Wel of niet laten repareren.

Terugkoppeling, vragen, opmerkingen etc. omtrent het forum
ulfken
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2024, 18:39
Nederland

Wel of niet laten repareren.

12 mar 2024, 17:15

Goede middag,
Mijn dochter heeft een Mini Cooper gekocht van bouwjaar 2004.
De km stand is 219000, en ik moet zeggen het ziet er nog erg goed uit zowel van binnen als buiten.
Heeft tot 2 jaar terug altijd jaarlijks onderhoud gehad, dat aan te tonen is met een afgestempeld onderhoudsboekje.
Maar nu komt het: hij, volgens mijn dochter zij. Lekt nogal wat olie, ik merk geen enkel veergedrag, bij het starten en weg rijden lijkt het of de motor wat “Kantelt”
De motor loopt perfect, goede oliedruk etc, en ik had geen ervaring met de Mini, wel 50 jaar geleden met de oude. Maar wat rijdt het fijn!
Nu de vraag: is het waard om dit alles te laten repareren, wordt misschien toch ooit een klassieker!
Ik hoor het graag!
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Wel of niet laten repareren.

12 mar 2024, 19:00

Lekt ie olie of verbruikt ie olie?
Olie lekken is vaak gevolg van uitgedroogde pakkingen, die zijn te vervangen maar de een makkelijker dan de andere, omdat sommige onderdelen moeilijk bereikbaar zijn vanwege de krappe motorruimte.
Als ie heel veel olie verbruikt dan is de motor aan revisie toe of een ruilmotor erin.
Maar zelfs bij nieuwe auto's is 1 liter olie op 1000km binnen de norm volgens de fabrikant alhoewel dat vrij hoog is.

Een Mini is stugger geveerd dan veel andere auto's. Misschien zijn er nog lagere en stuggere veren gemonteerd?! Of een stugge schroefset.

Kantelen van de motor komt zeer waarschijnlijk door een kapotte motorsteun.

Als er eenmaal gesleuteld wordt aan een auto met die kilometerstand dan komt er waarschijnlijk nog wel wat tevoorschijn wat je dan beter ook gelijk repareert.
Met de huidige uurlonen wordt het dan snel duur.
Wil je dochter graag de Mini houden , dan investeren want als ze weer een oudere gebruikte auto koopt is het weer afwachten wat daar aan mankeert.
Investeren omdat het een waardevolle oldtimer wordt is niet interessant, want zijn er veel teveel van en het is geen Porsche of Ferrari en over een aantal jaren mag je geen enkele stad meer in met een oude brandstofauto.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Wel of niet laten repareren.

12 mar 2024, 19:03

O ja, we stellen het zeer op prijs als nieuwe leden zichzelf en hun Mini even voorstellen in viewforum.php?f=107 :wink:
Gebruikersavatar
HHBBXX
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Velp en Kolverath
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 aug 2023, 08:56
Nederland

Re: Wel of niet laten repareren.

13 mar 2024, 10:08

Helemaal eens met wat Niek schrijft over olie en klassiekers. :icon_top:
Als jouw dochter nog een tijd wil blijven rijden in de Mini, (en waarom zou ze dan niet willen? ) dan is het zeker de moeite en de kosten waard om naar die motorsteun te laten kijken. En wat hierboven al gezegd is, lekt hij olie of verbruikt hij olie? En is dat zo erg dat er iets aan moet worden gedaan?

Het blijft natuurlijk altijd de keuze van jouw dochter, zij moet bepalen hoeveel geld ze wil uitgeven aan haar Mini.
Youth isn't a time of life, it's a state of mind

Terug naar “Website en Forum”