interieurfilter aangevreten door ??

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
FerryR50
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2023, 18:19
Nederland

interieurfilter aangevreten door ??

30 dec 2023, 12:08

Hallo, Ik had al enkele maanden een hele vieze lucht in mijn auto. Nu eindelijk mijn interieurfilter gevonden en kunnen verwijderen. Wat bleek, er is een gat van zon 8 centimeter uit gevreten en natuurlijk ook keuteltjes en pies, wat die vreselijke lucht heeft veroorzaakt. Wat ik mij nu afvraag is, waar kan een muis? het lucht toevoer zijn ingekomen?
Kan iemand mij aangeven waar de luchttoevoer de auto naar binnen kan blazen?
Mijn auto heeft niet boven op de motorkap zon rooster. auto is van 2002 met kenteken 87-JJ-ZZ
Ik hoop dat iemand het weet, dan kan ik de rest mogelijk schoonmaken.
Groet,
Ferry
Gebruikersavatar
Thijs79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dongen
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 sep 2023, 10:37
Nederland

Re: interieurfilter aangevreten door ??

02 jan 2024, 16:40

Dat klinkt niet best! Nu is het interieurfilter zeer makkelijk te vervangen en zo'n ding kost bijna niets. Ik denk dat hiermee het hele probleem óók verholpen is, want het lijkt mij dat dat beestje via de motorruimte de interieur luchtopening binnen is gekomen. Deze luchtopening zit naar mijn weten aan de achterkant van het interieurfilterhuis (aan de kant waar de motor zit en dan aan de passagierszijde). (Je kan de opening zelf niet zien vanuit de motorruimte, want als het goed is zit daar een zwarte plastic kap voor). Daar zit volgens mij de opening (soort halve cirkel) en wat pakkingen en een waterafscheider, maar volgens mij kan een muis daar vrij eenvoudig naar binnen (met of zonder kap) en dan zit de muis bijna direct bij/op het interieurfilter. Wellicht kan je proberen de zwarte plastic grill te verwijderen aan de passagierszijde bij de vooruit, net achter de motorkap, wellicht kan je daar nog viezigheid zien.

Ik weet het niet 100% zeker, dit probleem nog niet gehad :-) , maar ik denk dat het een erg korte route is voor een muis om vanuit desbetreffende opening bij het interieurfilter te komen. Andersom is met het vervangen van het interieurfilter het probleem dan ook opgelost want er kan niet heel veel meer vies zijn geworden.

Ik neem dan met het vervangen van het filter er nu geen vieze lucht meer wordt verspreid door de blower?
FerryR50
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2023, 18:19
Nederland

Re: interieurfilter aangevreten door ??

04 jan 2024, 11:39

Dank je wel Thijs,
Inderdaad is na het vervangen van het filter de meeste vieze lucht verdwenen, maar helemaal lekker is het nog niet.
Vandaar dat ik verder naar de toevoer ruimte zocht.
Het in heel moeilijk om daar bij te komen.
Groet, Ferry
Gebruikersavatar
Thijs79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dongen
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 sep 2023, 10:37
Nederland

Re: interieurfilter aangevreten door ??

04 jan 2024, 11:55

Goed om te horen, de lucht zal ook wel een beetje in je bekleding en matten zijn gaan zitten, wellicht dat dat vanzelf steeds minder wordt. Je kan er inderdaad lastig bijkomen, maar zoals hierboven beschreven lijkt het mij niet dat er nog veel troep zou kunnen zitten. Als het echt niet te doen is wellicht de motorruimte nog goed schoonmaken aan de schutbord kant. Als daar uitwerpselen liggen/zitten dan komt die lucht alsnog via die opening je interieur binnen (daar zitten wel wat liggende metalen delen waar uitwerpselen op kunnen blijven liggen). Dan spuit je het met de tuinslang en wat schoonmaakmiddel weg. Als je met de tuinslang wegblijft van de dynamo en je bougie schachten dan is dat prima te doen. Ik maak de motorruimte altijd goed schoon voor de verkoop van een mini en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik dan geen hogedruk, maar gewoon de tuinslang en reinigingsmiddel/ontvetter met een luchtje.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”