R53 '05 motorschade, vaarwel mini?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
Meatwagon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gorinchem
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019, 16:43

R53 '05 motorschade, vaarwel mini?

01 dec 2019, 15:08

Goedemiddag Mini liefhebbers,

Misschien.. heel misschien heeft iemand hier nog ideeen of tips.

Het is namelijk als volgt;

Ongeveer een week of drie geleden, was ik onderweg naar huis. Samen met een vriend reden we van Eindhoven richting Den Bosch.
Ik had open baan en geen verkeer in de buurt en dacht, laat ik de mini eens even open trekken, zoals dat wel vaker gebeurde.

Alles goed en wel totdat ik richting de 190 km/u ging. Toen ik het gas intrapte, was ik terug naar zijn 5 gegaan. Aankomende bij de 6800 toeren begon de ellende..

Ik hoorde een doffe knal, de power viel weg, het motor storings lampje brandde, en de weg achter mij was aardig mistig :shock: Direct in zijn vrij gegaan, en bij toeval kunnen doorrollen naar een parkeerplaats van een pompstation.
De auto stil gezet, motorkap open en daar werd mijn vermoede bevestigd. Ruimte voel met olie en benzine(?). Kleppendeksel leek ook los gekomen te zijn.

Enkele dagen later stond de auto bij de garage, deze hebben de kop eraf gepakt en de schade was direct zichtbaar. In eerste instantie kreeg ik van de garage te horen dat de bougie was plat geslagen en naderhand dat er een injector gelekt had (Zie foto).
Een gat in de zuiger en een plek in de cylinderwand. Al met al, ellende en een dure bedoeling om te fixen.

Deze garage heeft mij nu een offerte gedaan, waarbij het blok gereviseerd word (En gesmede zuigers gebruikt worden), de kop gereviseerd word. Plus bijbehorende onderdelen vervangen, zoals ketting en spanners, koppakking en overige pakkingen en klein materiaal.
Een offerte die richting de 5,5k zou gaan. Deze prijs komt mede door de ruimte schatting van man uren.

Dit is het verhaal in het kort, hopelijk wel wat duidelijk. Mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie hier misschien een beter idee over wat ik er mee kan doen? Het zou namelijk dood zonde zijn om de mini weg te doen.

Afbeelding
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
Gebruikersavatar
Daniel_S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Odijk
Berichten: 1122
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?

01 dec 2019, 15:24

WoW. Da’s even goed balen. Is een heel ander (ruil) blok niet goedkoper ?

Hoop dat je de mini kunt blijven rijden. Sucves
Afbeelding
niekcarfreak
Be Mini
Be Mini
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?

01 dec 2019, 16:18

:'( Echt balen

Denk ook dat een ruilblok, liefst met garantie, goedkoper is. Daar komen natuurlijk wel de kosten van motor wisselen nog bij.
Dure optie met gesmede zuigers zou ik enkel doen als je de auto lang wilt houden en/of ermee op het circuit wilt rijden en eventueel wilt tunen.
Ik zou bij een paar forumsponsors informeren wat ze aan motoren hebben liggen.
Peter koster
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?

01 dec 2019, 22:46

Ff contact opnemen met “kronenburg” motorenrevisie in Geldrop nieuw blok kost je waarschijnlijk rond 2800,= ex inbouw ,heb daar goede ervaring mee .doen veel mini / bmw ,Porsche en dure jongens ,doen ook revisie s voor dealers en mini specialisten. .ga beter niet voor een gebruikt blok vaak is de km stand onduidelijk / niet achterhaalbaar en het blijft gebruikt .een revisie blok is als nieuw 0 km,met garantie.
Maar het moet natuurlijk ook economisch verantwoord zijn tenzij je er nog jaren mee blijft rijden.

Nb heb zelf een r56 ‘08 met sinds een paar maanden een revisie 0 km blok van hen.rijd weer als een trein. :))
Gebruikersavatar
Meatwagon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gorinchem
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019, 16:43

Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?

02 dec 2019, 08:09

Daniel_S schreef:
01 dec 2019, 15:24
WoW. Da’s even goed balen. Is een heel ander (ruil) blok niet goedkoper ?

Hoop dat je de mini kunt blijven rijden. Sucves
niekcarfreak schreef: :'( Echt balen

Denk ook dat een ruilblok, liefst met garantie, goedkoper is. Daar komen natuurlijk wel de kosten van motor wisselen nog bij.
Dure optie met gesmede zuigers zou ik enkel doen als je de auto lang wilt houden en/of ermee op het circuit wilt rijden en eventueel wilt tunen.
Ik zou bij een paar forumsponsors informeren wat ze aan motoren hebben liggen.
Dat is inderdaad goed balen, een ruil blok lijkt me inderdaad wel goedkoper. Alleen in wat voor opzicht moet ik dit zien, ruilen ze alles om? Zoals blok, onderblok en kop bijvoorbeeld?
Peter koster schreef: Ff contact opnemen met “kronenburg” motorenrevisie in Geldrop nieuw blok kost je waarschijnlijk rond 2800,= ex inbouw ,heb daar goede ervaring mee .doen veel mini / bmw ,Porsche en dure jongens ,doen ook revisie s voor dealers en mini specialisten. .ga beter niet voor een gebruikt blok vaak is de km stand onduidelijk / niet achterhaalbaar en het blijft gebruikt .een revisie blok is als nieuw 0 km,met garantie.
Maar het moet natuurlijk ook economisch verantwoord zijn tenzij je er nog jaren mee blijft rijden.

Nb heb zelf een r56 ‘08 met sinds een paar maanden een revisie 0 km blok van hen.rijd weer als een trein. :))
Dat is nog wel interessant misschien, dank voor de tip! En nee, een gebruikt blok lijkt mij inderdaad niet verstandig. Wil zeer zeker nog wel even blijven rijden met deze mini.
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 255
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: R53 '05 motorschade, vaarwel mini?

02 dec 2019, 12:54

Kijk eens op onderdelenlijn.nl. Een gebruikt motorblok met een bekende kilometerstand en 3 mnd garantie is daar eenvoudig te vinden. Je hoeft voor een gebruikt blok echt niet bang te zijn mits je deze bij een degelijk demontage bedrijf koopt.
In een dag zijn is een motorwissel probleemloos door 1 man te doen. Het hoeft je dus in totaal max €2.500,- te kosten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”