kachel wordt niet warm R50

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
blackhawk
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2024, 07:27
Nederland

kachel wordt niet warm R50

31 jan 2024, 15:55

goedemiddag mini rijders

ik heb een probleem met de kachelverwarming
verwarming links ingaande kant en uitgaande kant is warm bestuurderskant
blower doet het
ik had iets gelezen over een veertje was los kan zitten aan de bijrijderskant?
heb een foto bijgevoegd
kabel zit goed aan de tuimelschakelaar en hoor ook klep heen en weer gaan als ik manuele verwarming bedien
connector die in de hoek zit is ok

iemand nog een idee?
Bijlagen
0416da73-3b4c-4d4f-8bbb-3d9cfca326a0.jpg
sndr
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 20:48
Nederland

Re: kachel wordt niet warm R50

31 jan 2024, 16:26

Wellicht een verstopping in de radiateur van de kachel? Je zou de radiateur voor een deel eruit kunnen schuiven en voelen of die in z'n geheel warm wordt.

In dit filmpje kun je zien hoe je er bij kunt komen:
Gebruikersavatar
Thijs79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dongen
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 sep 2023, 10:37
Nederland

Re: kachel wordt niet warm R50

01 feb 2024, 22:10

99% zeker dat je kachelradiateur verstopt zit (zoals in de andere post hierboven genoemd). Doe geen moeite om deze schoon te maken, ik heb er meerdere vervangen en die dingen zijn niet zo duur. Ik zou er niet meer dan vijf tientjes voor betalen, altijd nieuw kopen maar niet per se origineel.

Als je zelf niet handig bent niet aan beginnen, je moet een plastic kap verwijderen waarvan de achterste torx schroef zeer lastig te bereiken is. Kachel wisselen is een fluitje van een cent, maar dan begint het feest om de klemmen van de nieuwe kachel vast te maken en waterdicht te krijgen (volgens mij lukt het alleen als je eerst de rubber ringen in de kachel steekt en dus niet om de buis en dan de kachel in). Is erg lastig, vind ik. Als je handig bent en geduld hebt is het wel te doen! Ik heb het zelf meermaals gedaan zonder de hele koelvloeistof te legen, maar met een flinke handdoek en een plastic bakje om de ergste troep op te vangen.

Meestal kom ik het tegen bij mini's die al lang gelden verse koelvloeistof nodig hadden. Troep, roest, bezinksel het koekt aan en op een bepaald moment heb je gewoon te weinig doorstroming daar. Als dit lukt dan zou ik daarna zeker de koelvloeistof eens (laten) verversen :icon_top: .
blackhawk
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2024, 07:27
Nederland

Re: kachel wordt niet warm R50

15 feb 2024, 01:20

bedankt, kachelradiator was inderdaad verstopt > ingaande kant en uitgaande kant waren wel warm echter de rest van de radiator zat dicht. weg van de korste weerstand.

nieuwe radiator erin en alles weer prima. jammer dat er net een nieuwe radiator inzat dus weer nieuwe koelvloeistof erin

mini is nog nooit zo warm geweest lol
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: kachel wordt niet warm R50

15 feb 2024, 13:28

Super dat het opgelost is en dank je om het hier even terug te koppelen.
Gebruikersavatar
Thijs79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dongen
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 sep 2023, 10:37
Nederland

Re: kachel wordt niet warm R50

16 feb 2024, 12:34

Leuk om de feedback te lezen! Als het goed werkt is een mini kachel inderdaad erg heet :-)! Geen leuke klus, maar goed te doen. In de zomermaanden wordt de kachel niet gebruikt en oude koelvloeistof met rommel koekt aan en in de winter blijkt dan de doorstroming niet meer te werken. Veel warme kilometers gewenst.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”