Cruise control doet het niet op R53

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
MiniMarkR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2024, 15:35
Nederland

Cruise control doet het niet op R53

12 feb 2024, 14:54

Goedemiddag, ik heb recent een mini cooper s R53 facelift uit 2004 aangeschaft. Deze is uitgerust met cruise control, ik heb opgezocht hoe ik deze moet activeren (eerst aanzetten met I/O knop rechts en dan op de +). Als ik dit doe knippert het cruise control lampje twee keer op mijn toerenteller, maar als ik daarna op de plus klik gebeurt er niks.

Ik heb mij laten vertellen dat dit een probleem met de zekeringen zou kunnen zijn, volgens het internet zouden zekering 6 en 34 aan de cruise control gelinked zijn (uit de zekeringen bij het voeteneind van de bestuurder). Deze zekeringen waren beide nog goed en kwamen ook niet overeen met de icoontjes in de binnenkant van het zekeringskastje).

Weet iemand toevallig welke zekering het wel zou kunnen zijn, of moet ik compleet ergens anders zoeken voor dit probleem?
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 693
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Cruise control doet het niet op R53

12 feb 2024, 15:59

Hi Mark,

Heb je wellicht ook andere lampjes op je klokken 'aan'staan?
Ik had met de Trifecta ( snelheid sensor probleem) dat de cruizencontrol ( CC) ook knipperde.
Als meer dan 2 sensoren verkeerd/ geen meting doorgeven gaat de CC ook niet aan.

De CC loopt via de abs module. Als die 'kapot' is werkt je cruise control ook niet. En je ABS werkt op je snelheids-HAL sensoren die in je naven zitten.

Mocht je wat plaatjes willen zien :
viewtopic.php?f=3&t=42140&start=405#p971042

Je kan nog proberen de ABS ecu te resetten met de laptop. ER zijn enkele hier o p het forum/ club die een INPA applicatie hebben.

^Robbert
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
MiniMarkR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2024, 15:35
Nederland

Re: Cruise control doet het niet op R53

07 mar 2024, 18:48

Goedenavond,

nee er branden bij mij geen andere lampjes op mijn klokken. Ik heb na wat rondzoeken ook gelezen dat het iets met een sensor bij het koppelingspedaal zou kunnen zijn, maar dit is mij nog niet helemaal duidelijk. ABS lijkt op een vrij grote ingreep, is er een manier waarop ik kan testen of dit het probleem is?
sndr
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 20:48
Nederland

Re: Cruise control doet het niet op R53

07 mar 2024, 19:57

Eerst testen is inderdaad verstandig. Dat kun je doen door de Mini uit te lezen, je kunt dan foutcodes achterhalen en de live data van verschillende sensoren bekijken. Hiervoor heb je een kabel en software nodig, zoek op 'bmw inpa'. Bijvoorbeeld te koop bij Amazon of AliExpress voor ongeveer 20 euro.
Gebruikersavatar
MiniMarkR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2024, 15:35
Nederland

Re: Cruise control doet het niet op R53

09 mar 2024, 13:07

Ik heb er even naar gekeken maar zie een heel aantal kabel met verschillende aansluitingen, hoe weet ik welke ik moet hebben? En waar kan ik de software vinden + is hier ergens uitleg over te vinden of wijst dit zichzelf wel?
sndr
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 20:48
Nederland

Re: Cruise control doet het niet op R53

10 mar 2024, 12:28

Ik heb deze kabel en die werkt op een Mini R50: https://nl.aliexpress.com/item/33048882754.html
Belangrijk is dat het een platte connector is (dus niet rond) en dat er een schakelaar op zit.

Voor de software is dit een aardige instructie:
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Cruise control doet het niet op R53

15 mar 2024, 07:52

Maar effe heel basic.... Rij je meer dan 30km/h en in een versnelling 3 of hoger? Want dan pas doet de cruise control het. Wat ook nog wel eens gebeurd is dat de schakelaars bij de pedalen niet meer ok functioneren. Bij het koppelingspedaal moet er ook een schakelaar zitten.
Gebruikersavatar
MiniMarkR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2024, 15:35
Nederland

Re: Cruise control doet het niet op R53

16 mar 2024, 17:51

Ik heb de software en de kabel, kan in de bmw inpa alleen nergens het model r53 vinden. Moet ik hiervoor zelf een profiel inladen of iets in die geest?

Ik zal ook nog even kijken naar de schakelaars, ik heb de cruise control alleen maar geprobeerd in de 6e versnelling op 100km/u.
sndr
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 20:48
Nederland

Re: Cruise control doet het niet op R53

18 mar 2024, 20:56

MiniMarkR53 schreef:
16 mar 2024, 17:51
Ik heb de software en de kabel, kan in de bmw inpa alleen nergens het model r53 vinden. Moet ik hiervoor zelf een profiel inladen of iets in die geest?
Mooi, je bent er bijna. Er is een bestandje INPA.INI dat je kunt aanpassen om de Mini in het menu te laten verschijnen. Bij mij staat dit hier: C:\EC-APPS\INPA\CFGDAT\INPA.INI. Je kunt het openen en bewerken met bijv. Kladblok.

Ik heb het zo staan:

Code: Selecteer alles

F8 = R50
F8_Text = R50
F8_ARCHIV = SGBD_R50
Als je nu INPA opstart zie je als het goed is een menu optie met R50 staan. Ik denk dat deze optie ook met de R53 werkt.
Gebruikersavatar
MiniMarkR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2024, 15:35
Nederland

Re: Cruise control doet het niet op R53

31 mar 2024, 11:24

Ik zie inderdaad R53 staan, als ik hem aan de auto koppel leest hij ook dat de ignition en accu aan zijn. Vervolgens moet ik, als ik de tutorial volg, een moterblok kiezen. Deze lijst met opties is nog van de F8 en niet van de R53. Als ik gewoon eentje selecteer geeft hij een foutmelding. Moet ik nog ergens iets aanpassen in de software of moet ik nog een extra stukje software vervangen voor de R53 misschien?

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”