Dat is inderdaad goed balen, een ruil blok lijkt me inderdaad wel goedkoper. Alleen in wat voor opzicht moet ik dit zien, ruilen ze alles om? Zoals blok, onderblok en kop bijvoorbeeld?niekcarfreak schreef: Echt balen
Denk ook dat een ruilblok, liefst met garantie, goedkoper is. Daar komen natuurlijk wel de kosten van motor wisselen nog bij.
Dure optie met gesmede zuigers zou ik enkel doen als je de auto lang wilt houden en/of ermee op het circuit wilt rijden en eventueel wilt tunen.
Ik zou bij een paar forumsponsors informeren wat ze aan motoren hebben liggen.
Dat is nog wel interessant misschien, dank voor de tip! En nee, een gebruikt blok lijkt mij inderdaad niet verstandig. Wil zeer zeker nog wel even blijven rijden met deze mini.Peter koster schreef: Ff contact opnemen met “kronenburg” motorenrevisie in Geldrop nieuw blok kost je waarschijnlijk rond 2800,= ex inbouw ,heb daar goede ervaring mee .doen veel mini / bmw ,Porsche en dure jongens ,doen ook revisie s voor dealers en mini specialisten. .ga beter niet voor een gebruikt blok vaak is de km stand onduidelijk / niet achterhaalbaar en het blijft gebruikt .een revisie blok is als nieuw 0 km,met garantie.
Maar het moet natuurlijk ook economisch verantwoord zijn tenzij je er nog jaren mee blijft rijden.
Nb heb zelf een r56 ‘08 met sinds een paar maanden een revisie 0 km blok van hen.rijd weer als een trein.
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?
Kijk eens op onderdelenlijn.nl. Een gebruikt motorblok met een bekende kilometerstand en 3 mnd garantie is daar eenvoudig te vinden. Je hoeft voor een gebruikt blok echt niet bang te zijn mits je deze bij een degelijk demontage bedrijf koopt.
In een dag zijn is een motorwissel probleemloos door 1 man te doen. Het hoeft je dus in totaal max €2.500,- te kosten.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
In een dag zijn is een motorwissel probleemloos door 1 man te doen. Het hoeft je dus in totaal max €2.500,- te kosten.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors